VERDIER: Arvid Solheim er daglig leder i Blå Kors i Kristiansand. Verdier han har tatt med seg hjemmefra finner han igjen i denne 110 år gamle organisasjonen. Her er Arvid i samtale med markedsansvarlig Henning Reme.

Blå Kors ber om to millioner til chattetilbud etter økt pågang

Hjelpeorganisasjonen klarer bare svare på 60 prosent av henvendelsene de har fått siden Ari Behns bortgang.

Publisert Sist oppdatert

Hjelpetelefoner har blitt nedringt etter Ari Behns bortgang 1. juledag.

Mandag gav regjeringen 10 millioner kroner for å styrke Kirkens SOS og Mental Helse.

Nå ber også Blå Kors om penger for å kunne møte etterspørselen på deres helt anonyme chatte-tilbud til barn og unge mellom 9 og 19 år, snakkompsyken.no.

Det opplyser Arvid Solheim, daglig leder i Blå Kors Kristiansand, som driver tjenesten, til Dagen.

Økt forespørsel

– Siden jul har vi i snitt ikke greid å svare på 40 prosent av henvendelsene, sier Solheim.

Det er på grunn av økt pågang etter at Ari Behn tok sitt eget liv.

Solheim understreker at det kun er fagfolk med minst treårig høyere utdanning som svarer på chattetjenesten.

– Det er på en måte rett inn i terapirommet. Vi får også veldig ærlige og åpne samtaler fordi man er 100 prosent anonyme. De aller fleste sier at de aldri har snakket med andre om psyken før, sier han.

Større bemanning

Bemanningen på fire personer svarer totalt mellom 100 og 150 personer hver dag.

Nå ønsker de å øke bemanningen fra fire til seks personer daglig, slik at flere unge kan få hjelp de neste månedene.

Snakkompsyken.no får 6,5 millioner kroner i året fra staten fra før.

Prioriteringer

Statssekretær Maria Jarhmann Bjerke (H) forklarer hvorfor regjeringen valgte å gi ekstrabevilginger til to av hjelpetelefonene på nyåret.

– I den ekstraordinære situasjonen som hjelpetelefonene til Kirkens SOS og Mental Helse sto i, hvor både telefontjenestene og chatløsningene hadde svært økt pågang, fant vi det riktig å gjøre en ekstraordinær omprioritering av midler, sier hun til Dagen.

Men Bjerke mener ikke denne ekstrabevilgningen åpner for at andre chattetilbud og hjelpetelefoner også skal få økte tilskudd

– Det er imidlertid dessverre ikke slik at det er mulig å øke bevilgningene til alle som tilbyr ulike former for hjelp og støtte. Regjeringen valgte å prioritere de to største og mest kjente aktørene i denne omgangen.

Powered by Labrador CMS