PUBLISERING: Kommunikasjons­sjef Linn Mevold Skogheim og kommunikasjonskonsulent ­Morten Opedal i Sjømannskirken går gjennom ukens publiseringsplan over hva som skal legges ut på nett og i sosiale medier de neste dagene.

Derfor bør menigheten din være på Facebook

Medieleder Stian Kervell tror det er viktig å ha en gjennomtenkt strategi når menigheter bruker sosiale medier i sin kontakt med omverden.

Publisert Sist oppdatert

– Sosiale medier er en levende prosess som stadig er i endring. Vår menighet er på ingen måte verdensmester på dette området, men jeg tror vi har et bevisst forhold til hvordan denne typen medier skal brukes i kommunikasjonen. Vi ønsker hele tiden å bli bedre i måten vi gjør det på, sier Stian Kervell, medieleder i Salt Bergenskirken, til Dagen.

Høy kvalitet

Den voksende menigheten i Bergen er en av flere forsamlinger som for lengst har tatt innover seg at den digitale tidsalderen er en helt sentral del av hverdagen for de fleste av oss. Derfor har forsamlingen i Bergen også en klar strategi for hvordan sosiale medier skal brukes.

Salt sin medieleder peker på at det nesten er like viktig å ha en kommunikasjonsstilling som eksempelvis en lovsangsleder i en menighet av en viss størrelse for å ivareta behovet for å spre informasjon til medlemmer og kirkefremmede.

planlegger: Medieleder Stian Kervell bruker mye tid på å planlegge informasjonen som skal ut gjennom disse kanalene.

Medielederen får full støtte av kommunikasjonssjef Linn Mevold Skogheim i Sjømannskirken. Hun peker også på viktigheten av at kristne fellesskap er til stede der hvor folk faktisk befinner seg, og for mange er nettopp det i de sosiale mediene. Det er ikke alle som går i en kirke. Derfor tenker Skogheim at kirken må oppsøke de digitale plattformene for å fortelle folk hva kirken ha å by på.

– Mange vet ikke hva den lokale menigheten kan tilby, men blir informasjonen delt eksempelvis på Facebook, kan det kanskje åpne øynene for hva som faktisk finnes av tilbud i kirkelig regi, forklarer kommunikasjonssjefen.

Publiseringsplan

For Salt Bergenskirken sin del er Facebook og Instagram de to viktigste kanalene for å nå ut med informasjon. Også Snapchat blir til en viss grad brukt, men det er mer rettet inn mot ungdom, ettersom svært mange i den gruppen benytter seg av det.

– Vi har aldri hatt noen form for menighetsblad, men sender sporadisk ut et nyhetsbrev på mail. Ellers går veldig mye av informasjonen ut via sosiale medier, og vi har nok et bevisst forhold til hvordan vi ønsker å bruke disse kanalene. Salt Bergenskirken har mange følgere på Facebook og Instagram, men i fjor registrerte vi også 90.000 nedlastninger på Podcast. Dette er prekener fra menighetens gudstjenester som kan lastes ned på nettsiden vår, og som åpenbart treffer mange. Vi ser at dette er en måte vi også kan nå ut på, fastslår medielederen.

Når det gjelder den konkret strategien har menigheten i Bergen en intern publiseringsplan hvor man hver uke har en oversikt over hva som skal legges ut av informasjon og når det skal skje på døgnet. I praksis skjer det inn mot lunsjtid, ettermiddag og kveld da folk ofte sjekker de sosiale mediene. Forsamlingen er samtidig opptatt av at informasjonen man formidler består av en og samme stemme. Dette for å skape gjenkjennelighet og identitet.

– Som menighet ønsker vi å være lette i språket slik at omgivelsene forstår måten vi kommuniserer på. At vi da opptrer med en stemme er veldig viktig for oss.

– Hva tenker du om bruken av sosiale medier i menighetssammenheng?

– Jeg har inntrykk av at forståelsen for dette er økende, men samtidig må det sies at det er fallgruver man som menighet kan havne i. Det kan skje ved at man blir altfor opptatt av bare å spre informasjon, mens innholdet blir tonet ned. Salt Bergenskirken ønsker å inspirere og motivere mennesker. Derfor er det viktig å finne denne rette balansen mellom konkret informasjon og innhold som kan være til inspirasjon, sier Kervell.

Facebook førstevalget

Mevold Skogheims råd til menigheter er mer aktivt å bruke Facebook som informasjonskanal siden det er et sosialt medium som er mye mer målrettet til å nå ut med informasjon enn tradisjonelle medier.

– De aller fleste er på Facebook og derfor enkle å nå. Det er en helt sentral plass med gode muligheter til å vise bredden i arbeidet. Facebook er uten tvil det billigste, enkleste og mest effektive verktøyet man kan bruke for å kommunisere med folk, understreker hun.

Men kommunikasjonssjefen mener det er viktig å være bevisst på hva man legger ut av på sosiale medier. ikke minst råder hun administratorer på Facebook til ikke å slurve med rettskrivingen når noe legges ut. Dette fordi god kvalitet bidrar til å skape et helhetlig og profesjonelt inntrykk av hvem man er.

– Bruk gode bilder, men legg gjerne ut en videosnutt også. Det er som regel alltid populært. Skaper man engasjement, øker det besøket på siden. På den måten når man ut til enda flere, sier Linn Mevold Skogheim.

Powered by Labrador CMS