CHOSEN: Designer Anna-Sofie Solberg (t.v.) og daglig leder Emeline Braatlund Larsen,

Ble kjent som Kristen-Norges klesmerke – nå vil de selge klær med budskap for alle

Man vil ikke lenger finne bibelsitat på klærne til klesmerket Chosen.

Publisert Sist oppdatert

Klesmerket, som ble startet i 2017, har gjennom å selge hverdagsklær med enkle, oppbyggelige budskap i minimalistisk design blitt velkjent i Kristen-Norge.

I fjor ble Chosen utnevnt til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv – en utmerkelse som gis til Norges raskest voksende bedrifter. For å få utmerkelsen kreves det at bedriften har minst doblet omsetningen over fire år.

Chosen har mer enn firedoblet inntektene på tre år – fra 2,1 millioner i 2018 til 9,2 millioner i 2021.

Ny daglig leder

De selger klær på nett, på kristne stevner, til bedriftskunder og i egne, fysiske butikker i Kristiansand og Stavanger.

– Det er tydelig at det er et konsept som folk setter pris på, sier Emeline Braatlund Larsen (26), som i januar i år overtok som daglig leder i selskapet.

Hun er utdannet innen markedsføring og salg, og har også jobbet i klesbransjen tidligere.

CHOSEN: Daglig leder Emeline Braatlund Larsen (26).

Dagen møter henne sammen med nyansatt sjefdesigner Anna-Sofie Solberg (26) i Chosens nye kontorer på Fornebu utenfor Oslo.

Hun overtok som daglig leder etter at gründertrioen bak Chosen solgte seg ut av selskapet i fjor høst. Da kjøpte Larsen seg inn sammen med sin far Tony Gulbrandsen og investorparet David og Maren Reme.

Ikke lenger bibelvers

Selv om Chosen drives og eies av kristne, så har de valgt å tone ned det kristne budskapet på klærne.

Man vil ikke lenger finne klær med bibelsitater i butikkene deres.

I stedet har klærne slagord som «chosen to care» (utvalgt til å bry seg) og «humility is a virtue» (ydmykhet er en dyd).

– Klærne våre skal være for alle, og budskapet skal være trygt å gå med for alle. Vi vil la alle være med på reisen, og skal ikke ekskludere dem som ikke tror på det samme, sier Larsen.

BUDSKAP: Klærne bærer slagord som «chosen to care» (utvalgt til å bry seg) og «humility is a virtue» (ydmykhet er en dyd).

– Er det et forsøk på å skjule den kristne tilknytningen?

– Nei, det vil jeg ikke si. Jeg er kristen selv, og er veldig åpen om det på sosiale medier. Men Chosen er laget for å favne flere.

– Man trenger ikke være kristen for å ville gi en uke med mat til underernærte barn, legger hun til.

Hun viser til det som har vært Chosens konsept siden begynnelsen. For hvert solgte plagg gir de en uke med mat til et underernært barn.

Så langt har klesmerket sørget for matforsyninger tilsvarende 76.000 uker.

Hjelpen gis gjennom prosjekter i Ungdom i Oppdrag (YWAM), men etter hvert som YWAM nådde makskapasiteten har de knyttet seg til den kristne hjelpeorganisasjonen Feed My Starving Children i tillegg.

Hentet designer fra anerkjent motehus

Denne måneden fikk den ferske daglige lederen med seg Anna-Sofie Solberg som sjefdesigner.

Hun kom fra jobben som designer i de Oslo-baserte motehusene Holzweiler og Camilla Pihl.

– Hva gjorde at du ville jobbe med Chosen?

– Jeg elsker konseptet med å gi en uke med mat og være med å gjøre en forskjell. Jeg har lenge vært kjent med Chosen og liker selv klærne de selger. Da tilbudet om å bli med på laget kom, var jeg ikke tvil, sier Solberg.

DESIGNER: Anna-Sofie Solberg (26) er helt ny i jobben i Chosen.

Som designer i Chosen vil hun være ekstra bevisst på budskapet når hun lager klær.

– Jeg føler meg heldig som har en jobb hvor jeg kan både utfolde meg kreativt og være med på å bety en forskjell.

Internasjonale ambisjoner

Larsen forklarer at det har vært et stort steg for Chosen å hente inn Solberg fra Holzweiler.

– For oss betyr det mye å ha en egen designer i hus når vi skal utvikle klesmerket videre.

Larsen forklarer at kjernekundene er mellom 16 og 25 år, men de ønsker å utvide med kolleksjoner for både yngre og eldre målgrupper.

I tillegg har klesmerket internasjonale ambisjoner, og planlegger en USA-satsing på sikt.

CHOSEN: Daglig leder Emeline Braatlund Larsen (26) og head of design Anna-Sofie Solberg (26).

Lover etisk produksjon

– Klesbransjen er en bransje med store etiske utfordringer i produksjonen. Hva gjør dere for å sikre gode vilkår for arbeiderne?

– Vi produserer klærne våre i Bangladesh, hvor vi har vært på besøk flere ganger, og har omtrent daglig kontakt. Vi er trygg på at de som jobber der får godt betalt og har ordnede forhold og kontrakter slik de har krav på.

Hun legger til at Bangladesh er ett av landene som klesmerket sender hjelp til.

– Det er fint å kunne gi noe tilbake til landet, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS