Brunstad Christian Church lager bibelspill til 25 millioner
Tror ungdom kan lære om Jesus ved å game. – Kan oppfattes kontroversielt når man fremmer religion, mener spillekspert.
Over 3 milliarder mennesker kommer til å spille et dataspill i 2023, viser tall fra bransjenettstedet Newzoo (2020).
– For å nå nye generasjoner, må vi benytte oss av de plattformene unge bruker i dag, sier Arve Solli.
Han er prosjektleder for spilluniverset Bible X. Spillet utvikles av BCC Media, som er en del av Brunstad Christian Church.
Menigheten har rundt 8.800 medlemmer i Norge. I tillegg er det lokale foreninger i rundt 50 land over hele verden.
Solli viser Dagen en pilot.
Spilleren er en ung mann som løper opp til Oljeberget utenfor Jerusalem. Han møter en gjetergutt og hjelper han med å få tilbake lammene som har rømt. Her må de også passe seg for ulver.
Gutten forteller at han tidligere har møtt Jesus, og at han lærte han å være god mot lammene og ha omsorg for dem, slik at de vil høre på gjeteren når han roper på dem.
Episoden er bygger på Jesu ord i Johannes 10.27 i Bibelen.
– På denne måten tilegner spilleren seg bibelkunnskap, forklarer Solli.
– Moderne spillteknologi
I 2019 startet det første forsøket på å sette ideen om et bibelspill ut i livet.
Da ville medieavdelingen til BCC utvikle en 3D-modell av tempelet i Jerusalem som kunne brukes til å engasjere og inspirere ungdom under BCC sin ungdomscamp påsken 2020.
Men campen ble avlyst på grunn av koronaepidemien.
I stedet for å legge ideen død, bestemte de seg for å tenke større. De ville bygge et spillunivers basert på Bibelen.
– Vi ønsket å formidle det kristne budskapet i en spennende, historisk setting gjennom moderne spillteknologi, sier Solli.
Han fortsetter:
– Målet er å få Bibelen inn på gutterommet og jenterommet. Bibelen har vært uforandret som medium i mange år. Men da boktrykkerkunsten ble oppfunnet, ble Bibelen spredt til vanlige folk. Nå ønsker vi å bruke nye medier til å spre Bibelen til nye målgrupper.
Han tror også spillet kan gi ungdommer mot til å stå opp for troen sin blant venner og skolekamerater.
– Dessuten kan de tilegne seg kjennskap til Bibelens budskap slik at man helt fra man er ung kan lære seg å bruke Jesus ord i livets mange situasjoner, sier Solli.
Åtte ansatte lager spill
Å bygge et spill, krever mye ressurser. Nå er åtte fulltidsansatte og tolv freelansere på deltid i gang med å bygge universet.
Gjennom en treårsperiode bruker menigheten 25 millioner kroner på det nye bibelspillet.
– Hvis du ikke har penger i denne bransjen, kan du bare pakke sammen, sier Solli.
I begynnelsen av 2022, skal betaversjonen være klar. Da vil 5.000 ungdommer fra BCC-menigheter i hele verden få mulighet til å teste ut spillet fra februar til april.
– Betaversjonen vil inneholde de tre første kapitlene i spillet, sier Solli.
I det første kapitelet skal spilleren finne Jesus i templet. Det andre kapittelet handler om påskehøytiden og det tredje om selve tempelet i Jerusalem.
Solli trekker også frem noe annet som gjør spillet annerledes enn mange andre lignende spill, nemlig unit-mode. Som betyr at flere spillere kan gå sammen om å løse oppgaver på mobilen.
Han forteller at fagfolk fra bransjen og andre gaming-grupper har kontaktet spillutviklerne og ønsker å bidra.
– Flere av dem bidrar i å utvikle spillet, og de gir oss tilbakemeldinger på hva vi kan forbedre, sier Solli.
Målet for utviklerne er å lage et spill som både er gøy å spille og som gir mer kunnskap om Jesus.
– Hvis vi lykkes med dette, ser vi for oss å videreutvikle universet med nye lokasjoner og historier. Kanskje vi tar med Paulus også, sier Solli.
– Kan by på utfordringer
Hrafnhildur Jonasdottir er spillekspert og høyskolelektor ved institutt for teknologi ved Høyskolen Kristiania.
Hun har studert har sett nærmere på Bible X.
– Mitt inntrykk er at det er et stort spill med flott grafikk, mange karakterer og utfordrende oppgaver. Det kan minne litt på spill som Assassins Creed hvor man reiser rundt i en åpen verden, møter historiske karakterer og løser oppgaver som påvirker handlingen, sier Jonasdottir.
Hun mener likevel det er forskjell på målgruppen.
– Mens Assassins Creed er ment å treffe en bred spillerbase som et underholdningsspill med noe historisk innhold, virker Bible X å rette seg mot kristne for å undervise om Bibelen, sier hun og forstetter:
– Dette kan by på utfordringer med å slå an i spillmarkedet da det generelt kan være kontroversielt med underholdningsprodukter som fremmer religion.
– Skiller seg ut
Jonasdottir peker på flere spill i markedet med kristen tro som innhold.
– For eksempel synes jeg «The Game Bible: David» har flere likehetstrekk.
Det som skiller Bible X fra mange andre spill er unit-mode, hvor flere spillere går sammen om å løse oppgaver på mobil.
– Denne måten å spille på har jeg ikke sett i slike spill tidligere. Dette har vært mer vanlig i party-spill.
– Ser veldig bra ut
Gaming-lærer Peter Ljøkjell (28) ved Fjellhaug bibelskole i Oslo blir imponert når han ser demoen av Bible X.
– Førsteinntrykket mitt er at dette ser veldig bra ut. Veldig, veldig interessant, sier Ljøkjell.
Han er kontaktlærer ved Norges eneste bibelskole med egen gaming-linje. Elevene har fordypning i sci-fi-og fantasi-spill som Leauge of Legends, Dungeons and Dragons og Counter-Strike.
Kristne spill fins det derimot ikke så mange av. Rett og slett fordi det nesten ikke produseres slike spill.
https://biblex.io/
Du kan sjekke ut en video av prototypen her:
Han tror bibelfortellinger formidlet gjennom gaming kan fungere veldig bra i menigheter og for konfirmanter fordi alle barn kan spille på en pc.
Ettersom Bible X ennå ikke er lansert, er det vanskelig å bedømme hvor bra spillet egentlig er.
– Førsteinntrykket mitt er bra, men jeg er litt spent på om det er underholdende nok og om teologien er tro mot Bibelen. Jeg gleder meg til å teste det, sier Ljøkjell.