Bollestad om Mannsutvalget: – Ikke la guttene i stikken
Partilederen er glad for at utvalget trekker frem frilek og praktisk skole i sin utredning.
Onsdag overleverte Mannsutvalgets sin offentlige utredning til Kultur- og likestillingsminister Lubna Jaffery under en pressekonferanse i hovedstaden.
Mannutvalget har hatt som sitt mandat å helhetlig oversikt over hvilke likestillingsutfordringer gutter og menn møter gjennom livsløpet.
På flere samfunnområder kommer gutter og menn skeivt ut. Et av dem er i skolen, slår utvalget fast.
Utvalget foreslår flere tiltak for å bedre situasjonen.
Det er partileder Olaug Bollestad (KrF) glad for.
– Mange menn føler seg forlatt av samfunnet. Kjønnsrollene er blitt for snevre, og mange menn kjenner nok på det. Vi må bredde ut rommet for menn i samfunnet.
Mer lek i skolen
Et av utvalgets forslag, er å innføre en mer praktisk og variert skolehverdag samt mer lekbasert læring i barnehagen.
– Ikke alle skal bli akademikere. Da er det viktig at skolen gir mestring, sa Claus Jervell, leder for Mannutvalget.
At læring gjennom lek er positivt, har KrF ment lenge.
– Når det blir mindre frilek i skolen, kan alt fra indre motivasjon til evnen til å få venner, løse konflikter og takle motgang, bli dårligere, sier Bollestad.
Forventningspress
Partilederen tror mangelen på lek og praktiske fag i skolen, er en av grunnene til at gutter er blitt skoletapere.
– Jeg tror vi ser konsekvensene av seksårsreformen blant unge nå.
I 1997 endret regjeringen, med Brundtland i spissen, skolestart fra syv til seks år.
– Skal vi sikre at gutter blir gode menn, så må vi sikre at de finner rom i barndommen til å utrykke seg i skolen og i samfunnet. Det må legges til rette for aktivitet og felleskap ved at alle kan få delta på fritidsaktiviteter.
– For mange fem- og seksåringer, særlig gutter, er det ikke alltid verken lett eller ønskelig å sitte lange dager stille på skolebenken. Det er helt normalt, men det kan for mange likevel gi en følelse av å ikke mestre når de ikke klarer å leve opp til de forventningene som møter dem i klasserommene.