Klikk for å endre tekst

Ekstremindividualismens svøpe

Abortlovgivningens kortsiktige vekst på mors egoistiske rett til å fjerne uønskede barn, kan i et ekstremindividualistisk samfunn skape en barnløshetskultur som på lang sikt stanser befolkningens evne til å fornye seg.

Publisert Sist oppdatert

I kjøl­van­net av stor­tings­val­get er det in­ter­es­sant å merke seg at en bor­ger­lig, kon­ser­va­tiv kurs for lan­det in­ne­bæ­rer et klart verdi­valg.

Medie­ne snak­ker om en kon­ser­va­tiv re­nes­san­se pre­get av ster­ke kon­ser­va­ti­ve stem­mer i of­fent­lig­he­ten.

Tren­den in­ne­bæ­rer blant annet en stør­re vekt på de opp­rin­ne­lig krist­ne kul­tur­ver­di­ene som hu­ma­nis­mens frem­vekst på 1800-tal­let byg­get vi­de­re på.

Opp­fat­nin­gen som pre­ger ny­ten­ken­de kon­ser­va­ti­ve er at der­som vi kan få til­ba­ke en stør­re grad av med­men­nes­ke­lig so­li­da­ri­tet og em­pa­ti i sam­fun­net, kan vi få bukt med en del ut­ford­rin­ger innen sam­liv og skils­misse­ra­ter, barne­vern, skole, psy­kia­tri og svik­ten­de om­sorg for de eldre.

La meg trek­ke frem ar­gu­men­ter fra le­den­de fors­ke­re som lenge har sett med be­kym­ring på li­be­ral-ra­di­ka­li­se­rin­gen av Euro­pa.

Den tyske fi­lo­so­fen og ate­is­ten Jürgen Ha­ber­mas sier at den tra­di­sjo­nel­le, euro­pe­is­ke mo­ral­for­stå­el­sen har en langt vik­ti­ge­re rolle å spil­le enn tid­li­ge­re an­tatt.

Da han mot­tok Hol­berg-pri­sen i Ber­gen i 2005, sa Ha­ber­mas at ut­ford­rin­gen er at det ra­di­ka­le, se­ku­læ­re sam­funn ikke har mak­tet å til­strek­ke­lig mo­ti­ve­re in­di­vi­de­ne til en etisk tenk­ning.

Re­sul­ta­tet er at dyder som til­lit, ær­lig­het, tro­fast­het, in­tegri­tet og per­son­lig an­svar for­vit­rer i Euro­pa. Om­sorg er i for stor grad blitt stat­lig an­svar i et in­sti­tu­sjo­na­li­sert og over­by­rå­kra­ti­sert de­mo­kra­ti der re­li­giøs-etis­ke prin­sip­per ute­sten­ges fra of­fent­lig­he­ten.

Der­som men­nes­ket fri­gjø­res fra an­sva­ret i fel­les­ska­pet, kan in­di­vi­dua­lis­men, pes­si­mis­tisk sett, bli fri­hets­un­der­gra­ven­de og ut­vik­le seg til en slags le­gi­ti­me­ring av ego­is­me eller eks­tre­min­di­vi­dua­lis­me som på sikt truer selve kul­tu­rens sta­bi­li­tet.

Li­be­ra­lis­ten Frie­drich Hayek kri­ti­se­rer i The con­sti­tu­tion of li­ber­ty denne eks­tre­me for­men for re­la­ti­vis­me og på­pe­ker at den blir et mis­bruk av den opp­rin­ne­li­ge li­be­ra­lis­mens fri­hets­ideal som hand­let om in­di­vi­dets fri­het under an­svar i fel­les­ska­pet.

So­sio­log Ul­rich Becks be­teg­nel­se «den andre mo­der­ni­tet» søker å be­skri­ve denne fri­hets­un­der­gra­ven­de ut­vik­lin­gen på sam­funns­plan.

