De tøffeste gutta...

... er ikke lenger de sterkeste. Nå skal guttene være greie og snakke om følelser, viser ny forskning.

Publisert Sist oppdatert

En fersk un­der­sø­kel­se gjort av so­sial­an­tro­po­log Stian Overå ved Uni­ver­si­te­tet i Oslo viser at gut­ter snak­ker mer om fø­lel­ser og ut­se­en­de nå enn tid­li­ge­re.

- Gut­ter har ikke gått fra å være slem­me til å bli snil­le, men sam­men­lig­net med tid­li­ge­re klasse­roms­forsk­ning har det skjedd en end­ring i for­hold til hvor­dan gut­ter for­hol­der seg til det emo­sjo­nel­le, sier Overå.

So­sial­an­tro­po­lo­gen fulg­te ele­ver i al­de­ren 6-12 år gjen­nom et helt år. Oslo-sko­len var ver­ken spe­si­elt pre­get av ar­bei­der­klas­se eller mid­del­klas­se. Om­trent 15 pro­sent av ele­ven hadde mi­no­ri­tets­bak­grunn.

Gut­te­ne i un­der­sø­kel­sen snak­ket åpent og re­flek­tert om per­son­lig fø­lel­ses­mes­si­ge for­hold; om alt ifra jen­ter de var for­els­ket i, til ulike vans­ke­lig­he­ter i hjem- og skole­mil­jø­et, og om deres aspi­ra­sjo­ner og engstel­ser for fram­ti­den.

- Det er ikke der­med sagt at gut­te­ne nød­ven­dig­vis opp­lev­de det en­kelt å ut­tryk­ke sine tan­ker og fø­lel­ser om li­vets opp- og ned­tu­rer, men mange av dem gjor­de et hel­hjer­tet for­søk. Og når en gutt først åpent seg og for­tal­te noe per­son­lig i in­ter­vju­ene, fikk han støt­te fra de andre, for­tel­ler Overå.

Til for­skjell fra tid­li­ge­re un­der­sø­kel­ser som tar for seg gut­ter i samme al­ders­grup­pe var det ikke hard­het, ag­gres­si­vi­tet og re­gel­brudd som pre­get gut­te­nes sam­vær.

- Jeg vil be­skri­ve gut­te­nes sam­hand­ling som venn­lig, in­klu­de­ren­de og hu­mør­fylt. Som for ek­sem­pel da de tok bil­der i skole­går­den, snak­ket om jen­te­ne de møtte på leir­sko­len eller dis­ku­ter­te mu­sikk og tek­nis­ke fi­nes­ser til bruk i pre­sen­ta­sjo­ne­ne. Det opp­stod rik­tig­nok noen uover­ens­stem­mel­ser gut­te­ne imel­lom, men det var i all ho­ved­sak mot slut­ten av uken da stress­ni­vå­et var i ferd med å bygge seg opp. Da var det gut­te­ne som kødda og ikke job­bet som fikk høre det fra de andre i grup­pen. Em­pi­ri­en viser at også gut­te­ne snak­ker om per­son­lig fø­lel­ses­mes­si­ge for­hold, sier Overå.

Un­der­sø­kel­sen viste også at po­pu­la­ri­tet er vik­tig, men at det nå er so­si­al kom­pe­tan­se som sik­rer de høy­es­te po­en­ge­ne i kon­kur­ran­sen om å være po­pu­lær. Fy­sisk styr­ke, fer­dig­he­ter i sport, merke­klær og ma­te­ri­el­le ting var også vik­ti­ge, men de slo ikke den beste egen­ska­pen av dem alle: Å være en bra fyr.

Men gut­te­ne i dag er også en del av den så­kalt me­tro­sek­su­el­le tren­den. Den for­bin­des ofte med uten­lands­ke fot­ball­stjer­ner som Cris­tia­no Ro­nal­do og David Beck­ham, men også nors­ke idretts­stjer­ner som Mor­ten Gamst Pe­der­sen og John Carew (fot­ball) og Chris­ti­an Kjel­ling (hånd­ball). Dette gir gut­te­ne en ut­ford­ring. Hvor­dan skal de finne den rette ba­lan­sen mel­lom det som er gut­te­te og det som er jen­te­te?

- Ser vi gut­te­nes si­tua­sjon under ett kunne for lite es­te­ti­se­ring med­føre an­kla­ger om å være barns­lig, treig eller nerd, mens en for eks­pli­sitt og mar­kant vekt­leg­ging av ut­se­en­de kunne med­føre be­skyld­nin­ger om å være femi eller homo. Denne ba­lanse­ak­ten var kre­ven­de og ofte led­sa­get av usik­ker­het og engstel­se for å bli satt i en av ka­te­go­ri­ene, for­tel­ler Overå.

Hvor sik­ker kan vi være på at un­der­sø­kel­sen viser en na­sjo­nal trend? Hele sva­ret får vi sann­syn­lig­vis ikke nå. Men jeg be­stem­te meg for å komme litt nær­me­re.

