Blasfemiforbud som våpen
Det er verd å merke seg at blasfemilovene rammer kristen misjon.
Islamister bruker i økende grad blasfemilover til å slå ned på folk med annen politisk og religiøs tilhørighet.
Under president Mubarak hørte man sjelden om blasfemisaker i Egypt, men etter revolusjonen for to år siden har tallet på blasfemianklager eksplodert. Nærmere 30 saker er brakt for retten, nesten alle er dømt skyldig, og minst 13 er dømt til fengsel, skriver The New York Times.
Egyptisk imam dømt til fengsel etter bibelbrenning
I følge egyptisk lov er blasfemi s traffbart. Hvis islamistene vinner valget neste år, kan innføring av dødsstraff for blasfemi være neste skritt, frykter demokratiforkjempere.
Respekt for ytringsfriheten var ett av kravene under revolusjonen. Nå ser vi at blasfemilovgivningen fører Egypt i motsatt retning. Beskyldninger om blasfemi blir brukt til å kneble frie ytringer og til å undertrykke religiøse minoriteter.
Bare denne måneden er en kristen, egyptisk lærer idømt til en bot på 14.000 dollar for å fornærme profeten Muhammed, en skribent har fått fem års fengsel for å fremme ateisme og en kristen advokat er dømt til ett års fengsel for å krenke islam i en privat samtale.
Ifølge aktivistgruppen Egyptian Initiative for Personal Rights fører advokater med tette bånd til Det muslimske brorskap og ultrakonservative salafister en innbitt kampanje mot religionsfornærmelser. Islamist-advokatene pisker opp stemningen og legger press på påtalemyndighet og dommere inntil de tiltalte er dømt.
Det er likevel ikke bare i Egypt at utviklingen vekker bekymring.
Dagen har flere ganger skrevet om de undertrykkende blasfemilovene i Pakistan, der det er dødsstraff for å krenke profeten Muhammed og livstid for å vanære Koranen.
Nå kjemper sterke krefter for å innføre dødsstraff for blasfemi også i Bangladesh. Islamist-bevegelsen Hefajet-e-Islam samler flere hundretusener i demonstrasjoner og prøver å presse regjeringen til å vedta ny blasfemilov.
I den siste trosfrihetsrapporten fra amerikansk UD nevnes flere blasfemisaker i Midt-Østen og Nord-Afrika. De nevner Saudi-Arabia, Iran, Libya og Tunisia som eksempler. Nigeria og Mali er andre land der blasfemianklager blir brukt for å undertrykke kristne og andre grupper. Den samme utvikling skjer i Syria.
«Blasfemianklager er islamistenes viktigste våpen for å undertrykke motstandere», sa forsvareren til den egyptiske læreren som nettopp ble dømt. Mye taler for at han har rett.
Den som får en slik anklage rettet mot seg, kommer gjerne i akutt livsfare, fordi så sterke følelser mobiliseres. Samtidig ser vi at anklagede ofte blir stående hjelpeløse, uten rettsvern.
Det finnes en rekke eksempler på at falske anklager om blasfemi blir brukt som ren hevn, eller for å fordrive religiøse minoriteter. Det er også verd å merke seg at blasfemilovene rammer kristen misjon. I Bangladesh er nettopp målet om å «stoppe misjonærenes konvertering» en drivkraft for Hefajet-e-Islam.
Vi ser nå at tunge, internasjonale aktører, som FNs spesialrapportør for religionsfrihet, kaster seg inn i kampen mot undertrykkende blasfemilover, og er glad for at norske myndigheter erkjenner problemet, slik statssekretær Gry Larsen har uttalt i Dagen.
Å bekjempe disse lovene blir en viktig kamp internasjonalt i årene som kommer.