Ebba Buschs fortid i Livets Ord blir tema etter islamkritikk
«Dersom vi skal snakke om ekstreme religiøse uttrykk, så finnes mange synspunkt på det Livets Ord som Busch er oppvokst i», er blant reaksjonene KD-lederen møter.
I helgen gikk lederen for Kristdemokratene (KD), Ebba Busch, ut i sosiale medier med kritikk mot svensk unnfallenhet mot islamisme.
«Det er på tide å bruke klar tale om avartene av islam», skrev hun, og poengterte at mange muslimer har flyktet til Sverige fra undertrykkelse i sine hjemland, bare for å møte lignende problemer her.
I tillegg til å være partileder, er Busch også Sveriges visestatsminister.
Hun mener Sverige har vært for unnvikende i å ta opp problematiske sider ved islam, og hun advarte om at Europa og Sverige risikerer å «gå forlorat» hvis ikke islamismen blir motarbeidet.
Samtidig understreket hun viktigheten av å samarbeide med muslimske svensker som ikke støtter totalitær islam.
Viste til Buschs fortid i Livets Ord
Utspillet falt ikke i god jord hos venstresiden.
Annika Strandhäll (S), som er leder for S-kvinner – kvinneorganisasjonen til Sveriges sosialdemokratiske parti, var en av de som hadde innvendinger.
–Dersom vi skal snakke om ekstreme religiøse uttrykk, så finnes det mange som har synspunkt på det Livets Ord som hun er oppvokst i, skrev Strandhäll ifølge svenske Dagen.
Hun fikk støtte fra den sosialdemokratiske statsviteren Carl Melin. Han trakk også paralleller til Busch sin kirkelige bakgrunn.
Han skrev at «de fleste muslimer i Sverige er mindre religiøst ekstreme enn Livets Ord-tilhengere som Ebba Busch», i en post på Twitter/X.
De flesta muslimer i Sverige är mindre religiöst extrema än Livets Ord-are som Ebba Busch. https://t.co/bmFtpXD6LJ
— Carl Melin (@CarlMelin) September 1, 2024
Den sammenligningen ble påtalt av KD-lederen.
– Jeg var 15 år da jeg forlot forsamlingen som foreldrene mine var medlemmer av, skrev Busch, også på Twitter/X, og viste til at hun nå er medlem av Svenska kyrkan.
Busch benyttet også anledningen til å reflektere over hvordan hennes bakgrunn har gitt henne en dypere forståelse for religionens rolle både til å bygge opp og til å bryte ned.
– Om noe, så burde min oppvekst gi en bedre innsikt i hvordan tro kan bygge opp og bryte ned mennesker. Hvordan det kan brukes til å kontrollere menneskers liv eller gi mennesker mer frihet, skrev hun videre.
– Øker polariseringen
Melin svarte ikke på hennes konkrete anliggende, men anklaget henne for å misbruke sin posisjon i regjeringen.
«Du er nummer to i Sveriges regjering og bruker din posisjon til å gi skylden til alle utøvere av en hel religion, både voksne og barn, og gjør dem kollektivt ansvarlige for hva ekstreme islamister gjør. En minister burde arbeide for å redusere, ikke øke, polariseringen mellom mennesker.»
Busch kontret med at hun mener det er på høy tid at også den øverste ledelsen i dette landet sier at islam, når det praktiseres på en totalitær måte, ikke hører hjemme i Sverige.
Videre la hun til:
«Altfor mange svensker som er troende muslimer, eller som er muslimer mer av tradisjon enn aktivt praktiserende, blir undertrykt. De blir kontrollert av såkalte «rettroende» muslimer som bruker sin tro for å begrense andres liv og frihet. Det er et misbruk av religionsfriheten og en krenkelse av andres religionsfrihet. Det hører ikke hjemme i Sverige.»