– Det digitale kan aldri fullt ut erstatte det analoge fellesskapet
Tro & Medier vil undersøke hva små trosfellesskap har betydd gjennom pandemien, og hvordan kirken kan bruke de digitale erfaringene godt videre.
I løpet av mai ønsker organisasjonen Tro & Medier å gjennomføre en stor undersøkelse blant ulike aktører i kristen-Norge for å gi kirker og kristne organisasjoner kunnskap om hva det betyr for troende å møtes i små trosfellesskap.
– Vi er opptatt av hva som skjer etter koronatiden. Skal vi gjøre gode valg må vi vite hva denne tiden har gjort med oss som kirke, med misjon og disippelgjøring, sier daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, til Kristelig Pressekontor.
Han håper funnene fra undersøkelsen også kan hjelpe menighetene å ta riktige veivalg etter pandemien.
– Vi tror det er to store feil vi kan gjøre som kirke når samfunnet åpner igjen. Det ene er å ukritisk gå tilbake til «slik det var før pandemien», uten å reflektere om denne tiden har lært oss noe viktig, både om hva det vil si å være kirke og hvilke arbeidsmetoder vi bruker. Da går vi glipp av viktig nyskapning, sier Haugland.
– Det andre er å ukritisk fortsette med digital aktivitet, uten å reflektere over hvordan det preger det analoge fellesskapet av troende. Vi må spørre hvorfor, hva vi vil oppnå, hvilket problem som må løses, og hvordan det digitale kan bidra til det på en god måte.
Hybridkirke
Haugland mener at digitale verktøy bærer med seg en kjempemulighet, men at det også har store begrensninger.
– Dette ønsker vi å få tak på i undersøkelsen og det videre arbeidet. Det digitale kan aldri fullt ut erstatte det analoge fellesskapet, men jeg tror kirken i framtiden vil bli en hybrid av dette, sier Haugland.
Organisasjonen vil se på situasjonsbildet både før og under pandemien. Undersøkelsen vil se på hvordan deltakelse i små grupper har bidratt i menneskers trosreise og hverdag, og hva det siste året har gitt av læring.
Nyskaping
Tro & Medier-lederen mener koronapandemien har skapt et potensielt veiskille.
– Vi står fortsatt midt i det, men vi må begynne å spørre oss selv hvordan vi kan bruke anledningen til noe godt. Enhver krise bærer med seg mulighet til nyskaping. Vi ønsker å finne ut hvilken rolle det digitale kan ha i det bildet. På sitt beste kan det bringe evangeliet til naboen, sier han.