En versjon av den omtalte annonsen, som ble trykket i avisen Dagen 7. oktober.

Dagen-leser betaler kors- annonse over to sider i VG

Han vil vekke det norske folk på de ufødte barnas vegne. Derfor blar han opp 150.000 kroner for å få 14.700 kors på trykk i en anti-abortannonse i VG.

Publisert Sist oppdatert

Se skattetallene fra kristen-Norge: Toppledere i mediebedrifter / pastorer og kirkeledere

---------------

Den anonyme giveren, som legger 150.000 kroner på bordet, sier at da han leste oppslaget i Dagen merket han med en gang at den annonsen ville være nødvendig for å vekke et sovende folk - og sovende politikere.

– Det virker i hvert fall som de er sovende. Det slo meg umiddelbart at en slik vekker som denne annonsen vil være, bør nå ut til flest mulig, langt flere enn bare leserne av de kristne dagsavisene.

– Jeg la merke til setningen om at det var et økonomisk spørsmål. Spontant konkluderte jeg med at jeg må bidra til å få denne inn i en så stor avis som VG. Økonomien kan ikke være et hinder for at folk blir vekket, sier er mannen til Dagen.

Se videointervju: Claire overlevde en abort, men det gjorde ikke tvillingen hennes

Dyrere enn antatt

Han legger til at foreningen Barn og Foreldrerett, som står bak den annonsen over to sider, ble umåtelig takknemmelig og overrasket over gaven.

Giveren påpeker at beløpet ble større enn han hadde regnet med, og at han derfor lurte på om han skulle strekke seg til å betale hele innrykket eller om han bare skulle bidra.

– Men så tenkte jeg at tar du den så tar du den, og så ble det hele summen, sier mannen og legger til:

– Det er en så viktig sak å vekke opp folk. Nå om dagen får vi store oppslag i media om lemlesting av folk som SI utfører i Syria og Irak. Men hva med hvitfrakkfolket som gjør det samme med de små og forsvarsløse i mors mage? Hvorfor tier folk om det, spør den engasjerte giveren.

Han kaller det et Guds under at VG har sagt ja til å ta inn annonsen over to sider.

– Det kan være mange grunner til at de gjør det. Det kan være en egeninteressere i dette, at de får saken til debatt og opp på kartet igjen. Men det er ganske fantastisk at de vil ta den inn. Det viser at VG ikke er en ensporet avis.

Les også: To millioner kroner skal få ned aborttall i Oslo

Rett fokus

Om hvorfor han ikke vil stå fram med navn, sier den rause giveren at dersom han ikke forblir anonym, kan det lett være at det blir fokus på ham i stedet for på saken og det ønsker han ikke.

– Hva er vel den hele verden mot et lite barn? Hva er vel 150.000 kroner når et menneske er verdt mer enn hele verden, spør mannen.

Les også: «Gutter og menn må ta ansvar ved graviditet»

Det er et mirakel

Daglig leder i foreningen Barn og Foreldrerett, Øystein Åsen, sier til Dagen at den anonyme giveren betaler hele annonsen eks merverdiavgift (moms), mens foreningen betaler momsen på 25 prosent.

– Det er et mirakel for det er mye penger det dreier seg om. Det er spesielt å få muligheten økonomisk, og at det også har ordnet seg praktisk ved at avisen er villig til å ta inn annonsen, sier Åsen.

Han begrunner det med å vise til at abort er et tema som har vært preget av veldig harde fronter.

– Vi har derfor laget annonsen bevisst i en myk form, med en bønn som ikke skal provosere unødvendig, men samtidig synliggjøre realitetene.

Liten respons

Åsen sier at det har vært liten respons på kors-annonsene som har stått i Dagen. Det har også bare vært én henvendelse på annonsen som sto på lørdag med noen folk avbildet i T-skjorter.

– Vi var forberedt på at responsen ikke ville være stor. Det er ikke slik at folk kaster seg på telefonen med en gang fordi de ser et eller annet. Vår agenda er å være en røst i samfunnet på viktige verdier og standpunkter som står på egne bein, uavhengig av respons.

Åsen sier at annonsen foreløpig bare har stått i Dagen og Vårt Land og regner med at det kan bli en annen reaksjon når den kommer i VG.

Powered by Labrador CMS