Braksuksess for ?Latt tilbake?-filmen

Suksessen med endetidsserien ?Latt tilbake? ser ikke ut til å ha noen ende i USA. Filmen ?Left Behind? settes opp på kino i 2. februar, men det er allerede solgt to millioner videoer. Den store interessen skaper kaos i den kristne bokbransjen i USA.

Publisert Sist oppdatert

Filmen som er basert på den første boken i romanserien om endetiden, har toppet bestselgerlisten til verdens største internettbokhandel ?Amazon.com? i en måned.

?Left Behind ? The movie? har et budsjett på 17 millioner dollar ? en rekord for en kristen produksjon. På rolletisten står blant annet den tidligere TV-stjernen Kirk Camero.
Kinopremieren foregår i samarbeid med lokale menigheter og enkeltkristne, som sponser fremvisningene på hjemstedene sine. Forhåndsutgivelsen på video er ment å skulle skape interesse blant kristne for å bruke filmen som et evangeliseringsredskap der de bor.

Men markedsføringen av filmen har ført til at enkelte kristne bokhandlerkjeder føler seg utelatt. Sekulære salgssteder som kjøper inn store kvanta, har klart å utkonkurrere dem og selge videoen til sterkt redusert pris. Dessuten ble filmen lagt ut for forhåndssalg hos en del kristne menigheter før den kom i butikkene.

Problemene har fått produksjonsselskapet ?Cloud Ten? til å be den kristne bokbransjen om unnskyldning.
- Ironisk nok ser det ut som om vår største suksess også har blitt et av våre største feiltrinn, sier Peter Lalonde i ?Cloud Ten? til bladet "Christian Retailing".
- Kommunikasjonen vår har ikke vært som den burde, og noen av avgjørelsene våre var ikke helt bra.

Lalonde sier at han og co-produceren, broren Paul, med sitt nystartede selskap ikke hadde forventet en slik enorm etterspørsel, som endte med å gå langt ut over det kristne markedet.
Lalonde understreker at "Left Behind"-filmen i tillegg til å være en film, også har vært ?en av vår tids største evangeliseringsfremstøt."
?Cloud Ten? ber de kristne forhandlere "om å be om at den måten vi når ut på med kristen film på ikke skal bli hindret, men at vi idet selskapet blir eldre og klokere skal kunne vinne flere sjeler for Guds rike".
- Vi når millioner av mennesker som vi ikke har nådd på 25 år, med en kristen film.

Vebjørn K. Selbekk

Powered by Labrador CMS