Disse brillene skal få kristne til å be
– Teknologien er her, så vi bruker den, sier Anders Godø.
Anders Godø tar på seg noen store hvite briller.
Det er VR-briller.
Utstyret brukes blant annet til videospill, men tas også i bruk i simulatorer for at brukeren skal oppleve virtuell virkelighet ved å se på små skjermer i brillen.
Nå tror videofotografen at brillene kan brukes til bønn for unådde folkeslag.
Bønn i brillen
I fire måneder har han og kona Siren reist rundt i Japan og tatt opptak i 13 byer. Nylig ble videoene lagt ut på Youtube-kanalen «Pray there».
Dagen får prøve VR-brillene:
Vi står midt i sentrum at Tokyo. Når vi snur oss rundt, er det som om vi står på gaten. Så hører vi stemmen fra en kvinne. Hun ber for mennesker i Japan.
Det kommer en pause, så vi kan be den samme bønnen.
To minutter med bønn
Godø forteller at videoene er tatt opp med kamera, som kan filme 360 grader.
Dermed er det som om man står på gaten i Tokyo og kan se alt som skjer rundt en.
– Med disse brillene er det enklere å vise frem misjonsmarken. Og har du to minutter kan du gå inn på Youtube og be en bønn for Japan.
Filmene kan også sees på en helt vanlig mobiltelefon, pc eller vises på storskjerm i kirken.
Godø testet ut brillene på Skjærgårds Music and Mission Festival i sommer.
Det ble suksess.
– Mange blir nysgjerrig når man drar frem VR-briller. Jeg husker spesielt en, som kom tilbake gang eller gang for å se.
– Vil utgjøre en forskjell
Filmene er ikke bare en ny måte å vise frem misjonsfeltet på, det er en måte å spre budskapet på, tror fotografen.
– Vi har snakket med misjonærer i Japan som sier at det ville utgjøre en stor forskjell om flere ba for landet, sier Godø.
Nå ser medie-misjonæren også muligheter hos norske misjonsorganisasjoner.
– Å se disse videoene og be for landet, er en god måte å forberede seg på å reise ut. Vi har allerede vært i kontakt med misjonsorganisasjoner i Norge som er interessert i å bruke filmene, sier Godø.
Bønnevandring
Dagen har tidligere fortalt om Det norske misjonsselskap (NMS) som demonstrerte videoer fra misjonsfeltet gjennom VR-briller under sin generalforsamling i fjor.
Godø tror bruken av videoer fra misjonsfeltet kan komme til å bli viktigere for å engasjere unge for misjon.
– Vi har laget en plakat til hver video, med en QR-kode til filmen som kan lastes ned og skrives ut. Disse kan henges på veggen i kirken. Så kan man arrangere bønnevandringer med mobiltelefon i hånden. Teknologien er her, så vi bruker den, sier Godø.