De advarer mot å beklage Bibelens ord
Skribentene Sofie Braut og Olof Edsinger ser et kristent ansvar for å engasjere seg i offentlig debatt om omstridte spørsmål.
Samtidens klima for å formidle kristen tro var tema da svenske Edsinger talte under årskonferansen til Frimodig kirke på mandag.
– Jeg har en ambisjon om å alltid kunne se hvem som helst i øynene og si det jeg sier, fremholdt Edsinger. Derfor mener han det er avgjørende å ikke snakke annerledes til meningsfeller enn han gjør til meningsmotstandere.
Både han og Sofie Braut er gjester i denne ukens utgave av Dagen-podkasten Tore og Tarjei.
Inn i kjønnsdebatten
Edsinger er generalsekretær i Svenska Evangeliska Alliansen og har skrevet 15 bøker. Selvironisk bemerker svensken at han har valgt å skrive om flere temaer der forfatterne ikke står i kø. Krigene i Det gamle testamente og kristen givertjeneste er to eksempler. Den siste utgivelsen er «Bekänna färg. Kyrka og hbtq ienregnbågsfargad värld», en artikkelsamling som Edsinger har redigert sammen med Ray Baker.
Sannhetssøken
Lektor og skribent Sofie Braut deltok også på konferansen. Tidligere har hun vært medlem i Stavanger bispedømmeråd og styremedlem i Frimodig kirke. Som debattant og skribent har hun engasjert seg på konservativ side i stridsspørsmål som abort og likekjønnet samliv.
– Ser dere en fare for at kristne blir forbundet med upopulære standpunkt og at mennesker ikke får tak i hva troen på Jesus egentlig handler om?
– Det er jo leit å bli forbundet med bare upopulære standpunkt, men det er kanskje slik at kristne i Norge og Skandinavia i større grad må være villige til å bli misforstått. Noen vil misforstå vår sannhetssøken som negativt orientert, sier Braut.
Motstrøms
Men hun minner om at kristne har vært motstrøms helt siden Jesu tid.
– Det har vært en pris å betale. I den grad vi ikke har betalt denne prisen de siste tiårene, er det kanskje fordi man har vært unnfalne eller hatt statsreligion som sovepute. Det kan være mange forklaringer på det, sier Braut.
Usikre tilhørere
Olof Edsinger understreker at han som debattant stort sett ikke søker å overbevise meningsmotstandere, men lesere eller tilhørere som ikke har tatt stilling.
– Man kan nå vanlige folk på den måten. Da kan ting endre seg nedenfra. De innbitte ideologene kommer aldri til å endre seg, sier han.
Hersketeknikk
Som eksempel viser han til debatten om kjønnsidentitet og kjønnsteori som er kommet enda lenger i Sverige enn i Norge. Ofte opplever han at kristne med tradisjonelle standpunkter blir anklaget for å være opptatt utelukkende av «underlivsspørsmål». Det mener han er en hersketeknikk.
– Er det noe som ikke er underlivsspørsmål, så er det de som gjelder identitet, seksualitet, familie og barn. Det er jo en enormt stor del av livene våre som kretser rundt dette, sier Edsinger.
Alternativ visjon
Den største undersøkelsen om seksualitet og samliv blant unge i Sverige, viser at det viktigste spørsmål for unge mennesker er hvordan de kan få en relasjon til å vare. Over 15.000 deltok i undersøkelsen UngKAB09 ble gjennomført av Göteborgs Universitet og publisert i 2011.
– Her har kirken mange svært gode redskap. Det skal vi ikke skjemmes for. At vi blir latterliggjort, får vi se bort fra. Det finnes en stor gruppe mennesker som får hjelp ved at vi holder fanen høyt og forteller ikke bare hva vi står for, men enda mer hvorfor vi står for det, sier Edsinger.
Han beklager at kirken ikke alltid har lyktes med å gi en bedre helhetsfremstilling av sin lære som god og livsbejaende, men mener det er avgjørende å holde fram en alternativ visjon.
Sofie Braut er enig.
– Det vil alltid være noen som fremstiller det som et nei-budskap. Men et nei er ofte et ja til noe annet. På dette området er det kjempemuligheter, men kirken har ofte blitt unnfallende, sier hun.
Ingen beklagelse
– Har kristne en tendens til å beklage at man må ha upopulære standpunkter?
– På noen områder er det gått så langt - for eksempel angående kjønnsdysfori og fri barneoppdragelse - at det er blitt nye muligheter til å diskutere grenser. Gjør vi ikke det, sviker vi et mandat vi har fått, sier Edsinger.
– Her i Norge synes jeg det er en tendens til at kristne ledere uttrykker at de skulle ønske at Bibelen sa noe annet enn den gjør. Det synes jeg er virkelig provoserende, sier Braut.
Da mener hun man begynner i feil ende og står med luen i hånden uten å ha grunn til det.
– Det gir inntrykk av at vi nå har nådd en høyere erkjennelse. Vi skal være offensive på Bibelens vegne. Det er viktig å ikke beklage Bibelen, sier hun.