Venstre­side­ten­ke­ren Zyg­munt Bau­mans ut­trykk «fly­ten­de mo­der­ni­tet» be­skri­ver noe av det samme.

I Liquid Mo­der­ni­ty be­skri­ves kjenne­teg­net ved det mo­der­ne som gjør denne epo­ken så an­ner­le­des på godt og vondt: den kon­stan­te, ustop­pe­li­ge, tvangs­pre­ge­de jak­ten på sta­dig stør­re mo­der­ni­se­ring, en over­vel­den­de, umet­te­lig trang til krea­tiv de­struk­sjon - øde­leg­gel­se av alt som ikke fun­ge­rer op­ti­malt og sta­di­ge re­for­mer som har til hen­sikt å åpne for nye og for­bed­re­de pro­duk­ter, alt med hen­sikt av å øke frem­gang og vel­stand.

Det å være mo­der­ne er blitt ens­be­ty­den­de med å være i kon­stant be­ve­gel­se, på evig jakt etter noe annet enn det man al­le­re­de har.

Ul­rich Beck har brukt fa­mi­li­en som ek­sem­pel - denne sam­funns­sta­bi­li­se­ren­de en­he­ten be­stå­en­de av for­eld­re og barn som vokser opp i en ramme med fa­mi­lie­mid­da­ger, aktiv opp­dra­gel­se, dan­nel­se av barn og sam­ta­ler om kvel­den, dette som de siste ti­åre­ne også er blitt smad­ret søn­der og sam­men slik at vi i dag sit­ter igjen med sky­høye skils­misse­ra­ter, en ny alene­boer­kul­tur og en ute­steds­kul­tur som for­sø­ker å til­gjenge­lig­gjø­re et sex­mar­ked for disse mil­lio­ne­ne som nå lever uten part­ne­re.

Beck be­teg­ner den mo­der­ne fa­mi­li­en som en slags «zom­bie-ka­te­go­ri» hvis me­ning er i ferd med å for­vit­re full­sten­dig. For hva er en fa­mi­lie egent­lig, nå for tiden? Barn, dine barn og mine barn, den skil­tes nye for­eldre­rol­le, evig skif­ten­de sam­bo­ere med beste­for­eld­re, så in­klu­dert, så eks­klu­dert i del­ta­gel­se i fa­mi­li­en.

De ra­di­ka­les stra­te­gi for å opp­løse kjerne­fa­mi­li­en har bi­dratt til en for­vit­ring av fa­mi­lie­bån­dets so­li­da­ri­tet.

Den svin­nen­de re­spek­ten og be­ho­vet for de eldre har ført til en bølge av iso­la­sjon og en­som­het.

Abort­pro­ble­ma­tik­ken hører også hjem­me her. For etter at vi på 1950-tal­let idea­li­ser­te den ute­ar­bei­den­de kvin­nen med på­føl­gen­de ned­vur­de­ring av hen­nes rolle i hjem­met, har vi også mis­tet den store barne­pro­duk­sjo­nen i vest­li­ge land.

Dette ska­per på sikt util­sik­te­de demo­gra­fis­ke end­rin­ger der land som Norge nå im­por­te­rer uten­landsk ar­beids­kraft som til­sva­rer det om­trent­li­ge an­tall abor­ter vi har hatt siden 1970-tal­let.

Abort­lov­giv­nin­gens kort­sik­ti­ge vekt på mors ego­is­tis­ke rett til å fjer­ne uøns­ke­de barn, kan i et eks­tre­min­di­vi­dua­lis­tisk sam­funn skape en barn­løs­hets­kul­tur som på lang sikt stan­ser be­folk­nin­gens evne til å for­nye seg selv. Ny­inn­flyt­te­de folke­grup­per som ikke har den samme ne­ga­ti­ve hold­nin­gen til barn - blant annet barne­els­ken­de mus­li­mer, over­tar der­med barne­pro­duk­sjo­nen og he­ge­mo­ni­et.

