Britene søkte på «bønn» og «håp» da landet stengte ned
Like før påske markerte folk i Storbritannia ettårsdagen for den første nasjonale nedstengningen. Samtidig ga Google et innblikk i hva innbyggerne tenkte på den gangen.
Søkemotoren avslørte at søkeord som «håp», «klem» og «bønn» slo rekorder i 2020, og gav et øyeblikksbilde av den nasjonale stemningen i landet.
Den kristne, frivillige organisasjonen HOPE Together jobber for å bringe kirker sammen for å forandre lokalsamfunn. Roy Crowne fra veldedighetsorganisasjonen sier til Premier at han ikke er overrasket over statistikken:
– Vi gikk inn i en verden som var helt ulik noe som noensinne har skjedd. Alle de tingene vi stolte på, alle de tingene som ga oss en følelse av sikkerhet, alt ble rystet og man begynte å stille de store spørsmålene «Hva kan jeg håpe på? Hva kan jeg stole på? Hva kan jeg finne trygghet i?»
– Man føler seg litt hjelpeløs og usikker på hvor man skal henvende seg. Så jeg kan absolutt forstå hvorfor folk ville «håpe» på Google, sier Crowne.
Panikkanfall
Søk etter «panikkanfall», «hypokonder» og «hvordan du kan hjelpe» slo også gamle rekorder, ifølge dataene fra Google Trends,
Crowne sier at i begynnelsen av den første nedstengningen kan kirken ha gått glipp av en mulighet til å komme med et svar på håpløsheten som mange ikke-kristne følte på.
– I løpet av de første månedene flyttet kirken sine tilbud over på nettet. Problemet var at vi ikke henvendte oss til folk flest.
– Det vi hadde som tilbud via nettet var bare innrettet mot vårt vanlige publikum. Vi var helt uvitende om at det var en stor gruppe mennesker der ute som søkte på «håp» og som tenkte at kirken kunne bidra med nettopp det. Vi justerte ikke budskapet eller det vi kommuniserte etter det behovet, påpeker Crowne.
Valp, grill og badestamp
En økning i mennesker som søkte etter «valp», «grill», «bøker» og «badestamp» gir en pekepinn om hva internettbrukerne ønsket å takle under pandemien.
Søkeord som «Offentlig toalett» og «pub» fikk et kraftig løft i sommermånedene 2020 i forbindelse med at myndighetene innførte lettelser i korona-nedstengningen.
I løpet av de siste 12 månedene fant Google ut at formuleringen «når slutter nedstengningen?» ble søkt 165 prosent mer i Storbritannia enn formuleringen «når vil det bli slutt på koronaviruset?».
Dataene gir også et innblikk i hva folk savnet mest under de tre nasjonale nedstengningene. I april lå søkestrengen «når vil McDonald’s åpne igjen?» på topp, mens det i november var «når åpner golfbanene?». I januar i år var det formuleringen «når åpner frisører?» som toppet søkene i forhold til hva folk savner mest.