Donald Trump hetere enn rekordvarmen i norske medier
Norske aviser har vært opptatt av rekordvarme og skogbrannfare, men USAs president stikker likevel igjen av med seieren når det gjelder mediedekning.
Donald Trump sørger for mest dekning og sterkest inntrykk. Han gjør fremdeles nordmenn opprørte, og nesten like triste som dekning av flyktningstrømmen, viser årets andre AgendaTracker.
– Donald Trump har vært aktuell i nærmest alle internasjonale saker på topplisten dette kvartalet sier fungerende analysesjef Sigmund Wøien i Retriever.
Hver fjerde nordmann oppgir for øvrig at nyheter knyttet til Kim Jong-un i andre kvartal har gjort dem glade. Samtidig sier bare 7 prosent det samme om USAs president.
– At hver fjerde stiller seg positiv til artikler om Kim Jong-un kan tolkes som en kobling til det historiske møtet med Donald Trump i Singapore. Samtidig genererer Trump selv ikke i nærheten av like mye positiv oppmerksomhet. Dette kan skyldes at han har vært kontroversiell på flere fronter den siste tiden, sier rådgiver i PR-operatørene, Nikolai Riibe.
Skogbrann og rekordvarme
Skogbrann, rekordvarme og storstreik i NRK har definitivt også vært populære temaer i mediene den siste tiden. Men bare 13 prosent sier NRK-streiken gjorde inntrykk på dem, og hele 48 prosent sier de har reagert nøytralt på dekningen i mediene. Det er flest nøytrale inntrykk av alle saker på kvartalets topp-ti-liste.
– Det er oppsiktsvekkende at en så stor streik ikke har vekket mer følelser blant folk enn dette. Det kan tyde på at de streikende ikke har vært gode nok på å synliggjøre budskapet sitt, sier Riibe.
Fotballglede
Ikke overraskende er fotball-VM den desidert største gladsaken de siste månedene, hvor 8 av 10 stiller seg positive.
Hele 83 prosent mener at fotball-VM har blitt godt dekket. Videre sier 6 av 10 at rekordvarmen og skogbrannfaren har hatt tilsvarende god dekning, mens kun 26 prosent mener at dekning av atomavtalen med Iran har svart til forventningene. Halvparten av oss er fornøyde med dekningen av Donald Trump, viser den ferske analysen.
AgendaTracker-undersøkelsen, som er et samarbeid mellom Retriever, PR-operatørene og YouGov, kartlegger hvilke mediesaker nordmenn har fått med seg og hvordan de reagerer på dem. Den gjennomføres hvert kvartal blant et representativt utvalg nordmenn.