Eidsvollsmenn klagde på dårlig kirkevei

Eidsvoll-prest Arnstein Johnsen er glad han lever i dag. I 1814 var det forbudt å kritisere kongen. Og kirkeveien var «uframkommelig».

Publisert Sist oppdatert

- Det ville være in­ter­es­sant å være prest på den tiden et øye­blikk, men jeg tror jeg er mer for­nøyd med å være prest i dag, smi­ler Arn­stein John­sen, sogne­prest i Eids­voll kirke.

Han er glad for at sta­ten ikke len­ger har så stor makt over kir­ken som for 200 år siden.

Da fun­ger­te pres­te­ne som kon­gens for­len­ge­de arm, og var en del av em­bets­ver­ket.

Far­lig å kri­ti­se­re kon­gen

Konge­mak­ten og preste­stan­dens til­knyt­ning var pro­ble­ma­tisk, mener Lars Inge Ma­ger­øy, Eids­voll-eks­pert og sogne­prest i Ene­bakk kirke i Akers­hus.

- Kri­tikk mot øv­rig­he­ten var å be­trak­te som upas­sen­de og svært far­lig for en per­son. Fram til Eids­voll­sam­lin­gen var det fak­tis­ke prin­sip­pet døds­straff for å kri­ti­se­re kon­gen, sier han.

Kirke i sam­fun­net

Ma­ger­øy mener at det er prin­si­pi­elt mye ryd­di­ge­re å skil­le stat og kirke, og ikke blan­de sam­men en po­li­tisk og ån­de­lig rolle.

- Det er også et stort frem­skritt med full re­li­gions­fri­het, sier sogne­pres­ten.

I lik­het med res­ten av lan­det, fei­rer også Den nors­ke kirke grunn­lovs­ju­bi­le­et i disse dager.

- For kir­kens del hand­ler grunn­lovs­ju­bi­le­et om å være kirke midt i sam­fun­net, ikke først og fremst en del av stats­ap­pa­ra­tet, sier John­sen.

Kirke­start

Men for de po­li­tis­ke de­le­ga­te­ne på Eids­voll var kir­ken et ob­li­ga­to­risk sted å sam­les.

Her møt­tes de for førs­te gang da riks­for­sam­lin­gen star­tet med en guds­tje­nes­te førs­te påske­dag 10. april.

- Prost Le­gan­ger hol­der en pas­sen­de pre­ken. Så rei­ser de­le­ga­te­ne her­fra til Eids­voll verk for å star­te for­hand­lin­ge­ne, for­tel­ler John­sen.

Kla­ger på kirke­vei­en

Un­der­veis i for­hand­lin­ge­ne møter også en del av re­pre­sen­tan­te­ne til van­lig guds­tje­nes­te, men det er langt å gå de 6,6 kilo­me­ter­ne til kir­ken.

- Det må ha tatt noen timer å gå på for­fer­de­li­ge veier. El­lers var det hest og kjer­re. En del av dem kla­ger både på losji og hvor ufram­kom­me­lig det kunne være i dag­bø­ke­ne sine, sier Arn­stein John­sen, sogne­prest i Eids­voll.

Ba til Gud

Riks­for­sam­lin­gen av­slut­tes også med guds­tje­nes­te i kir­ken på Kris­ti Him­mel­farts­dag 19. mai, med etter­føl­gen­de hage­fest på preste­går­den.

Da har for­sam­lin­gen greid å enes om en grunn­lov for Norge og velge danske­prins Chris­ti­an Fre­de­rik til konge.

- Det fram­går i dag­bø­ker hvor­dan eids­volls­men­ne­ne ba til Gud un­der­veis for ar­bei­det de gjor­de og for Nor­ges fram­tid. Det å sam­les til guds­tje­nes­te var nok en vik­tig del av tra­di­sjo­nen, men sik­kert også vik­tig for deres egen tro og ar­beid i en usik­ker tid, sier John­sen.

På­vir­ket grunn­lo­ven

- Hvil­ken på­virk­ning hadde de på grunn­lov­s­ar­bei­det som pres­ter?

- Det er vans­ke­lig å si, men det er klart at pres­te­nes ut­trykk for tro og Gud er til stede. Den be­visst­he­ten tror jeg ville vært an­ner­le­des om det ikke var pres­ter og bis­ko­per til­ste­de, sier sogne­pres­ten.

Ingen ut­ford­ret stats­kir­ken

Pres­te­ne på Eids­voll er opp­lys­te menn, og flere er ut­dan­net i Dan­mark der de møtte opp­lys­nings­ti­dens ideer om folke­su­ve­re­ni­tet og makt­for­de­ling.

Li­ke­vel er det ingen dis­ku­sjon om den lu­thers­ke stats­kir­kens he­ge­mo­ni.

I ste­det kom­mer det for­slag om re­li­gions­fri­het i pa­ra­graf 2, men etter de­batt om unn­ta­ke­ne ender de opp med for­bud mot jøder, je­su­it­ter og mun­ke­or­de­ner i ste­det for noen som helst fri­hets­for­mu­le­ring.

Hauge for­and­ret kir­ken

- For meg i dag er det en un­der­lig tanke at Hans Ni­el­sen Hauge satt fengs­let på den tiden. Men sett med his­to­ri­ens øyne skjøn­ner jeg at det skul­le være orden i kir­ken og at de som var ut­dan­net til det, skul­le verne om tra­di­sjo­nen og læren, sier John­sen.

Sogne­pres­ten mener at Hauge og andre med ham bidro til den se­ne­re ut­vik­lin­gen og de­mo­kra­ti­se­rin­gen i kirke og kris­ten­liv.

- Jeg ten­ker at Hans Ni­el­sen Hau­ges for­kyn­nel­se og prak­tis­ke sans for øko­no­mi og so­si­al tenk­ning var med på å for­and­re hele vår kir­ke- og kris­ten­tra­di­sjon, sier sogne­pres­ten.

DAGEN

Powered by Labrador CMS