Jeg dro til Ber­gen Krist­ne Grunn­sko­le for å finne ut hvor­dan fire gut­ter i 7. klas­se re­spon­der­te på spørs­mål om fø­lel­ser. Svein, Alex­an­der, Ben og Håkon tren­ger ikke mye be­tenk­nings­tid. De sva­rer vil­lig ja på spørs­må­let om de kan tenke seg å bli med på en sam­ta­le om fø­lel­ser, venn­skap og hår­voks(!)

På et gruppe­rom i tred­je eta­sje i skole­byg­get på Bønes slen­ger de seg ned rundt et av­langt bord. De kjen­ner ikke til inn­hol­det i den fers­ke un­der­sø­kel­sen, men de kjen­ner sko­len, seg selv - og hver­and­re.

- Hvil­ke fak­to­rer er det som gjør en gutt blir po­pu­lær på denne sko­len? Er det kule klær, at en er mor­som, at en er flink i fot­ball eller noe annet, eller at en er en grei fyr?

- Jeg vil si grei fyr. Det hjel­per ikke å være god i fot­ball og så går du og spar­ker ned folk etter­på, sier Svein spon­tant.

De andre er enige.

- Ut­se­en­de har ikke så mye å si, når man er grei blir man godt likt, sier Ben.

- Men noen jen­ter liker også at en ser kul ut, kom­men­te­rer Håkon.

Gut­te­ne rundt bor­det har vært for­els­ket. Og lik gut­ten i un­der­sø­kel­sen er de ikke flaue for å snak­ke om det.

- Inn­imel­lom snak­ker vi om sånne ting. Hvis du tren­ger noen å snak­ke med er det greit å ha en venn å snak­ke med, sier Alex­an­der.

- En som man kan være åpen med. En som ikke sier det til andre, leg­ger Ben til.

Ben og Alex­an­der kan gjer­ne be­skri­ve per­sonen de er for­els­ket i for den andre, og så kan de hjel­pe hver­and­re å få kon­takt.

- Dess­uten har vi «NSP», sky­ter Svein inn.

- Hva for noe?

- NSP. Det betyr nøtt, sann­het eller pro­sent.

Nøtt, sann­het eller pro­sent går i korte trekk ut på at man ber en kom­pis å velge mel­lom de tre. Hvis han vel­ger nøtt, må han gjøre det han blir bedt om, vel­ger han sann­het, må han for­tel­le sann­he­ten. Vel­ger han pro­sent må han for­tel­le hvor mye pro­sent han liker en kon­kret per­son som blir nevnt.

- Det betyr at vi kan gå til den per­sonen han liker og spør­re om det samme, og da får vi vite hvor mange pro­sent de liker hver­and­re, sier Svein.

Alle de fire gut­te­ne har gjort det.

- Gans­ke mye fak­tisk, for­tel­ler Ben og nev­ner at de nett­opp har vært på leir­sko­le.

Det var litt slow­dan­sing en kveld. Men det var ikke noen i klas­sen som ble kjæ­res­ter.

- Det er ingen i klas­sen som er kjæ­res­ter nå, sier Alex­an­der.

Håkon har vært for­els­ket flere gan­ger siste året.

- Det skjer jo noe når du møter en du liker vel­dig godt, sier han.

- Snak­ker du med noen om det?

- Ja, jeg snak­ker med ven­ner om det. Jeg snak­ker om den per­sonen, om hva jeg liker med henne, og at jeg håper at hun liker meg. Sånne ting, sier Håkon.

- Men hva om dere blir lei dere. Snak­ker dere med noen om det også?

- Når jeg blir skik­ke­lig lei meg vil jeg gjer­ne snak­ke med en venn om det, sier Ben.

- Hvor­for det?

- For hvis jeg hadde snak­ket med for­eld­re­ne mine hadde det gjer­ne blitt litt flaut. Man er gjer­ne litt mer åpen med noen man er sam­men med hver dag på sko­len, sier Ben.

Jeg vet ikke om de fire gut­te­ne er in­spi­rert av Ro­nal­do eller Beck­ham, Jus­tin Bie­ber eller One Di­rec­tion, men hår­pro­duk­ter, det bru­ker de. For de fire gut­te­ne er det håret som tel­ler. Det er det de kan gjøre noe med.

- Håret er gans­ke vik­tig for meg og for gut­te­ne i klas­sen, sier Svein.

De kan gå på sko­len uten å fikse på håret, men det er sjel­den det skjer.

- Jeg kan ikke komme på en dag der jeg har glemt å bruke voks, sier Alex­an­der.

- Hvem be­ta­ler for vok­sen da?

- Mamma, sva­rer de og ler.

- Når jeg først får en boks med voks varer den en god stund, sier Ben.

De kan ikke bruke en hvil­ken som helst boks med voks. Mer­ket er vik­tig.

- Først bruk­te alle Re­na­ti, så bruk­te mange Id, nå bru­ker jeg De­fine, sier Svein.

- Jeg be­gyn­te med gele, men syn­tes ikke det var noe bra. Så jeg gikk over til De­fine gele. Men så be­gyn­te flere å bruke Id, fordi det skul­le være bra. Så nå bru­ker jeg det, for­tel­ler Ben.

- Det var en pe­rio­de der alle sa: Hallo, bru­ker du den? Det er jo denne som er best, min­nes Alex­an­der.

- Jeg bruk­te De­fine først, så prøv­de jeg Re­na­ti, men nå har jeg Id. Den er snart tom, så neste jeg kjø­per blir nok Re­na­ti, sier Håkon.

- Hvor­dan får dere kunn­skap om disse hår­pro­duk­te­ne?

- Brød­re­ne mine. Jeg har to eldre brød­re, sier Håkon.

Ben går selv på bu­tik­ken og spør de som job­ber der hva de an­be­fa­ler. Alex­an­der har til­lit til de som job­ber i bu­tik­ken.

- De sier ofte i fra hvis det har kom­met noen nye pro­duk­ter.

- Noen er laget for kort hår, noen for langt hår og noen igjen for begge deler, for­kla­rer Svein.

De fire gut­te­ne du­sjer stort sett hver dag, i alle fall an­nen­hver dag.

Gut­te­ne bru­ker hår­pro­duk­ter, men ikke smin­ke. Svein har noen gan­ger brukt en fuk­tig­hets­krem som gjør at huden glin­ser litt. Men det er ikke så ofte.

- Av og til spray­er jeg litt par­fy­me på, før jeg går på sko­len, sier Håkon.

Ben bru­ker de­odo­rant etter gym­men.

- Hvis man har hatt gym eller løpt litt vil man jo ikke lukte svet­te, sier Ben.

- Noen bru­ker jo krem for å skju­le kvi­ser, ikke jeg, altså, sier Alex­an­der.

I mot­set­ning til flere av gut­ten i un­der­sø­kel­sen snak­ker de ikke noe sær­lig om krop­pen sin til hver­and­re.

- Bitte­litt, kan­skje, men ikke noe sær­lig, sier Alex­an­der.

De fire gut­te­ne er ikke sær­lig opp­tatt av å ha store bi­ceps eller sixpack (syn­li­ge mage­musk­ler).

- Vi står ikke ak­ku­rat foran spei­let og viser musk­ler, sier Håkon.

Men når det gjel­der fy­sisk kon­takt, som å gi noen en klem, har de ingen pro­ble­mer med det. Man tren­ger ab­so­lutt ikke å være kjæ­res­ter for å gi noen i klas­sen en klem. Men det skjer jo ikke hver dag, ak­ku­rat.

- Man kom­mer ikke bare bort og gir noen en klem, men jeg kan godt gjøre det, sier Alex­an­der.

Ben mener det fins an­led­nin­ger der det pas­ser. For ek­sem­pel hvis man sier «ha det», eller «hei» etter fe­rien. Alex­an­der nev­ner et ferskt ek­sem­pel fra leir­sko­len de var på i hel­gen.

- Her møtte vi ele­ver fra andre sko­ler, og da vi dro ga vi klem til hver­and­re da vi sa «ha det».

Alle fire er enige om at gut­ter også kan klem­me hver­and­re. Men det er flere jen­ter som klem­mer hver­and­re enn gut­ter. Gut­te­ne er ikke redd for homostem­pel, spe­si­elt fordi de går på en kris­ten skole. De mener det går en gren­se hvis gut­ter be­gyn­ner å kysse.

De snak­ker gjer­ne om fø­lel­ser både po­si­ti­ve og ne­ga­ti­ve. Og da er det ofte en god kom­pis som er sam­tale­part­ner. Men de har en anel­se om at de i øken­de grad kom­mer til å snak­ke mer med for­eld­re­ne.

- Man går ikke til kom­pi­sen og spør om en­kel­te ting kom­pi­sen ikke har kunn­skap om, da går man gjer­ne til sin far. Jeg tror jeg kom­mer til å snak­ke mer med pappa om en­kel­te ting etter hvert, sier Ben.

- Jeg har en bror i ni­en­de, og jeg tror han sier det meste til mamma, sier Alex­an­der.

Til­ba­ke i klasse­rom­met tref­fer jeg jen­te­ne Rakel og Sunni­va. Hva mener de er vik­tig hos en gutt som skal være po­pu­lær? Kule klær, bra ut­se­en­de eller å være grei?

- Alt sam­men, sva­rer Rakel.

Sunni­va er enig.

De mener gut­te­ne i klas­sen kan være litt barns­lig når de sier dumme ting og ler av det.

- Mener dere alle gut­te­ne, spør Alex­an­der litt for­und­ret.

- Nei, ikke alle. De fles­te, for­sik­rer Sunni­va.

I et helt år fulgte han to elevgrupper mellom 6 og 12 år på en barneskole i en av Oslos drabantbyer.

Skolen hadde verken arbeiderklasse- eller middelklasseprofil og omtrent 15 prosent av elevene var minoritetsspråklige.

Powered by Labrador CMS