For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

5 uker - 5 kroner Du kan betale med vipps

Deretter kr 299,- pr måned. Automatisk månedlig fornyelse til ordinær pris. Ingen bindingstid, du sier selv opp når du ønsker

Er du allerede abonnent?

KJØP

PROBLEMER: Etter at Jan-Olav Henriksen (bildet) har dekonstruert bibeltekstene, kjønnene og alt det vi ellers måtte holde for sant - hva sitter vi igjen med? Noe som ligner umiskjennelig på den dominante livsanskuelsen i vårt sekulære samfunn. Det er faktisk vanskelig å lese Henriksens bok uten å spørre seg om hva et spesifikt kristent livssyn har å tilby. Tvert imot virker det som om kristendommen for ham byr på langt flere problemer enn svar, skriver Eirik A. Steenhoff. Foto: Tuva Skare

Den meningsløse kroppen

Jan-Olav Henriksens erfaringsteologi fremstår som en biblisisme i nye klær. Det viktigste prinsippet er ikke lenger Skriften alene, men Erfaring alene.

Publisert Sist oppdatert

I år 2001 skapte teolog Jan-Olav Henriksen furore på MF og i norsk kristenliv da han sto frem med et liberalt syn på homofili. Det har rent mye vann i havet, og mange bøker ut av Jan-Olav Henriksen siden den gang. Det standpunktet han for 20 år siden møtte motbør for, er nå blitt kirkens ubestridte majoritetsstandpunkt.

Henriksens form for erfaringsteologi er blitt en slags uoffisiell norm for folkekirken. Hans siste bok, «Begjær, sårbarhet og tro», kan slik sett leses som en teoretisk begrunnelse for det syn på kjønn og seksualitet som nå er enerådende i Den norske kirke.

Liberal posisjon

Powered by Labrador CMS