Bybanen over Bryggen i Bergen vedtatt – KrF trakk frem byens hellige fjell
Et flertall i bystyret i Bergen har sagt ja til bybanetrasé til Åsane langs Bryggen i Bergen. Byggestart blir trolig i 2024/2025.
I to timer gikk debatten i Gamle rådhus i Bergen, der det ble argumentert både for og mot forslaget til Bybane. Til slutt ble Bybanetraseen langs Bryggen vedtatt med 36 mot 31 stemmer, skriver Bergensavisen.
Forslaget ble vedtatt med stemmene fra Ap, Venstre, SV, MDG, KrF, Venstre, Rødt og to utbrytere fra Senterpartiet, ifølge Bergensavisen og Bergens Tidende.
De sterkeste reaksjonene kom først og fremst fra Folkets Parti, Frp og deler av Senterpartiet.
– I dag er jeg bunnløst fortvilt. Jeg er mest fortvilt over at en ikke evner å lytte til flertallet av bergenserne, sa Cesilie Tveit i Folkets Parti, for anledningen ikledd svart T-skjorte med påtrykk av Bryggen.
Bergens hellige fjell
KrFs gruppeleder Håkon Pettersen viste til en debatt på slutten av 1950-tallet om en skulle ha fjernsynsmaster på Ulriken.
– Den gang sto diskusjonene om byens hellige fjell, og om Ulriken kunne tåle dette hærverket. Det er ingen kontrovers rundt mastene på Ulriken i dag. Slik vil det også bli med Bybanen nordover langs Bryggen, mente Pettersen.
Bybanen til Åsane i Bergen vil ifølge anslagene koste rundt 21 milliarder kroner. Prosjektet består av 12,7 kilometer med bane, 5,7 kilometer nye tunneler, 14 holdeplasser og 13 kilometer stamsykkelvei.
Byrådet i Bergen håper på byggestart i 2025. Det avhenger mye av hvor stor del av regningen staten tar, skriver NRK. Den nye nasjonale transportplanen kommer neste år.
60.000 reisende
Banen skal gå fra Kaigaten i Bergen sentrum til Vågsbotn i Åsane. Det er beregnet at Åsanelinjen vil betjene rundt 60.000 reisende per døgn i 2040. Reisetiden fra Torget til Åsane terminal vil bli cirka 17 minutter, og rundt 25 minutter til Vågsbotn.
Riksantikvaren har vurdert Bergen kommunes reviderte planforslag og godtar at Bybanen går gjennom middelalderbyen og over Bryggen.