BOBIL: Line og Børge Stordal Raknes fra Oslo, bygger sin egen bobil. I likhet med mange unge, skal de på bilferie i sommer.

Børge (35) og Line (36) bygger sin egen bobil

– Vi var lei av å sitte i ro hjemme og ikke gjøre noe, sier ekteparet som skal montere solcellepanel på taket av bilen.

Publisert Sist oppdatert

Børge og Line Stordal Raknes skal ikke bare bruke bilen til framkomstmiddel i sommer. De skal bo i den.

Tidligere i år kjøpte de en Mercedes Sprinter på Finn.no. Nå har de gitt seg selv åtte uker på å bygge varebilen om til en bobil.

I slutten av juni, skal bilen omregistreres og da må alt være klart.

– Vi skal sette inn kjøkken, bygge en sofa kombinert med seng, montere solcellepanel på taket og batteri som skal drive kjøleskap, vannpumpe, varmtvannstank, belysning og ladeuttak, forklarer Børge.

Det er med andre ord mye som må gjøres for at varebilen skal oppfylle parets bobildrøm.

Nordmenn flest skal bruke bilen som framkomstmiddel i sommer. Hele 73 prosent vil kjøre, mens bare 6 prosent planlegger å fly, ifølge en fersk undersøkelse utført av Norstat på vegne av NAF.

– Undersøkelsen viser et comeback for den klassiske bilferien, sier Ingunn Handagard, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Bilferie på budsjett

Hun tror nordmenns innlandsferie i fjor har gitt mersmak. Nå håper Handagard at vi ser en ny trend, at folk vil oppdage Norge med bil.

Det er de unge som i aller størst grad omfavner den klassiske bilferien. Hele 42 prosent av de mellom 18 og 29 år planlegger å kjøre rundt for å «oppleve landet».

– Årsaken er nok at bilferien lett kan tilpasses det budsjettet man har. Dessuten krever gjerne bilferien at man er litt mer spontan og fleksibel, noe unge er, sier Handagard.

Dropper campingplasser

Det var koronapandemien som fikk ekteparet fra Oslo til å sette i gang.

– Vi var lei av og sitte i ro hjemme og ikke gjøre noe. Så vi gikk fra å ha lite å gjøre til å få veldig mye å gjøre, sier Line Stordal Raknes, som til vanlig er musikklærer på Bibelskolen Fjellhaug.

Ektemannen er arkitekt ved Nordic Office of Architecture. De er begge aktive kirkegjengere i Filadelfiakirken Oslo.

– Hvordan planlegger dere å feriere i bobilen?

– Vi skal ikke legge oss inn på campingplasser, men heller finne vakre steder med god utsikt. Vi har forberedt bilen for at man skal kunne bo lenge uten være koblet til strøm, og vi har en stor vanntank, forteller Børge.

– Vi skal lage mye god mat, legger Line til.

De planlegger å feriere i Hardanger og Sogn og Fjordane.

Flere vil gjøre det samme

Ekteparet har opprettet Instagram-kontoen «albert.the.campvan» hvor de deler bilder og videoer av prosjektet sitt.

– Noen kontakter oss og spør om råd fordi de vil gjøre det samme, forteller Børge.

Selv om ekteparet bygger en bobil, trenger man ikke det for å ha utbytte av bilen som feriested i sommer.

– Man kan ta med telt eller hengekøye. Det trenger ikke å være dyrt, sier Line.

TIL VESTLANDET: Line og Børge ser fram til å tilbringe mye tid på Vestlandet. – Vi skal ikke bruke campingplasser, sier de.

Hvis man derimot ønsker å bygge om en bil, mener ekteparet man bør hente råd fra de som har mye erfaring.

En av dem er Birk Haaland. Han har bygget 27 bobiler.

Han deler sine tips i Youtube-kanalen The Minimalist Plan.

Ingen ledige bobiler igjen

I 2015 sa han opp jobben i oljebransjen for å gjøre noe nytt med livet sitt. Det endte med at han bygget en Ford Transit varebil om til en bobil.

