Blir det for privat med profeti på tv?
Lars Dahle, viserektor ved NLA Mediehøgskolen Gimlekollen, synes Are Sende Osen er sporty som stiller opp i programmet til Per Ivar Winnæss og blir profetert over.
– Men ikke mer sporty enn de som stiller opp på hans eget program, føyer han til.
Han mener at tv-programmet, og profetien illustrerer hvor langt vi er kommet i mediesamfunnet, der de profesjonelle medieaktørene ikke lenger har monopol på medieproduksjoner.
– Her er rollene byttet om. I forbindelse med at Are Sende Osen er på oppdrag for NRK, blir han invitert inn i deres sending der de setter premissene, sier Lars Dahle.
(function(d, s, id) { var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0]; if (d.getElementById(id)) return; js = d.createElement(s); js.id = id; js.src = "//connect.facebook.net/nb_NO/all.js#xfbml=1"; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'facebook-jssdk'));
En glideskala
På spørsmålet om hvorvidt det egner seg å vise en profeti på tv, bruker Dahle først tid på begrepet, som tolkes ulikt av kristne. Noen forstår profeti som at noen har fått et budskap fra Gud som de gir videre. Andre forstår det som tiltalen i forkynnelsen.
– Der er en glideskala for hvordan man tolker det. Når Per Ivar Winnæss viser profetien, vet jeg ikke helt hva jeg skal tenke om det. Er det en slags utlevering av det private? Det er i alle fall veldig personlig når han mener seg å ha fått et bilde av Osen som 11-12-åring.
Dahle peker på at visningen av profetien skjer med Osens samtykke. Han blir også slått av den gode relasjonen de har i studio.
– Der er en åpenhet begge veier, og en fin tone preget av tillit. Når det er sagt, må man jo spørre om den profetiske tjenesten, slik den her blir forstått, hører til i det lukkede rom, eller om det kan foregå på en åpen arena. Men med tanke på konseptet «profetisk tv», så passer det jo godt inn.
Tanke og argument
Dahle reagerer imidlertid på at Winnæss litt ut i programmet uttrykker at det ikke går an å møte Gud gjennom tanke og argument, men kun gjennom hjerte og erfaring. I alle fall forstår Dahle uttalelsene slik.
– Det er en klar innsnevring av hvordan Gud møter oss. Hvorfor skal han ikke kunne møte oss også i tanke og argumentasjon? Hvis en parkerer tanken og fornuften i sammenheng med profeti, for eksempel, kan det bli farlig, sier han.