TVL: TVL får nytt navn.

Dette er TVLs nye navn

Vil ikke lenger ha Vårt Land i navnet, men beholder forkortelsen TVL.

Publisert Sist oppdatert

TVL, som inntil nå har stått for TV Vårt Land, skal nå hete TV Logos. Kanalen vil fortsatt bruke forkortelsen TVL.

Det melder TV-kanalen i en pressemelding onsdag.

– TVL har rukket å bli godt innarbeidet, vi har derfor landet på å videreføre dette navnet, opplyser daglig leder Alf Gjøsund i pressemeldingen.

Skal stå for faktabasert og aktuell

9. januar i år bestemte Vårt Land å legge ned TV-kanalen TVL etter et knapt års drift. Ti dager senere ble det klart at Knif overtar selskapet slik at kanalen likevel kan fortsette.

Siden kanalen ikke lenger eies av Vårt Land, må det få konsekvenser for navnet. Derfor skal L-en i navnet nå stå for Logos. Foruten sin kristelige betydning, skal ordet vise til at kanalen skal være faktabasert og aktuell, opplyser kanalen.

LEDER: Alf Gjøsund er daglig leder i Knif Media AS, som driver TVL.

Logos brukes på gresk om Bibelen som Guds ord. I tillegg representerer ordet tale og fornuft i gresk filosofi.

Justerer logoen

Til Dagen forklarer Gjøsund at de har gått gjennom ordlisten for å finne gode ord som starter med bokstaven L.

– Logos var det beste alternativet, selv om mange har foreslått Lasarus, og sikter til at kanalen gjenoppsto få dager etter den ble erklært død.

– Noen har også foreslått TV Lavbudsjett, sier han, og nevner at en helt ny grafisk profil ville blitt en betydelig merkostnad for kanalen.

Logoen vil imidlertid få en liten endring – fremover er det L-en som vil utheves med en blåfarge, i stedet for T-en som i dag.

NY LOGO: Gammel logo til venstre, ny logo til høyre.

Vil fortsatt samarbeide med Vårt Land

Kanalen er for tiden i samtaler med Vårt Land om fremtidig TV-innhold. I tillegg vil Vårt Land fortsatt selge annonser for TVL.

– Nå kommer det stadig nytt innhold som produseres av ulike aktører i Kristen-Norge. For oss er Vårt Land en aktør som det er interessant å samarbeide med, på lik linje med andre deler av Kristen-Norge.

– Men vi har like sterkt ønske med å samarbeide med Dagen, skyter han inn.

– Fordel å fjerne koblingen til Vårt Land

Magne Supphellen, professor i markedsføring ved NHH, tror navneendringen vil ha liten betydning for kanalen.

– Merkenavnet er ungt, og de har en relativt liten markedsandel. Det er for få som har etablert vaner med å se på kanalen. Hvis man skal skifte navn er dette et godt tidspunkt å gjøre det på, før man øker innsatsen på å vinne markedsandeler. Det må de gjøre hvis de skal bli mer lønnsomme.

PROFESSOR: Magne Supphellen er professor i markedsføring ved NHH.

– Tror du dette er et riktig grep for å fjerne Vårt Land-tilknytningen?

– Det er en fordel for TVL å fjerne koblingen til Vårt Land, men da må det være reelt og ikke bare i navnet.

– Hvorfor er det en fordel?

– Vårt Land har sin profil, som har en spesiell appell til noen grupper. TV-kanalen kan ha en bredere profil for å favne flere.

Lerø: – Forståelig

Redaktør og forfatter Magne Lerø mener navneendringen er en naturlig konsekvens av eierskiftet.

– Det er et forståelig grep. I Vårt Land har man tradisjon for at en ansvarlig redaktør har hatt ansvaret for merkevaren. Nå det ikke lenger blir mulig flytter man det over til en helt annet organisasjon, sier Lerø.

– Tror du de vil lykkes med å fjerne tilknytningen til Vårt Land?

– Over tid vil de nok lykkes med det, men det kommer an på hvilke avtaler de har med Vårt Land videre. For folk flest er ikke eierskapet avgjørende. Det som teller er om folk liker programmene som sendes.

– For godt til å avvikles

Vårt Land avviklet TV-selskapet grunnet lavere inntekter enn forventet, og at den krevende økonomiske situasjonen for mediebransjen gjør at risikoen ved videre drift blir for høy.

Knif, som hjelper kristne og ideelle organisasjoner med blant annet innkjøpsavtaler og regnskap, viderefører selskapet under navnet Knif Media AS.

– TVL-prosjektet er for godt til å avvikles. Norge fortjener en kanal med kristent innhold av høy kvalitet og med et bredt nedslagsfelt, sa Fridtjof Leif Gillebo, konsernsjef i Knif AS, da overtakelsen ble kjent.

Powered by Labrador CMS