Dagen går mest fram blant de kristne avisene
Vårt Land og Korsets Seier går tilbake. Norge Idag har en liten oppgang.
105 norske mediehus hadde opplagsframgang i 2017, viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL).
For første gang leser flere innhold på mobil enn på papirutgaver.
– 2017 ble et historisk år. Opplaget for mediehusenes aviser har vært fallende siden 1997, men nå etter 19 år med nedgang har 46 prosent av titlene vekst i opplaget, fastslår administrerende direktør Randi S. Øgrey i MBL på en pressekonferanse i Oslo onsdag.
– Den positive utviklingen skyldes først og fremst at økningen i digitalt opplag er større enn nedgangen i opplaget på papirutgaver, legger hun til.
NORGE IDAG: – Det er ikke slik at vi går over til å bli dagsavis for å få pressestøtte. Men ved å gi ut Norge IDAG tre...Posted by Dagen on Friday, October 20, 2017
Skjerm større enn papir
Totalopplaget for aviser tilsluttet MBL og LLA økte med 0,7 prosent fra 2016 til 2017. 46 prosent av avisene kunne notere oppslagsvekst i 2017, noe som er en høyere andel enn året før.
Det er første gang at det rene digitalopplaget er større enn andelen papirabonnement.
Det rene papiropplaget utgjør nå 18 prosent, det betyr at papiropplaget sank med 6,4 prosent. Digitalopplaget økte i fjor med 8,7 prosent.
Totalopplaget for norske aviser er cirka to millioner eksemplarer. Av de 105 avisene med opplagsframgang er det Aftenposten som øker mest i antall eksemplarer. Også mange lokalaviser kan vise til opplagsframgang, deriblant Bergensavisen.
LEDERARTIKKEL: Sjefredaktør Vebjørn Selbekk skriver om linjeskiftet i Avisen Vårt Land på lederplass. Dagen - DagensDebatt.noPosted by Dagen on Saturday, February 11, 2017
Fram og tilbake
Mentor Medier, som eier avisene Vårt Land, Rogalands avis, Dagsavisen, Klar Tale og svenske Dagen, opplevde en samlet nedgang for alle sine norske aviser.
Selskapet mister totalt 3892 abonnenter. Dagsavisen og Vårt Land mister flest abonnenter, med henholdsvis 1756 og 1361. Rogalands Avis mister 695 og Klar Tale 80 abonnenter.
Ukeavisen Korsets Seier går tilbake 1,7 prosent, som tilsvarer 81 abonnenter.
Norge Idag, som også utgis en gang i uken, har en oppgang på 1 prosent, som er en økning på 109 abonnenter.
Dagen øker med 3,9 prosent, som er en økning på 354 abonnenter.
– Dette viser en stor interesse og en betalingsvilje for innholdet vi produserer. Dessuten viser det at omleggingen til nett har vært en suksess, sier Christer Skoge, administrerende direktør i Dagen.
Like før jul i 2016 stengte Dagen mesteparten av sakene sine på nett i likhet med mange andre aviser i bransjen.
– Ikke overraskende
Dagens sjefredaktør Vebjørn Selbekk er svært fornøyd med tallene som ble lagt fram tirsdag.
– Jeg vil gjerne gratulere hele teamet i Dagen. Det er en stor prestasjon å snu en slik trend som har vært krevende i mange år, sier han.
Selbekk peker på satsingen på nett som en nøkkelfaktor til at avisen opplever fremgang.
– Vi ser at den gode journalistikken vår utløser mange nye digitale abonnenter, sier han.
– Samtidig ser vi at Dagen er mye mer til stede i det offentlige ordskiftet. Sånn sett er det ikke overraskende at vi øker i opplag, sier Selbekk.