De er med i en «spesialstyrke» for bistand
I ett år skal de lære om misjon og bistand, markedsføring og fundraising. Ett av målene er å skaffe unge givere til Misjonsalliansen.
– Hva er vi, spør generalsekretær Andreas Andersen.
– Nære, dyktige og modige, svarer fem ferske representanter for Misjonsalliansens nye «spesialstyrke». De har fersk kunnskap om organisasjonens sentrale verdier.
Ikledd lysegrønne t-skjorter og grå hettegensere sitter de utstyrt med hver sin Fattigdoms- og rettferdighetsbibel på Misjonsalliansens hovedkontor i Oslo. På veggen henger en logo for spesialstyrken inspirert av Supermann-merket.
«Spesialstyrken» er organisasjonens nye konsept for å vekke engasjement blant unge for bistandsarbeid og skaffe flere faddere.
Sosiale medier
Misjonsalliansen har gode erfaringer med andre ambassadører for organisasjonen - musikalske aktører som Oslo Gospelkor, koret Mosaic og Garness. I tillegg har 3,5 millioner kroner kommet inn gjennom ni års samarbeid med fotballfestivalen Sør Cup i Kristiansand.
Tidligere i februar skrev Dagen at organisasjonen søkte etter landansvarlige i Dagens Næringsliv. For å få tak i unge mennesker annonserte Misjonsalliansen etter folk via sosiale medier og på ulike nettsider med spørsmål som «Er du en eventyrer? Drømmer du om å se verden?». Tittelen på oppdraget, «Spesialstyrken», er valgt med omhu.
– Opplegget skreddersys for kandidatene og er ment å vekke interesse, skape innsikt og heve kompetanse. Spesialstyrken er for oss en gruppe som er spesielt interessert og spesielt godt rustet til å fremme rettferdighet, bekjempe fattigdom og bygge Guds rike sammen med Misjonsalliansen og våre faddere, sier Sønstevold Andresen.
Annonsen har gitt uttelling. Over 40 personer søkte om å bli med i spesialstyrken. De fleste er fra Oslo og omegn, men også fra Bergen, Stavanger, Bodø og Halden har unge mennesker søkt om å bli med. Noen har nettopp fullført videregående skole, andre har høyere utdanning. Mange har reist mye og enkelte har erfaring med bistand.
– De savner et miljø for å forvalte sitt engasjement sammen med andre, sier Sønstevold Andresen.
12 utvalgte
Etter en utvelgelsesprosess har totalt 12 unge personer blitt plukket ut til et team som skal «bidra til å bekjempe fattigdom og fremme rettferdighet i sør». I helgen møttes de i Oslo for å bli bedre kjent. Fem av dem var til stede da Dagen kom innom fredag ettermiddag.
Liv Mari Skjeldal (22) fra Holmestrand studerer psykologi ved Universitetet i Oslo og har vært volontør i Ecuador for Misjonsalliansen.
– Jeg kjenner organisasjonen godt og har sett hva de gjør med mine egne øyne. Det gjør det enklere å stå for Misjonsalliansen og reklamere for dem, sier hun.
Idar Bang (22) fra Lillesand er utdannet sersjant i Hæren.
– Det er kult at de kalte det spesialstyrke. Det er «trøkk» i det ordet. I dag er det så mange impulser som treffer oss i nyhetsbildet. Jeg er spent på hvordan dette blir i praksis, sier han.
Bang jobber for tiden i en nystartet bedrift som driver med norskopplæring for nye landsmenn. Selv ble han tidlig interessert i mikrofinans og Misjonsalliansens arbeid og har som mål å jobbe med bistand og entreprenørskap.
– Dette er en unik mulighet til å arbeide for en god organisasjon og gjøre noe nyttig for andre mennesker, sier han.
Snapchat og Facebook
Spesialstyrken skal formelt holde sammen i ett år og møtes fire ganger før oktober til opplæring om misjon og bistand, markedsføring og fundraising. Til høsten skal de reise sammen til Kambodsja, besøke Misjonsalliansens prosjekter der, og bli kjent med land og kultur. Innsatsen er ulønnet og de oppfordres til å dele det de opplever i sosiale medier.
– Hvordan skal dere jobbe for å nå unge med Misjonsalliansens budskap?
– Bruke vår egen kompetanse på Instagram, Snapchat og Facebook, sier Bang.
– Også vil jeg lære masse av å samarbeide med de andre i gruppen. Det blir spennende å se hva vi får til, sier Skjeldal.
Verve faddere
Ambassadørkoordinator Sønstevold Andresen er begeistret.
– Dette er unge mennesker som sitter på en kompetanse som vi ikke har. De kjenner ungdommer best og vet hva som skal til for å vekke engasjement og nå fram med et budskap.
Mye av Misjonsalliansens bistandsarbeid finansieres gjennom organisasjonens fadderordning. Tanken er at hver av de 12 medlemmene skal verve 20 faddere hver i løpet av året i spesialstyrken.
Sønstevold Andresen håper at spesialstyrken vil gjøre Misjonsalliansen synlig ved at ungdommene tar engasjementet med seg til sine hjemsteder.
– Dette er et tosidig prosjekt. Vi kan gi hjelp til mennesker i nød som vi har forpliktet oss til. Samtidig leder vi folk til et engasjement og gir dem glede ved å bidra. Vi tror det er godt å brenne for en sak og kjenne seg engasjert, sier ambassadørkoordinatoren.