Butikkjede anklages for kristen-kampanje som strider mot trosfriheten
Hobby Lobby har over 900 utsalg i USA. Nå gjør selskapet seg bemerket med noe helt annet enn varene de selger.
Den kristen-profilerte interiør- og hobbykjeden blir møtt med sterke anklager etter at de på USAs nasjonaldag rykket inn helsides annonser i store amerikanske aviser.
Under overskriften «A nation under God» er det sitater fra kjente amerikanere som har framhevet Gud og Bibelen som grunnpilarer i nasjonsbyggingen.
Blant de siterte er tidligere presidenter som George Washington, John Adams, James Maddison, Thomas Jefferson og John Quincy Adams.
4. juli-kampanjen blir som ventet møtt med ris og ros. Den kjente evangelisten Franklin Graham er blant dem som tar kampanjen og familien bak Hobby Lobby i varmt forsvar.
«Salig er det folk»
Salme 33,12 står sentralt i kampanjen: «Blessed is The nation whose God is The LORD.» I Bibelselskapets siste utgave er dette oversatt slik: «Salig er det folk som har Herren til Gud.»
Kampanjen er også lansert i sosiale mediene, blant annet på Hobby Lobbys egen Facebook-side.
I sosiale medier blir kampanjen omtalt som «grunnlovsstridig», «propaganda» og et uttrykk for «domionisme». Det siste er et nedsettende uttrykk som brukes for å kritisere kristne for å ville styre samfunnet etter bibelske prinsipper. Koblingen mellom kristendom og stat får mange til å se rødt.
Den amerikanske grunnloven forbyr nemlig myndighetene å etablere en kirke og å blande seg inn i borgernes religiøse liv. Det er lovstridig å stille krav om religiøs tilhørighet for å ha et offentlig verv.
I praksis står kristendommen likevel sterkt i det offentlige liv. Et religiøst språk blandes gjerne med nasjonale symboler som uavhengighetserklæringen, grunnloven og høytidsdager. Det er en utbredt oppfatning at USA i praksis er et kristent land.
– Skam deg, Hobby Lobby
David Weissman, en tidligere republikansk Trump-tilhenger som har meldt over gang til Demokratene, skriver på Twitter:
«Som en amerikansk jøde som tjente i USAs hær og avla ed på å forsvare grunnloven, finner jeg deres uttalelse om at Amerika skal ledses av kristne som dum og grunnlovsstridig. Skam deg, Hobby Lobby.»
Radioverten Michael Brown er messiansk jøde. Han støtter oppropet:
«Det vi tror er at Guds veier alltid er best, og det er derfor vi forsvarer bibelske prinsipper og prøver å leve etter dem personlig,» skriver han.
Hobby Lobby er ikke helt som andre butikkjeder. Gründeren David Green, som ifølge økonomimagasinet Forbes er god for rundt 70 milliarder norske kroner og figuerer på listen over de hundre rikeste i USA, bruker selskapet til systematisk i markedsføring av det han ser på som gode kristne verdier og markering av kristne høytider.
Selskapet har tidligere vært i hardt vær på grunn av omstridt import av antikke gjenstander.
De siste 25 årene har Green brukt betydelige summer på kampanjer hvor han minner sine landsmenn om USAs kristne røtter.
Han er også kjent for et sterkt engasjement i debatter om abort og ekteskap og tok i 2013 deler av helsereformen Obamacare til Høyesterett.
Ifølge The Christian Post begynte de store annonsekampanjene med at Green var misfornøyd med tradisjonell reklame for julegaver.
Han følte at Gud ba ham gjøre noe som understreket julens budskap. Den første annonsen ble lansert før jul i 1996 og hadde et klart kristent budskap.
Støttes av Franklin Graham
Etter den siste kampanjen får Green støtte fra mange likesinnede, blant andre av Franklin Graham, sønn av den verdenskjente evangelisten Billy Graham.
Han skriver på Facebook at annonsene har utløst et raseri fra «fiendene av Guds ord». Samtidig tror han det kan komme noe godt ut av alt oppstyret.
– Jeg takker Gud for Green-familien, deres kristen-drevne forrenting og dere sterke offentlig standpunkt for Guds ord og bibelske verdier, skriver Graham.