ALTERNATIV: – Vi er ikke konkurrenter, men et alternativ til den kommunale fellesskolen, sier rektor Øyfrid Sofienlund.

Driver to kristne skoler med 3,7 årsverk: – Betydningen er så stor at vi ikke kan la være

Hans Nielsen Hauge Grunnskole er i gang tross politisk motstand. Ifølge rektoren er søkertallene i ferd med å ta seg opp.x

Publisert Sist oppdatert

I Skådalen, like nedenfor Holmenkollen, ligger den nyoppstartede kristne friskolen Hans Nielsen Hauge grunnskole (HNHG).

Her starter skoledagen med bibelvers, sang og bønn. Ved slutten av skoledagen synger elevene velsignelsen.

LEIER: I andre etasje i dette bygget i Skådalen leier skolen lokaler.

– Vi er ikke konkurrenter, men et alternativ til den kommunale fellesskolen, sier rektor Øyfrid Sofienlund.

HNHG-skolene startet opp i august, både i Oslo og på Kolbotn i Nordre Follo.

I Oslo hadde skolen 15 elever ved elevtellingen i oktober, mens skolen på Kolbotn hadde fire elever.

– Det er mye arbeid og mange utfordringer. Men betydningen er så stor at vi ikke kan la være, forteller Sofienlund.

Flyttet for å lede

Hun pakket sakene og flyttet fra Skien til Oslo for å lede skoleprosjektet.

– Vi gir elevene et kristent verdifundament. At vi har færre elever, gir oss også mulighet til å følge dem opp tettere.

Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.
Foreløpig er skolen i Oslo dårlig merket.
Foreløpig er skolen i Oslo dårlig merket. Både Montessori og Norlights befinner seg på samme område.
Foreløpig er skolen i Oslo dårlig merket.
Rektor Øyfrid Sofienlund.
Skolen preges av sitt kristne verdigrunnlag.

– Vi mener vi er et godt tilbud til familier som ønsker et tydeligere verdigrunnlag i bunnen, høy faglig kvalitet og der hvert barn blir sett og anerkjent, fortsetter rektoren.

Elevene rekrutteres foreløpig primært fra kristne hjem.

Iver (6), forteller at han har mange venner på skolen, både jevngamle og eldre. Han forteller at beste med å gå på HNHG er at han får leke og kle seg ut.

– Jeg liker å kle meg ut som hulken og skremme rektor, flirer han.

LESE: Eleven Iver (6) har lært å lese i løpet av høsten.

Han forteller videre at han er blitt god til å lese i løpet av høsten.

– Meningsfylt

Lærer Lill Beate Kordahl underviser i alle fag utenom matematikk og er kontaktlærer for de eldste elevene.

– Jeg stortrives. Dette er et godt sted å jobbe, og det oppleves meningsfylt å være med på oppstarten.

FORNØYD: – Dette er et godt sted å jobbe, forteller lærer Lill Beate Kordahl.

Skolen har 2,5 årsverk i Oslo og 1,2 årsverk på Kolbotn foruten rektoren selv. Med få elever på klassetrinnene har de foreløpig også aldersblandede klasser.

– Det fungerer veldig fint. Dyktige lærere får til mye, sier rektoren som selv trår til som vikar ved behov.

Nøkkelordene for skolen er «Fundament, Relasjon og Hensikt».

Elevene skal få «et godt fundament for livet gjennom høy faglig standard, et tydelig verdigrunnlag og ved å være et trygt sted med mennesker som bryr seg», forteller rektoren.

– Vi vil gi elevene gode relasjoner til seg selv, hverandre og til Gud. De skal vite at de lever med en hensikt og at de er høyt elsket av Gud og medmennesker, fortsetter hun.

Gudsrelasjon

Gode gudsrelasjoner legger de til rette for gjennom daglige rutiner.

Skolen har en egen læreplan i KRL-faget.

– Vi snakker om Jesus der det er naturlig, men ønsker ikke å være en arena der dette overdrives. Vi er først og fremst en skole, sier Sofienlund.

FOKUS: Det er liten tvil om at skolen er kristen, når en ser rundt seg.

Rektoren er opptatt av at de ikke skal være en «ghetto-skole», men at de skal være en del av samfunnet.

– Vi forteller hva Bibelen sier, men vi forteller også om andre synspunkter. Det er elevene som til slutt skal velge hva de ønsker å stå for. Alle skal uansett møtes med respekt.

Hans Nielsen Hauge

Skolen er også forpliktet på navnet.

– Drømmen er at det skal komme gründere og frimodige unge som tør å stå for det de mener og som tar samfunnsansvar fra denne skolen, sier Sofienlund.

Den kristne grunnskolen, som eies av pinsemenigheten Jesus Church, møtte politisk motstand før oppstarten.

LÆRING: Når Dagen er innom, skal kroppsdeler memoreres og læres i den kombinerte 3.,4. og 5.klassen.

Særlig i Nordre Follo var det skepsis til å leie ut lokaler. Det endte med at skolen leier lokaler i samme bygg som Kolbotn skole.

Tilbakemeldingene etter oppstarten har imidlertid vært gode.

– Samarbeidspartnere har tatt godt imot oss, gratulert oss med oppstart og har behandlet oss profesjonelt.

Krevende økonomi

Økonomisk er det likevel utfordrende.

– Vi har et ønske om å få det til å gå rundt, men vi er avhengig av regjeringen. Statsstøtten er avhengig av antall elever, så det haster med å få opp elevtallet.

Inntil videre får skolen bidrag fra skoleeier.

FRISKOLER: Hans Nielsen Hauge grunnskole har to andre friskoler vegg i vegg.

Midt i skolehverdagen lever skolen også med en usikkerhet med tanke på støtten fra staten.

– Å kunne velge det skoletilbudet som foreldrene mener er det beste for sitt barn, er en menneskerett. Det bør ikke være forbeholdt familier som kan betale godt for seg.

Neste års søkertall ser foreløpig gode ut, ifølge rektoren, som ikke vil avsløre hva de konkrete tallene er.

Skolene er godkjente som 1–10-skoler, men tar foreløpig inn 1.–6.trinn. Planen er å utvide med ungdomstrinn om et år eller to.

– Den beste reklamen for skolene våre er fornøyde elever og foreldre. Det har vi nå.

ALTERNATIV: – Vi er ikke konkurrenter, men et alternativ til den kommunale fellesskolen, sier rektor Øyfrid Sofienlund.

– Nå handler det om å stå på videre, bevare det brennende hjertet og samtidig ha beina på jorda, sier Sofienlund.

Powered by Labrador CMS