– Det betyr ikke at vi unnskylder synd
Mangeårig pastor, Arnfinn Clementsen, mener økt fokus på kirketukt er «feil medisin».
Kirketukt klinger ikke godt hos mangeårig pastor i Karismakirken i Stavanger, Arnfinn Clementsen.
Han tok på 1990-tallet initiativ til bevegelsen «Norge tilbake til Gud», og står fremdeles på et klassisk bibelsyn, også når det gjelder samlivsetikk.
Men Clementsen har mindre tro på at kirketukt er løsningen.
– Historisk har «kirketukt» ofte skapt fordømmende holdninger og en lovisk praksis i en del sammenhenger, og da blir det feil. Det blir motsatt resultat av det en ønsker, og noen spesielle og synlige synder, fall og nederlag, får alt fokus, sier Clementsen.
Som mangeårig pastor, har han mer tro på en annen vei.
– Kirketukt er et ord som lett kan oppleves som et maktbegrep, selv om det kan referere til Bibelens ord om tukt og formaning. Jeg tror på tydelig tale, men bruker heller ord som formaning, rettledning og veiledning, sier Clementsen.
Han mener mangelvaren i kirken i dag, er for svakt fokus på kraften i evangeliet.
– Jeg ønsker å møte utfordringene med evangeliet, sier Clementsen, og peker på at budskap om kirketukt ikke er noe han ville hatt på blokka på menighetens hovedmøte på søndagen.
– Det betyr ikke at vi unnskylder synd, men vi må hele tiden ha tro på kraften i Guds nåde til vekst og forandring. Og vi må ikke glemme at en medlemsprotokoll er ikke det samme som «livets bok i himmelen».
Ekskludering
Baptistpastor Jan Helge Hindenes applauderer at det settes fokus på kirketukt. Han ville selv ekskludert samboende par, dersom det var kun opp til ham å bestemme.
– I karismatiske kretser er dette med kirketukt sjelden oppe, mener Jan Helge Hindenes, som leder Baptistkirken i Bergen.
Nylig skrev Dagen om pastor Martin Hjellvik på Jæren, som tar til orde for praktisere kirketukt slik han mener Bibelen ber menigheten gjøre.
I ytterste konsekvens mener Hjellvik medlemmer må ekskluderes.
Også Hindenes er av dem som mener et økt fokus på synd, omvendelse og kirketukt er nødvendig.
Han støtter derfor kirketukt-initiativet fra Hjellvik.
Ifølge Hjellvik innebærer kirketukten å i kjærlighet formane mennesker i menigheten om å vende seg om fra synd, og dersom dette ikke fører fram, kan det bli aktuelt å ekskludere dem fra fellesskapet.
Man må hindre synden å få bre om seg i menigheten, mener Hjellvik.
Hindenes er en av dem som satte stor pris på Hjellviks miniserie om kirketukt, som ligger ute på YouTube.
Gripe inn
– Jeg fant ikke noe der jeg var uenig i, sier Hindenes til Dagen.
Han har mange år som pastor bak seg, og mener det er viktig at menighetens ledelse tar tak i synd.
– Vi snakker helst ikke om det, for at det ikke skal bli så høye bølger. Guds ord er veldig tydelig på at dette er en del av vårt ansvar som hyrde, sier baptistpastoren.
– Det handler om at hvis jeg blir informert om at noen lever helt på tvers av Guds ord, bevisst, uten tegn til omvendelse, så er det mitt ansvar å ta til side, og snakke med de. Da må man først få bekreftet det man har sett eller hørt, og se om det er vilje til endring, forklarer Hindenes.
Og er det ikke vilje til å endre, må pastoren ta grep, mener han.
– Da er det mitt ansvar å gripe inn.
Samboere
Hindenes er enig i at det ikke er enkelt å sette et skille mellom hva som skal til for at hyrden skal gripe inn, og at det er mye som er skjult i menighetene.
– Det pågår mye i en kirke man ikke vet om. Pastoren er ofte den siste som får vite det, mener han.
Men Hindenes mener det er noen synder det er åpenbart at han vil ta tak i.
En homofilt samlevende ville aldri kunne ha tjeneste i menighet han leder.
Samboerskap er en annen synd.
– Dersom noen er samboere, og vil fortsette å være det, vil jeg ikke ta dem opp som medlemmer i menigheten.
– Men om det er folk som har vokst opp i menigheten, og som flytter sammen, skal du ekskludere dem?
– Hvis jeg personlig bestemte, ville det ført til eksklusjon, men jeg har brødre og søstre sammen med meg, og dette måtte tas opp med flere. Det er ulike syn, men en eller annen form for konsekvens ville det fått.
Kirketukt i «bibelbeltet»
Det er flere menighetsledere som har satt pris på oppslaget om kirketukt.
Etter Hjellviks utspill, satte Frikstad bedehus i Kristiansand opp en egen bibeltime med tema «medlem/ikke medlem, nøkkelmakten og kirketukt».
Dagen får bekreftet at bibeltimen ble satt opp fordi emnet ble aktualisert gjennom saken i Dagen.
Pastor Hindenes i Bergen peker på at kirketukt og oppgjør med synd er svært viktig for menigheten, men minner om at det først og fremst skal være gjennom forkynnelsen at menigheten oppdras.
– Jeg tror det er helt avgjørende at det må inn som en naturlig del av forkynnelsen. Noen latterliggjør denne siden, og mener vi bare forkynne gode nyheter om Kristus, sier Hindenes, og er uenig i en slik tankegang.
Han har selv hatt flere vanskelige samtaler gjennom 40 år i tjeneste.
– Det kan være veldig smertefullt, men jeg tror dialog og samtale kan føre langt, sier Hindenes.
– Kan du huske at kirketukten har funket, ved at noen har kommet tilbake etter en stund?
– La meg se …. Hvis jeg tenker tilbake på de senere årene, der det har ført til at folk har meldt seg ut, så har de vel ikke kommet tilbake, nei. Jeg tror de går i andre sammenhenger.