– Det ga meg mersmak på hvor stor frihet du kan ha med å bygge en bobil selv, sier Haaland.

Siden den gang har han registrert at trenden med såkalt «vanlife» har vokst. Da koronaen kom, ble interessen enda større. Nå leier bobilbyggeren ut biler til nordmenn i Oslo, Bergen, Stavanger og Bodø.

– Vi har tjent greit i år, det kan jeg si. Og vi har ingen ledige biler igjen i sommermånedene, sier Haaland.

Han tror et økende antall nordmenn nå oppdager hvor vakkert Norge er.

– De som ikke har råd til en bobil, kan bygge en selv. Og da kan man bygge den etter sine egne behov, sier Haaland.

Videokurs

Han har laget et videokurs som skal gjøre at hvem som helst kan bygge om en bil til en bobil.

– Er det realistisk at folk flest skal kunne klare dette?

– Ja, det er ingen problem. Jeg mener alle kan klare det, sier Haaland.

Han er ikke overrasket av tallene i undersøkelsen som viser at de unge planlegger en klassisk bilferie.

– Dette overrasker meg ikke. Mer og mer forstår unge hvor godt det er å være i naturen og se Norge. Du kan få alt her. Jeg tror slike ferier blir mer og mer populært, sier Haaland.

Helen Myhre er forfatter av boken Tur-retur Norge med @helenemoo. Tittelen spiller på Instagram-kontoen til Myhre hvor hun deler sine turopplevelser med 113.000 følgere.

Selv er hun ikke spesielt overrasket over at unge folk velger bilferie i Norge.

– Det siste året har vi ikke hatt så mye valg, og kanskje det er litt bra at vi har blitt tvunget til å oppdage Norge. Å bo i en stasjonsvogn er veldig fint. Det gjør jeg selv, sier Myhre til Dagen.

Hun drømmer selv om å bygge en bil om til en bobil.

– Campingvan er et supert alternativ. Jeg synes det ser litt kulere ut enn en typisk bobil, sier hun.

Her skal vi feriere:

87 prosent skal tilbringe sommerferien i Norge i år.

7 prosent skal feriere i både Norge og utlandet.

Mest brukte transportmiddel:

73 prosent skal bruke bilen som transportmiddel.

6 prosent skal fly.

3 prosent planlegger å bruke tog og båt.

2 prosent skal kjøre bobil, bil med campingvogn eller buss.

1 prosent bruker MC eller sykkel.

Mest populære aktiviteter:

Ferie på egen eller leid hytte: 50 prosent.

Besøk hos slekt og venner: 49 prosent.

Hjemmeferie med opplevelser i nærmiljøet: 41 prosent.

Aktiv ferie med fotturer og naturopplevelser: 38 prosent.

Bilferie for å oppleve landet: 34 prosent.

Aktivitets- eller fornøyelsesparker: 12 prosent.

Ferie på campingplass: 10 prosent.

Kilde: Norstat på oppdrag fra NAF (undersøkelsen er utført i mai, 2021)

Tips til overnatting i bil

I boken sin deler Myhre sine beste tips når man skal overnatte i bilen:

∙Takboks: Jeg vil anbefale takboks når du sover i bilen. Ellers kan tingene legges i forsetet, men pass på å ikke blokkere muligheten for å kjøre i tilfelle noe skulle skje.

∙Luft: – Det er veldig viktig å åpne vinduene for å få luft om natten. En utfordring her er mygg og knott, men jeg har heldigvis bare opplevd dette som et stort problem en gang. Det er uansett greit å være forberedt på at det kan skje og pakke med myggnetting som kan henges foran vinduene.

∙Innsyn: – For å dekke til vinduene for innsyn kan du bruke snø/sol-beskyttelse fra Biltema eller lignende butikker.

∙Temperatur: – Ikke varmere enn det blir i et telt som steker i solen. Sørg for å ha flere vinduer åpne, slik at du får litt gjennomtrekk. Eller så kan du selvfølgelig sove med bakluken åpen om du har parkert på et sted hvor du er for deg selv.

Powered by Labrador CMS