GAMMELT OG NYTT: I den tradisjonstunge norske kirke blir det brukt titalls millioner kroner på «digitaliseringskonsulenter» årlig.

Den norske kirke bruker over 40 millioner kroner årlig på konsulenter

Den digitale satsingen startet i 2020. Siden har kirkesamfunnet lekket store summer.

Publisert Sist oppdatert

Siden da har de årlig fått et budsjett på 90 millioner kroner til digitaliseringen.

Årlig har litt under halvparten av budsjettet – under 45 millioner kroner – gått til innleide konsulenter. Resten har gått til drift, nett-trafikk og lisenser.

Det inkluderer ikke ansattes lønninger.

Det skriver Vårt Land.

Komplekse løsninger

Digitaliseringssjef i Kirkerådet, Magnus Hvalvik, påpeker til avisen at flere ansatte hadde vært ønskelig.

– Ved å erstatte innleide konsulenter vil vi kunne redusere kostnader, men jeg vil ikke si at det er slik av vi blør penger nå. Vi leier inn enormt kompetente folk som hjelper til med komplekse løsninger. Enhver organisasjon på størrelse med Den norske kirke trenger kompetanse for å bruke verktøy på best mulig måte.

SVARER: Magnus Hvalvik, digitaliseringssjef i Kirkerådet.

Sent i gang

Hvalvik medgir at digitaliseringen av Den norske kirke kom i gang sent.

Nå mener han det er opp til Kirkerådet å vurdere fruktene av arbeidet.

– Kirkens omdømme i tech-verden endrer seg ikke over natta. En får flere søkere med rett kompetanse når folk opplever at det er en attraktiv arbeidsplass for teknologer. Det tar tid å etablere, men nå har det snudd. Nå har kirken fått oppmerksomhet i flere tech-miljøer, som gjør at flere vil jobbe med oss, sier han til Vårt Land.

Powered by Labrador CMS