REDAKTØR: Sjefredaktøren i Dagen, Vebjørn Selbekk.

Dagen går fra seks til tre papiraviser i uken

I over 100 år har blekket sprutet mens dagsferske aviser rullet ut. Nå får trykkeriet en roligere hverdag.

Publisert Sist oppdatert

Endringen inntrer i midten av juni og fra da vil papirutgaven av Dagen gis ut hver tirsdag, torsdag og lørdag.

– Jeg ser bare positive konsekvenser, sier sjefredaktør Vebjørn Selbekk.

Presseekspert advarer imidlertid mot å fase den tradisjonelle avisen helt ut.

– Tidsspørsmål

Selbekk peker på at endringen allerede er skjedd hos mange mediehus.

– Det har for oss bare vært snakk om et tidsspørsmål og nå gjør også vi det, sier han.

SEKS TIL TRE: Dagen vil fra juni i år gå fra seks til tre papirutgaver i uka.

Han sier nedgangen i antall utgaver gjør at mediehuset kan bruke pengene sine mer effektivt. Samtidig bekrefter han at de innsparte midlene skal gå til mer journalistikk.

– Det er det vi driver med her på huset, sier han.

Sterk digital vekst

Dagen har de siste årene opplevd en sterk digital vekst og Selbekk forteller at 64 prosent av leserne allerede er heldigitale.

– Det er mange, gjerne eldre, som bare leser papiravis. En nedgang i papirfrekvens vil gå ut over dem. Hva har dere tenkt rundt det?

– Alle abonnentene våre har tilgang til dagen.no, der det er lett å opprette sin egen bruker. Vi bistår gjerne med det, sier han.

– Vil gi bedre innhold de tre dagene

Christer Skoge er administrerende direktør i Dagen. Han peker på at kostnadene til produksjonen av papiraviser stadig øker.

– Målet med endringen er å satse på mer Dagen-journalistikk av høy kvalitet. Det tror vi vil gi bedre innhold de tre dagene papiravisen fra nå av kommer ut, sier Skoge og peker på at avisene også vil bli litt tykkere.

DAGEN: Christer Skoge er administrerende direktør i Dagen.

Han sier Korsets Seier fremdeles vil være et eget helgebilag som kommer med lørdagsavisen.

– Dyrt

Presseekspert Trygve Aas Olsen ved Institutt for journalistikk sier det etter hvert har blitt vanlig å redusere papirfrekvensen hos avisene.

– Det er dyrt å produsere papiraviser, sier han.

– Når man da har funnet en forretningsmodell der folk er villige til å betale for tilgang til nettaviser, er det et logisk valg, sier Aas Olsen.

Advarer

Samtidig advarer han mot å fase papiravisen helt ut.

– Det er ikke sikkert den tradisjonelle nettavisen slik vi kjenner den, vil leve så lenge, sier han.

Aas Olsen peker på at dagens unge i mye større grad bruker sosiale medier i form av apper enn tradisjonelle nettlesere.

– Dersom man kutter papirutgaven helt, kan man stå en situasjon der man ikke lenger har en egen kanal, sier han.

Aas Olsen mener derfor mediehusene må finne ut hvilken plass journalistikken skal ha i en teknologisk verden som stadig er i utvikling.

Powered by Labrador CMS