NASJONAL KAMPANJE: Drop-in-dåp blir tema for en av de store kampanjene i Den norske kirke i år.

Drop-in-dåp og kirkevalg. Dette er Den norske kirkes kampanjer i år

Kirken setter av mange millioner til kampanjer i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Drop-in-dåp blir tema for en av de store kampanjene i år. Flere menigheter har allerede gjort ulike fremstøt om drop-in-dåp, men nå er det snakk om en nasjonal kampanje. Den skal kjøres i pinsen 2023 og vare i to uker, forteller Emil Engeset, kommunikasjonssjef i Den norske kirke.

– Drop-in-dåp skal ikke erstatte dåp i gudstjenesten, men være et supplement som mange allerede har gode erfaringer med.

– Dåpskjolen er blitt for liten

Engeset forsikrer om at teologien vil bli ivaretatt.

– For noen passer det ikke å ha dåp i gudstjenesten, og vi vil tilby et alternativ som er like stort i innhold og mening, sier han.

Han presiserer også at det vil bli gjennomført dåpssamtale med presten i forkant.

Det kan være ulike årsaker til at det ikke er blitt gjennomført dåp:

– Kanskje er dåpskjolen blitt for liten fordi noen har utsatt dåpen på grunn av pandemien. Vi ønsker å tilby et enklere alternativ til dåp i gudstjenesten, sier kommunikasjonssjefen.

Kampanjer i 2023

Drop-in-dåp er bare en av kampanjene Den norske kirke skal ha i år.

MARS: Fra midten av mars til midten av april vil Den norske kirke satse på rekruttering.

Kampanjen har et budsjett på 500 000 kroner.

MAI: I mai blir det konfirmasjon som står i sentrum med et budsjett på 750 000.

JUNI: Muligheten for drop-in-dåp skal kunngjøres gjennom en kampanje i juni på en million kroner.

AUGUST: I august skal folk bli oppmuntret til å forhåndsstemme ved kirkevalget og minnet om å stemme i september, like før valgdagene.

Kirkevalgkampanjen er det største kommunikasjonstiltaket i år med et budsjett på 10,5 millioner kroner. Det dekkes over kirkevalg-budsjettet.

– Kommunikasjonstiltakene skal bidra til både å rekruttere kandidater. De skal også opplyse om, og motivere velgerne til å benytte stemmeretten sin.

Engeset forteller at kampanjen er omfattende og foregår på mange flere flater enn de øvrige kampanjene.

Forøvrig blir det en egen alle helgen-, påske- og julekampanje med et budsjett på én million kroner.

Totalt kommer de nevnte kampanjene på nærmere 14 millioner kroner.

Den norske kirke og kommunikasjonsbyrå

Den norske kirke følger loven om offentlige anskaffelser.

Den norske kirke samarbeider blant annet med Tante Randi (reklamebyrå), Try reklame (reklamebyrå), Von kommunikasjon (innholdsbyrå) og Mediacom (mediebyrå – kjøp av annonseplasser). Disse er spesialistmiljøer som Den norske kirke benytter på ulike oppdrag i utforming av kampanjer.

I 2023 er budsjettet for kampanjer og annonsering redusert. Summene dekker produksjon av bilde- og videoinnholdet som kirken ikke gjør selv, samt kjøp av annonseplasser.

kilde: kommunikasjonsavdelingen i Dnk

Kirke for en ny tid

I fjor ble det kjørt en del lokale kampanjer for drop-in-bryllup, et beslektet fenomen til drop-in-dåp.

En drop-in-bryllup er en kirkelig bryllupsseremoni som er enkel, høytidelig og uten lang ventetid. Par som har ordnet med papirer fra folkeregisteret kan komme og gifte seg i kirken mens menigheten tar seg av alt det praktiske.

20 par på Ringerike er blant de som benyttet seg av ordningen den 22.02.2022. Den helt spesielle datoen er et palindrom som betyr et ord, uttrykk, setning, vers som leses likt begge veier, som Anna eller Otto.

BRYLLUP: I fjor ble det kjørt en del lokale kampanjer for drop-in-bryllup, et beslektet fenomen til drop-in-dåp.

– Vil være relevante

Emil Engeset sier Den norske kirke er opptatt av å være relevant for dagens mennesker i Norge.

– Vi leter stadig etter nye muligheter til å være kirke for folk i en ny tid og vil gi tilbud om kirkelige handlinger som gjør at folk ikke velger bort himmelen over livene sine.

Både palindrom-dagen og Valentinsdagen var populære for drop-in-bryllup i fjor.

– Mange menigheter ønsker å tilby drop-in-bryllup. Derfor tilbyr Kirkerådet materiell til lokale kampanjer til menigheter som ønsker å satse på dette i år, sier han.

I likhet med dåp har enkelte valgt bort bryllup på grunn av kostnadene eller stresset forbundet med de mange oppgavene. Pandemien kan også være en årsak til utsettelsene.

– Erfaringene våre med drop-in-bryllup er gode, slår kommunikasjonssjefen fast.

POPULÆRT: Drop-in-dåp i Nes: N/A

Vil vite mer

Folk som vurderer å delta på kirkelige tilbud ønsker mer informasjon om dem.

– Det holder ikke lenger å skrive på nettsiden at det er gudstjeneste kl. 11.00 og forvente storinnrykk, sier Engeset.

– De vil vite hvilke fellesskap de inviteres inn i, hvem de skal høre fra prekestolen, hva slags musikk de kommer til å høre og hvilken type opplevelse de vil sitte igjen med.

Mye av dette vil være tilgjengelig i «Skjer i kirken», forklarer han.

Skjer i kirken (skjerikirken.no) har samlet alle opplevelsene i Den norske kirke på ett sted.

Om kampanjer i Den norske kirke

Kampanjene i Den norske kirke har som mål å spre informasjon til befolkningen og stimulere medlemmene til å delta i kirkelige aktiviteter.

For å gjøre dette har Den norske kirke valgt ulike målgrupper. Disse kan kjennetegnes ved for eksempel alder, kjønn og bosted, og kampanjene vil «tilpasses gruppenes virkelighet, interesser og hvor vi lettes kommer i kontakt med dem», som det står.

Målgruppene skal ikke behøve å ha inngående kunnskap om kirkens historie, organisering eller bibel. Derimot skal kirkens budskap knyttes til aktualiteter i samfunnet og menneskers hverdag.

Budskapet skal hektes på allmenne erfaringer og følelser som sorg, håp og glede. Det skal spille på tilhørighet og forsøke å engasjere, inspirere og inkludere.

Et mål for kampanjene er at budskapet ikke skal gå på akkord med kirkens teologiske grunnlag selv om de skal tilpasses en målgruppe. Det er også et mål at budskapet skal oppleves som ønsket av målgruppen.

Kilde: kirken.no

Julekampanje

Den norske kirke annonserer kontinuerlig om muligheten for dåp, bryllup og konfirmasjon på Google. Plattformene YouTube, Facebook, Instagram, Snapchat og TikTok brukes også, samt lyd i podkaster eller i magasiner. Oftest velges imidlertid Google, YouTube og Facebook for å få bredest mulig oppmerksomhet i hele befolkningen.

Før jul ble det gjennomført en julekampanje for å hjelpe folk å holde fast på tradisjonen om å gå i kirken i jula. Foreløpige tall som viser hvor mange som deltok på julegudstjenestene vil komme i mars, og endelige tall i juni.

– Vi er spent, avslutter Engeset.

Powered by Labrador CMS