VEBJØRN SELBEKK: Sjefredaktør i Dagen, Vebjørn Selbekk, er strålende fornøyd med de nye opplagstallene.

Dagen vokser mest i Kristen-Norge: – Helt elleville tall

Dagen går fram, mens Vårt Land og Norge IDAG går tilbake i antall abonnenter. Det viser nye, offisielle tall.

Publisert Sist oppdatert

Dagen har på ett år økt med 1304 abonnenter og har nå et opplag på 14.046 abonnenter.

Det kommer fram i de offisielle tallene fra Mediebedriftenes Landsforening (MBL) som ble lagt fram tirsdag.

– Dette er helt elleville tall. En økning på over 10 prosent tror jeg vi nesten aldri har opplevd i Dagens historie, sier Dagens sjefredaktør Vebjørn Selbekk begeistret.

Mens Dagen går fram, går både Vårt Land og Norge IDAG tilbake med henholdsvis 546 og 371 abonnenter.

– Dette betyr at vi tar markedsandeler. Samtidig er vår vekst større enn nedgangen til Vårt Land og Norge IDAG, så det er gledelig å se at kristen presse blir aktuelt for flere fordi Dagens vekst er så stor.

Digital omlegging

Selbekk takker de ansatte for veksten.

– Jeg tror vi har blitt skarpere nyhetsmessig, raskere og mer aktuelle. Det har selvsagt å gjøre med den digitale omleggingen, men det er hver enkelt journalist som skaper dette produktet dag for dag.

AVISER: Dagen vokser, mens Vårt Land og Norge IDAG har hatt abonnementsfall det siste året.

Dagen gikk i fjor gjennom en omstilling som innebærer at innhold produseres først for digitale kanaler.

– Det har betydd at vi har fått bruke ressursene våre på det som er hovedvirksomheten vår, nemlig å lage godt innhold og artikler. Produktiviteten har økt voldsomt etter at vi gikk over til å produsere digitalt først. Det er jeg sikker på at leserne våre ser, og jeg mener at disse opplagstallene er et bevis på det, sier Selbekk.

– Dagen gjør Vårt Land til en bedre avis

Vårt Land-redaktør Bjørn Kristoffer Bore erkjenner at Dagen har tatt markedsandeler i det kristne medielandskapet.

– Jeg vil gratulerer Dagen med et godt år. Nå ser vi at totalmarkedet for kristne dagsaviser øker. Vårt Land har økt mye i årene før, nå øker Dagen og har en lignende vekst som vi hadde for noen få år siden, sier Bore til Dagen.

Sjefredaktøren ønsker konkurransen i det kristne mediemarkedet velkommen.

– Det er fantastisk at vi har to livskraftige kristne dagsaviser. Det er en seier for mediemangfoldet. Det at vi har Dagen som en tydeligere konkurrent gjør Vårt Land til en bedre avis.

GRATULERER: Sjefredaktør i Vårt Land, Bjørn Kristoffer Bore.

Han legger ikke skjul på at Vårt Land ønsker å ta tilbake markedsandelene. Samtidig tar han Dagens fremgang til etterretning.

– Dagen har blitt mer lik Vårt Land. De satser mer på nyhetsstoff og har blitt mer liberal.

– Hvordan mener du at Dagen har blitt mer liberal?

– At man har økt satsingen på nyhetsstoff, og har blitt mer liberal på lederplass. Det er min subjektive opplevelse. Dagen har blitt mer lik Vårt Land, og har suksess med det.

Han viser til en lederartikkel fra 2018 der Vebjørn Selbekk tok til orde for at Donald Trump fortjener Nobels fredspris om han skulle lykkes med å atomavvæpne Nord-Korea. Den tror ikke Bore kunne stått på trykk i Dagen i dag.

Avviser at Dagen har blitt mer liberal

Dagen-redaktør Vebjørn Selbekk reagerer på Bores beskrivelse.

– Jeg avviser at Dagen har blitt mer liberal. Det faller på sin egen urimelighet, sier Selbekk til Dagen.

Han forsvarer lederartikkelen fra 2018.

– Den som klarer å avvæpne Kim Jung-un fortjener fredsprisen uansett hva vedkommende heter til etternavn.

Vekst i digitale lesertall

Totalt har norske aviser økt opplaget med 0,8 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Til sammenligning var veksten på mellom tre og fire prosent de tre foregående årene.

Det er de nasjonale nisjeavisene som vokser mest, med en fremgang på 2,7 prosent det siste året.

I forrige uke kom oppdaterte lesertall for norske aviser. Da ble det kjent at Dagen vokser med hele 41,7 prosent fra samme tid i fjor.

For mediebransjen som helhet viser tallene at den digitale bruken av medier har flatet ut og stabilisert seg på nivået fra før pandemien.

81 prosent oppgir at de leser minst én avis daglig. 70 prosent av konsumet skjer nå via mobilen, melder NTB.

Powered by Labrador CMS