Biskop lanserte nytt øl: – Skaper kontakt med nye miljøer
Den katolske biskopen Erik Varden forklarer hvorfor han har vært med på å utvikle et sterkøl for det norske markedet.
22. august ble det nye ølet «Magnus» lansert i St. Olav domkirkes foreningslokaler i Oslo. Ølet, som har en alkoholprosent på 8,5 prosent, har et uvanlig opphav.
I tillegg til å være oppkalt etter den helgenkårede kristne jarlen Magnus Erlensson (1076 – 1115), har også en katolsk biskop, Erik Varden, vært med på å utvikle det.
Biskop og bryggerimester
– Jeg ble nok spurt fordi jeg hadde en del erfaring med ølbrygging fra trappistklosteret som jeg før tilhørte, forteller biskopen til Dagen.
Før han ble norsk biskop i 2020 var han nemlig abbed for klosteret Mount Saint Bernard Abbey like ved Birmingham i England, hvor han var sterkt involvert i å utvikle klosterets første kommersielle øl.
I tillegg til biskopen selv, står både håndverksbryggeriet på Klostergården, E. C. Dahls bryggeri og Roar Sandodden fra Alstadberg Tradisjonsbryggeri bak produksjonen.
Trenger vi mer alkohol?
Biskop Erik Varden var nylig gjest i podkasten «Tore & Tarjei».
– Noen kristne vil innvende at hvis det er noe samfunnet virkelig ikke trenger mer av, så er det alkohol?
– Det er jeg for så vidt enig i. Hva alkoholen kan føre til når den misbrukes, vet vi så altfor godt. Samtidig er øl og vin noe som inngår i menneskets kulturhistorie fra begynnelsen av, sier Varden.
Han viser til skriftord om «vinen som gleder menneskets hjerte» og at Jesus innstiftet nattverden med vin.
– Det kommer vi ikke bort fra, samme hvor sofistikert vår eksegese måtte være.
Tradisjon for brygging
I cistercienserordenen, som Varden tilhører, er det også tradisjon for ølbrygging i klostre. Han var mye involvert i dette i sitt engelske kloster.
– Hvordan vil du leve i spenningen mellom dem som har et rusproblem og samtidig ta vare på denne tradisjonen?
– Det er ved å brygge og nyte og markedsføre ansvarlig bruk, sier Varden.
Han legger til at prosjektet har ført ham i kontakt med miljøer og personer som han ellers aldri ville møtt.
– Dermed er det vennskap som er oppstått og broer som er bygd, som er grunnleggende.
Kunder blir værende
Biskopen understreker at han ikke ser ølbrygging som et «universalremedium» for å sikre kristendommens framtid. Men i det engelske klosteret erfarte han at det kom mennesker for å kjøpe bøker, honning, keramikk og øl, som aldri ellers hadde oppsøkt et slikt sted. Han håper disse får erfare et gjestfritt og nestekjærlig miljø.
– Møtet kan være utgangspunkt for en samtale. Kanskje har vi mer til felles enn vi trodde. Det skjer ofte at en som kommer inn i sjappa for å kjøpe en flaske øl, blir værende for å snakke om livets mening, sier Varden.
– Det tror jeg er ett eksempel på hvordan vi kan bygge broer til et samfunn med frustrert lengsel, som har glemt på tenke på oss kristne som bærere av et mulig svar.
Hør hele intervjuet med biskopen her: