Den indre Sjø satser videre på egen kjøl
Et enstemmig landsmøte i Den indre Sjømannsmisjon (DISM) sa nei til å oppløse organisasjonen. Det var også full enighet om ikke å fusjonere med noen andre.
Dette ble klart under forhandlingene i Bodø lørdag etter flere timer med samtale. DISM fortsetter dermed på egen kjøl og satser på en ny driftsmodell.
Følgende vedtak ble gjort mot en stemme som gikk inn for landsstyrets opprinnelige forslag: «Innstillingen om ny driftsmodell sendes tilbake til landsstyret. Ny driftsmodell utarbeides i samhandling/dialog med kretsene og øvrige avdelinger innen 1. desember 2018, med tanke på å få økonomisk balanse. Landsmøtet gir landsstyret fullmakt til å godkjenne ny driftsmodell.»
Litt optimist
– Det blir et veldig stort og omfattende arbeid å få på plass en analyse og justering av driften, og dette vil berøre både landsstyret, kretsene og administrasjonen, sier Ingolf Solsvik til Dagen. Han er nå begynt som konstituert generalsekretær i DISM etter at forgjengeren Ole Andreas Wastvedt har sluttet.
– Jeg er litt optimist for vedtaket viser at det er vilje til endringer, legger Solsvik til.
Han legger ikke skjul på at det ble en lang debatt om fremtiden til DISM, men det var en fin samtale uten sjikane og uoverensstemmelser.
Negativ respons
Misjonssekretær André Sætre i Møre og Romsdal pekte i sitt innlegg på det som nok flere tenkte på, da han viste til at det var kommet negativ respons på svaret som kom fra Indremisjonsforbundet om fusjon.
– Her ble det pekt på at arbeidet til DISM har hatt sin tid, og de ser ikke på vårt arbeid som en del av sitt arbeid. ImF har fokus på å danne menigheter, og det er helt i orden. Jeg er helt sikker på at vi skal få til å drive videre på egen kjøl. Så kan vi samarbeide med ImF og Norges Samemisjon der det er naturlig, sa André Sætre.
Et forslag om nedbemanning av Elieser 6 ble også nedstemt mot fire stemmer.
I tillegg ble det vedtatt ikke å endre navn på toppstillingen i misjonen fra generalsekretær til daglig leder med 31 mot 29 stemmer.
Kontrollkomiteen
Som ventet ble det debatt etter at kontrollkomiteens leder Oddbjørn Pedersen hadde lagt fram sine synspunkter.
– Hovedsaken i vår rapport er at det ikke er satt i gang noen tiltak for å få orden på økonomien. Det må settes inn kraftfulle tiltak, understreket Pedersen.
Men Ingolf Solsvik reagerte på at det flere ganger i rapporten står at ingen tiltak er blitt gjort.
– Dette er ikke riktig. Vi har blant annet avsluttet kafé-driften i Oslo og solgt Elieser-bussen. I tillegg har vi gjort nødvendige vedlikehold på Elieser 6 og fiskerheimene i Stamsund og på Røst. Vi har også redusert bemanningen på hovedkontoret og ventet med å ansette folk i Stavanger og Trondheim, fremholdt Solsvik.
Mistillit til landsstyret
Konstituert generalsekretær Ole Andreas Wastvedt lurte på om rapporten fra kontrollkomiteen var et strategidokument eller bare skulle tas til etterretning uten godkjenning.
– Hvis denne rapporten blir vedtatt, så er det mistillit mot landsstyret, sa han.
Det samme mente Ingolf Solsvik, og fremholdt at det er landsstyret som leder arbeidet i DISM mellom landsmøtene. Han mente at delegatene måtte votere over hva de mente om de reparasjonsutgiftene som var gjort på Elieser 6 og flere fiskerheimer de to siste årene.
Følgende vedtak ble gjort med 58 mot 5 stemmer: «Landsmøtet viser til kontrollkomiteens rapport. Dekning av merutgifter for 2016 og 2017 blir godkjent».
Seaman´s Mission
Det var svært delte meninger blant delegatene om arbeidet som drives gjennom Seaman´s Mission. Her prøver DISM å få kontakt med utenlandske ansatte på cruiseskipene som kommer til Oslo, Bergen, Stavanger og Ålesund.
Tidligere landsstyreleder Reidar Kvilhaug fra Karmøy mente at misjonen hadde gått inn i dette arbeidet med lukkede øyne uten å beregne hva det ville koste.
– Jeg mener at vi må legge Seaman´s Mission på vent, sa han.
Men leder Jostein Vik I Stavanger krets så denne utfordringen helt annerledes:
– Da DISM ble startet i 1880 var det 50.000 fiskere i Lofoten. I dag har Stavanger hvert år besøk av omkring 200.000 mennesker som er mannskap på cruiseskipene, understreket han.