En av Euro­pas mest kjen­te for­fat­te­re, ate­is­ten Michel Houelle­becq, har skapt fu­ro­re med De grunn­leg­gen­de be­stand­de­ler og andre bøker som bru­talt viser hvor vans­ke­lig det er å finne kjær­lig­het i en rå in­du­stria­li­sert, tek­no­lo­gisk og me­nings­tom ver­den der så mange bor alene.

Houelle­becqs på­stand i «Ut­vi­del­se av kamp­so­nen» er at sek­su­ali­te­ten i dag ut­gjør et dif­fe­ren­sie­rings­sys­tem som er vel så nåde­løst som den ky­nis­ke mar­keds­li­be­ra­lis­men. På samme måte som tøy­les­løs øko­no­misk li­be­ra­lis­me, ska­per den sek­su­el­le li­be­ra­lis­men kro­nisk fat­tig­dom der mange hen­vi­ses til en­som­het og onani.

Houelle­becqs ver­den blir i så måte et kul­tur­kor­rek­tiv og en ad­var­sel mot lang­tids­ef­fek­te­ne av verdi­for­vit­ring. For hva skjer i en kul­tur der tro­fast­het og ær­lig­het ikke len­ger er et ideal?

So­sio­log Ro­bert Bel­lah snak­ker i Toward the Recovery of Who­le­ness om «det tomme sel­vet» i en tid der det å elske anses av mange som noe ne­ga­tivt fordi det truer in­di­vi­dets selv­sten­dig­het og fri­het.

Vi lever alle i en frag­men­tert til­stand der idea­let til en­hver tid er å komme forbi sta­tus quo, noe som iføl­ge Max Weber også gjør det umu­lig å være til­freds her og nå.

Drøm­men om å lyk­kes og å bli lyk­ke­lig hand­ler all­tid om den ikke er­far­te frem­tid. Å være «mo­der­ne» er ens­be­ty­den­de med et kon­stant strev for å bli bedre enn man er, i Nietz­sches for­stand, jak­ten på å gå fra å være men­nes­ke til å lyk­kes som «über­men­sche», over­men­nes­ke.

Det kri­tis­ke blik­ket på det mar­keds­ka­pi­ta­lis­tis­ke sam­fun­net er åpen­bar. Bau­man på­pe­ker at man har for­latt mål­set­nin­gen om et rett­fer­dig sam­funn og om­fav­net en eks­trem-in­di­vi­dua­lis­tisk ret­tig­hets­kul­tur med en­si­dig fokus på men­neske­ret­tig­he­ter.

Få våger å snak­ke om men­neske­plik­ten. In­di­vi­det er ikke len­ger bun­det til sam­funns­kon­trak­ten, men over­la­ter an­sva­ret for ut­vik­lin­gen til sta­ten. Av­hold­te og folke­kjæ­re pave Jo­han­n­es Paul II sa en­gang at grunn­prin­sip­pet i mo­der­ne ka­pi­ta­lis­me er å være mis­for­nøyd.

Det mo­der­ne men­nes­kets ka­pi­ta­lis­tis­ke mål blir en kro­nisk jakt på ma­te­ri­el­le ver­di­er. Man set­ter ikke pris på det man al­le­re­de har. Kon­se­kven­sen er åpen­bar: i et sam­funn pre­get av grå­dig­het, mis­til­lit og utro­skap, vil man na­tur­lig nok ikke er­fa­re den dype til­freds­het som lig­ger i å gjøre det rette.

Årets stor­tings­valg viste at svært mange er lei av den ra­di­ka­le de­gra­de­rin­gen av vår kul­tur­arv og dens de­struk­ti­ve sam­funns­ef­fek­ter. Vi sam­les nå om øns­ket om en kon­ser­va­tiv vekt på de kris­ten-hu­ma­nis­tis­ke ver­di­ene og stør­re so­li­da­risk re­spekt for hver­and­re i sam­funns­fel­les­ska­pet.

Hanne Nabintu Herland

redaktør for «Ny vind over Norge»

Powered by Labrador CMS