KOMPETANSEMANGEL: Rundt 3,6 prosent av alle lærerårsverk i grunnskolen - ca. 9.000 lærere i alt - mangler undervisningskompetanse.

Borgerlig protest mot heldagsskolen

Opposisjonen på Stortinget går sammen om å kreve kompetanseløft til lærere framfor å prioritere en utvidet skoledag.

Publisert Sist oppdatert

- Det er all grunn til å tro at den rødgrønne heldagsskolen vil medføre bruk av enda flere ufaglærte ansatte i skolen. Det går ut over kvaliteten på undervisningen til elevene, sier Venstre-leder Trine Skei Grande.

Tirsdag skal Stortinget behandle et representantforslag fra Venstre om et eget kompetanseløft for ufaglærte lærere i grunnskolen. Forslaget støttes av de andre opposisjonspartiene, men det er ventet at de rødgrønne vil stemme det ned.
Kvalifisering
Rundt 3,6 prosent av alle lærerårsverk i grunnskolen - ca. 9.000 lærere i alt - mangler undervisningskompetanse.

- Når det allerede i dag er lærermangel, hvordan skal SV og Ap sørge for nok kvalifiserte lærere når de vil utvide skoledagen og ha heldagsskole? Deres forslag er uansvarlig og lite troverdig, sier Grande.

Hun viser til tall fra Statistisk sentralbyrå som anslår at Norge vil mangle over 11.000 lærere i 2020.
- I stedet for å innføre heldagsskole, bør vi konsentrere oss om å kvalifisere de rundt 9.000 ufaglærte i skolen som åpenbart er motivert for å jobbe med kunnskap, barn og ungdom, sier Grande.

Kampsak
Heldagsskolen er en av SVs kampsaker foran valget. Partiet vil rede grunnen for en slik reform ved å gi leksehjelp til alle på grunntrinnet samt adspredelse og fysisk aktivitet hver dag. Og selvfølgelig - flere og bedre lærere.

- Vi skal ikke øke antall undervisningstimer, det har vi gjort allerede. Det vi trenger nå, er å få nye elementer inn i skolehverdagen, sa SV-leder Audun Lysbakken til NTB i forrige måned.

Selve skoledagen vil bli lenger enn dagens skoledag, men Lysbakken poengterer at mange elever allerede benytter seg av aktivitetstilbud fra skolen, og at skoledagen derfor ikke nødvendigvis blir så veldig annerledes.

Regjeringspartner Senterpartiet er kritisk til ideen om en heldagsskole, og Arbeiderpartiet bruker nødig dette begrepet om reformen.

- Heldagsskolen er et noe misvisende begrep. Det handler ikke om at barna skal være lenger på skolen, men at tilbudet skal bli bedre i de timene de er der, sa statsminister Jens Stoltenberg (Ap) under en partilederdebatt på TV 2 i mai. «En mer helhetlig skoledag» var uttrykket statsministeren foretrakk.

NTB

Powered by Labrador CMS