Derfor ble Skjærgårdssang suksess

– Vi traff en nerve, sier Jarle Storebø. Slik forklarer han hvorfor festivalen for godt voksne ble så stor.

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke overnattingsplasser å oppdrive i mils omkrets. Skjærgårdssang «tok over» Langesund i Bamble kommune i Telemark denne helgen, noe de har gjort år etter år.

– Sangen, musikken og den gode atmosfæren. Vi føler at vi er i Guds nærhet, sa Bodil Wibe Moi fra Kristiansand til Dagen lørdag.

Flere deltagere Dagen snakket med i helgen skrøt festivalen opp i skyene.

– Hva er grunnen til at Skjærgårdfestivalen har blitt så populær?

– Da lovsangsbølgen slo inn på 80- og 90-tallet mistet vi mange sangskatter i Kristen-Norge. Vi hentet frem disse skattene i Skjærgårdssang, sier Jarle Storebø, daglig leder i Stiftelsen Skjærgårdsgospel.

I 30 år har han drevet kristne musikkfestivaler i Norge. Mest er kjent er kanskje Skjærgårdsgospel, eller Skjærgårds Music and Mission festival, som det heter i dag.

For ti år siden kom en ny idé. Sammen med blant annet medarbeideren Svein Olsen skjønte de at det fantes et tomrom blant den godt voksne generasjonen.

Skjærgårdssang ble en suksess fra dag én.

– Og slik har det vært i ti år, slår Storebø fast.

Et sted å leke

Festival-gründeren mener også den musikalske kvaliteten har vært helt avgjørende.

– Vi sparer ikke på artister, teknikk eller noe annet. Vi henter de beste innen denne sjangeren, sier han.

Skjærgårdshallen er fylt med 3100 stoler. Lyd, lys, scene og estetikk er helt på høyde med de store festivalene i Norge.

– Og så har vi et eget bakeri i matteltet, sier Storebø.

Han opplever at også 60-åringer har behov for et sted å «leke».

– Vi ser det i kafeene på kvelden her. De blir nesten som leirunger, sier Storebø og smiler.

– Vår vekkelsesmusikk

Artisten Rune Larsen sang på Skjærgårdssang allerede første gang i 2008. Han tror 60+ generasjonen har få tilbud når det gjelder konserter.

– Vi vokste opp med Jesusbevegelsen og gospel på 70-tallet. Den musikken er fremdels aktuell for oss. Det er vår vekkelses musikk, forklarer Larsen, som også synger på årets festival.

– Hver generasjon har sin musikk, sitt eget soundtrack. Skjærgårdssang har sagt at de vil lage en festival for de som var unge på 70-tallet. Det funker. De er fremdeles 20 år inni seg alle sammen, sier Bergensartisten.

Åndelig innsprøyting

Han mener Skjærgårdssang representerer en viktig det av gospelkulturen.

– De som opplevde bølgen den gang, har fremdeles lyst til å bli unge igjen, sier Larsen.

Artisten mener også at Skjærgårdssang har en åndelig betydning for mange.

– Musikken er en åndelig innsprøytning for oss. Det vi får her er svært viktig for mange, sier han.

Det faktum at festivalen har vokst nesten hvert eneste år i ti år, taler sitt tydelige språk:

– De har dekket et behov.

Tro mot konseptet

60 pluss-generasjonen har både tid og ressurser til å oppleve sang og musikk. Det er en av forklaringene til suksessen, mener Olav Solvang, mangeårig musikkjournalist i Vårt Land og fast deltager på Skjærgårdssang.

– Her får de dessuten nyte et bredt spekter av kvalitetsmusikk med en tydelig evangelisk profil.

Han syntes også konseptet er unikt fordi denne generasjonen ikke er vant til å samles slik uten at de må høre en lang tale og gå fram til forbønn.

– Her kan de bare nyte musikken.

– Hvordan vil du si at Skjærgårdssang har utviklet seg disse ti årene?

– Den har ikke utviklet seg. De har vært tro mot konseptet. Derfor har de lykkes, sier Solvang.

Men han trekker fram et unntak. I år inviterte nemlig arrangørene komikeren Torolf Norbø.

– Det har virkelig fått fram latteren blant publikummet.

Powered by Labrador CMS