- Bispene er nesten blanke på Twitter
Bare tre av de tolv biskopene bruker mikrobloggen Twitter. - Det handler om å ta del i samfunnet, sier ekspert på sosiale medier.
Jesus gjorde mange tegn. På Twitter kan du bare gjøre 140.
Mikrobloggtjenesten Twitter har nådd uante høyder, og i 2012 passerte de 500 millioner Twitter-kontoer.
Blant de tolv biskopene i Den norske kirke befinner bare tre av dem seg på Twitter. @AtleSommerfeldt, @Biskoptorb og @Halvorspraten er kontonavnene. Sistnevnte, biskop Halvor Nordhaug i Bjørgvin bispedømme, håper nå at flere av de andre biskopene innlemmes i Twitter-samfunnet.
Ekspert med klar tale
Nordhaug tror de ni øvrige biskopene har alt å vinne ved å logge seg inn.
- Jeg tror det. Jeg vil ikke moralisere, men jeg tror vi biskoper må finne medier som er egnet for å kommunisere inn i vår tid, sier han.
PR-rådgiver gjennom 20 år og ekspert på sosiale medier, Trond Albert Skjelbred, er ikke i tvil.
- En toppleder bør være på Twitter, og en biskop bør være på Twitter. For det første så er Twitter et sosialt medium som blir viktigere og viktigere. Om man liker mediumet selv eller ikke, er ikke det så relevant, sier han.
Skjelbred mener veldig mange i biskopens målgruppe nettopp er på Twitter og tror mikrobloggen kan ha mange funksjoner.
- Twitter kan brukes som en lyttepost, man kan søke opp hva som skrives om kirken, se hvem som er viktige premissleverandører for det vi er opptatte av og du kan være med på å sette dagsorden. Det handler om å ta del i samfunnet, sier Skjelbred.
Somlepaver
Den katolske kirke er kjent for sine sterke bånd til tradisjoner, men også paven går nye veier for å kommunisere med folket. Fire dager etter at konklavet hadde kommet til enighet, debuterte pave Frans på Twitter. Hans forgjenger, pave Benedict, var den første paven på Twitter.
Nylig påtroppet biskop for Agder og Telemark, Stein Reinertsen, er verken på Facebook eller Twitter.
- Det er viktig for at vi biskoper er synlige i media, men hver enkelt må finne den tjenesten som er mest tjenelig, sier han.
Per i dag har han ikke tatt seg tid til å sette seg inn i sosiale medier. Han understreker at det ikke er noe prinsipp å ikke være innlogget, og lukker ikke døren helt for verken Twitter eller Facebook.
Personlig tvitring
«Sarpsborg 08 er slått ut av cupen! Egen lykke er selvsagt stas, men andres ulykke er heller ikke å forakte».
Fredrikstad-supporter og biskop i Bjørgvin, Halvor Nordhaug, er spesielt fornøyd med nettopp denne 107-tegns lange tweeten. Vanligvis tvitrer han om tro, etikk og Den norske kirke, men han gjør unntak.
PR-rådgiver Skjelbred tror biskopen gjør lurt i å ikke bare tvitre om jobb, men også om interesseområder som involverer folk flest.
- Hvis biskopen er opptatt av fotball, bør han tvitre om det. Man blir også oppfattet å være mer folkelig av å like det folket liker. For å få mange følgere må du være relevant, sier han.
I skrivende stund har Nordhaug 1284 følgere, mens hans medtvitrere, Atle Sommerfeldt og Tor Berger Jørgensen, har henholdsvis 389 og 1 467 følgere.
Erfaring ikke viktig
Hashtag brukes flittig på Twitter. Det er symbolet # som man bruker foran ord for å gjøre dem søkbare.
- Hashtag? Hva er det for noe?, spør Nordhaug.
Skjelbred understreker at manglende erfaring i sosiale medier ikke er noen unnskyldning for å ikke begynne.
- Man blir bare flinkere av å øve, sier han.
- Så din oppfordring er at alle biskoper bør være på Twitter?
- Det er oppfordringen og forventningen. Det er den retningen samfunnet beveger seg i, sier han.
PS: Du finner også Dagen på Twitter: @AvisenDagen
Og mannen som har skrevet denne artikkelen, Erlend Haddeland, er frilansjournalist i Dagen - og på twitter med @ehaddeland