Brunstad Christian Church lager bibelspill for titalls millioner - nå kan du prøve det
Over 5000 personer har så langt testet spillet som etter planen lanseres i 2023 eller 2024.
På BCC's kontor i Moss jobber ni spillutviklere på det norske dataspillet «Bible X».
Arve Solli er ansatt i Brunstad Christian Churchs mediastiftelse og leder det omfattende prosjektet.
– I dette spillet besøker man Jerusalem da Jesus levde. Historien i spillet er delt inn i kapitler som forteller om ulike deler av Jesu liv. Spillet byr dessuten på en åpen verden med fokus på utforsking, side-oppdrag, og puslespill, sier Solli.
Spillet utvikles av BCC Media og finansieres av BCC-forbundet.
Læring gjennom underholdning
En del av ønsket med spillet er å gjøre Bibelen mer spennende og tilgjengelig for unge.
– Spillet er ikke bare underholdning. Man lærer noe også, samtidig som man har det gøy.
Spillet skal testes regelmessig underveis, og derfor inviterer de unge til spillkvelder. På denne måten kan de se hva som fungerer, hva som ikke fungerer og hva spillerne savner av funksjoner.
Målrettet mot unge
Solli forteller at de mottar svært god respons fra unge, men at de eldre kan være litt mer skeptiske.
– Eldre mennesker spør ofte kritisk; Kan dataspill være den nye måten å formidle kristendom på? Det er en litt konservativ holdning, som kanskje kan forklares av at dataspill er noe nytt og skummelt for enkelte, sier Solli.
Solli mener spillet i seg selv er et motsvar til slike holdninger.
– I vinter hadde vi en lukket test av spillet, hvor over 5000 ungdommer mellom 13 og 25 år prøvde spillet ukentlig. Dette var ungdommer fra alle deler av verden. Annenhver uke samlet gruppene seg for en oppsummering av deres prestasjon i spillet, sier Solli.
Internasjonalt prosjekt
Det er ikke bare norske ungdommer som har prøvd spillet. Bible X-teamet har nemlig reist til USA for å teste spillet. De snakket også med en rekke amerikanske ungdomsprester for å høre hvordan de kunne bruke et slikt spill under sosiale sammenkomster.
– En av våre ambisjoner er å få organisasjoner over hele verden til å bruke spillet som et verktøy for undervisning og opplæring på en måte de yngste er vant til. Dette har vært hovedtanken fra starten, sier Solli.
Tilbake på sofaen
Solli viser frem bilder de har tatt fra spillkveldene de har arrangert. Her ser man at unge samles i store grupper hvor alle får delta i spillet ved å koble mobiltelefonene sine til datamaskinen.
– De siste årene har unge spilt mest med hverandre over nettet. Men dere prøver altså å få folk til å samles på sofaen igjen, slik som man gjorde i gamle dager?
– Ja, å spille sammen er en sentral del av spillet. Opptil syv personer kan spille samtidig. Man kan også spille alene, men samarbeid er noe vi oppfordrer til. En måte spillet kan brukes på, er for foreldre som vil spille med barna sine. Vi vil gjøre det mulig for folk å knytte sterkere bånd med hverandre rundt et kristent spill, sier Solli.
Flerspillermodusen i Bible X lar folk spille sammen lokalt, i motsetning til det som har blitt normalen i spillindustrien, nemlig at samarbeid kun skal skje over nett.
Spillet kobles til telefonen din
For å spille sammen i samme rom, må man laste ned en app på telefonen. Denne appen kobles så til datamaskinen hvor spillet blir spilt. På denne måten kan seks gjester samarbeide med den som spiller på PC.
De som spiller på mobil vil kunne bidra ved å løse puslespill for å hjelpe spilleren på PC til å manøvrere verdenen.
Samarbeid er en sentral del av flerspillermodusen. I Bible X jobber spillerne sammen heller enn mot hverandre.
Å lage spill er dyrt
Bible X har et årlig budsjett på rundt 14 millioner.
– Det er dyrt og krevende å lage spill. Man trenger mye tid, og helst mye folk.
Solli forklarer at de på et punkt var 30 personer som jobbet på spillet. Dette var under innspurten før den lukkede testperioden, da de hadde mye å gjøre. Dette inkluderer både de faste ansatte som jobber på BCC-kontoret, men og «freelancere» som har bidratt periodevis.
– Vi hadde også en konkurranse hvor vi mottok over 300 innslag fra musikkomponister som ville bidra ved å lage et lydspor til spillet vårt.
Gratis «demo» tilgjengelig nå
På nettstedet til Bible X kan du nå laste ned en avgrenset versjon av spillet for å prøve det selv.
Hensikten med denne gratis versjonen er å utvikle et helhetlig produkt som kan spilles av folk uten utviklernes hjelp eller oversyn.
Ved å la folk teste spillet kan spillere gi tilbakemeldinger som utviklerne kan bruke til å gjøre endringer. På denne måten kan de enklere forme spillet videre og få et eksternt perspektiv på produktet.
Lanseres i 2023 eller 2024
Selv om utviklingen av spillet har kommet langt, så er spillutvikling en krevende prosess. Derfor estimerer Solli at spillet ikke vil lanseres før i 2023 eller 2024.
Men utviklingen av spillet stopper ikke der. Solli sier nemlig at de har planer om å oppdatere og utvide spillet etter lanseringen.
– Vi tenker blant annet på å legge inn flere kapitler, og å legge inn flere funksjoner i ettertid. Å la spillerne definere karakteren sin selv, og kanskje bygge seg et hus, er noen ideer vi også leker med, sier Solli.
Bare til PC
Spillet vil kun lanseres på PC. Utviklerne har ingen planer om å lansere det til Playstation eller Xbox med det første.
– Hvorfor ikke gjøre spillet tilgjengelig på konsoll?
– Det ville blitt for krevende, sier Solli. Konsoller som Playstation og Xbox krever endringer i koden for at spillet skal kjøre optimalt, og det krever en del tid og arbeidskraft.
– Hvis spillet viser seg å være en stor økonomisk suksess, vil dere da vurdere å utvide dekningen deres til konsoller?
– Ja, om spillet blir populært, kan det bli lønnsomt å publisere det på flere plattformer.