ANGREP: «Det dødelige angrepet mot koshermarkedet i Paris i januar var også en antisemittisk handling», skriver Lars Akerhaug i denne artikkelen. Bildet viser en politimann som står vakt etter knivstikkingen forrige mandag.

Elefanten i rommet

Ukulturen i enkelte muslimske miljøer er en stor elefant i rommet i debatten om antisemittisme i Europa.

Publisert Sist oppdatert
Lars Akerhaug er journalist og forfatter av boken «Norsk Jihad».

Det dødelige angrepet mot koshermarkedet i Paris i januar var også en antisemittisk handling. Den var heller ikke det første i sitt slag.

I fjor slo også en hjemvendt Syriafarer til mot et jødisk museum i Belgia. Fire ble drept.

Men disse avskyelige terrorangrepene er bare en del av et større bakteppe. Jødefiendtlige holdninger blant muslimer stikker dypt. Over hele Europa rapporteres det om mer antisemittisme.

Også i Norge forteller jøder om hets i skolen, at jøde brukes som skjellsord i skolegården og at den jødiske gravlunden tilgrises.

I Norge har ingen undersøkt holdninger til jøder fordelt på religiøs bakgrunn. Men det meste taler for at veksten i antisemittiske holdninger har sammenheng med at det har kommet flere muslimer til Norge og Europa.

I Sverige har Det kriminalitetsforebyggende råd nylig slått fast at bare en mindre andel av antisemittiske hatforbrytelser er utført av nazister og høyreekstreme. Det er vanligere at antisemittiske lovbrudd har koblinger til Israel-Palestina-konflikten.

Alle muslimer er ikke jødehatere. Men jødehat blant muslimer i Europa er et stort og voksende problem.

Det er ingen grunn til å skyve dette under teppet, eller å late som om rasistiske holdninger blant muslimer vil bli borte av seg selv. Det betyr ikke at alle muslimer er jødehatere. Det betyr heller ikke at det bare er muslimer som har antisemittiske holdninger i Europa.

Når jøder blir gjort til mål for terrorangrep og antisemittiske holdninger på nytt får fotfeste i Europa må man forstå konteksten. Går vi til de muslimske kildene, Koranen og fortellingene fra profeten Mohamads liv, Hadith, finner vi både negative og positive beskrivelser av jødene.

I muslimenes helligste tekst finner man både positiv og negativ omtale av jødene, som sammen med de kristne regnes som «Bokens folk» og har krav på beskyttelse. En vanlig forklaring er at Mohammad først håpet å få til en allianse med jødene, men ble skuffet.

Koranen beskriverbanuIsrael, Israels stamme, altså jødene, som et «bokens folk» og et folk som har inngått en pakt med gud. Men denne pakten har blitt brutt gjentatte ganger, får man vite i Koranen.

En viktig hendelse i islamsk historie er slaget om Khaybar i 629 e.kr. Khaybar var en handelsby og tilholdssted for en jødisk stamme som hadde drevet et renkespill mot Allahs sendebud. Enkelte historier forteller at da muslimene inntok byen ble alle mannlige jøder drept og kvinnene tatt til slaver. Andre forteller om en mer skånsom behandling av den jødiske befolkningen.

Nå var uansett ikke kriging og herjing et ukjent begrep i denne tidsperioden. Men over 1300 år senere har Mohammads innmarsj i den jødiske byen blitt et yndet slagord for muslimske ekstremister.

«Khaybar, Khaybar» skrev den profilerte radikale islamisten Ubaydullah Hussain og talsperson for Profetens Ummah på sin Facebook-profil under konflikten mellom Israel og Hamas i fjor sommer.

Det var ikke første gang det slagordet ble hørt fra radikale muslimer i Norge. Da Profetens Ummah arrangerte demonstrasjon foran USAs ambassade i september 2013 hørte man det samme arabiske slagordet.

«Khaybar, Khaybar, jøder. Mohammads hær skal vende tilbake.»

Det var heller ikke første gang slagordet var hørbart i Oslos gater. Da det singlet i glass og lukten av tåregass lå tykt over Parkveien, gaten bak slottet, foran den israelske ambassaden.

«Slakt jødene. La oss dra til Blindern og drepe jøder», ropes det i gatene.

Det var heller ikke første gang antisemittiske slagord var hørbare i Oslos gater. Ja, faktisk har slike slagord blitt brukt i ulike propalestinske politiske markeringer i Oslo helt siden urolighetene på Vestbredden og Gaza blusset opp igjen på begynnelsen av 2000-tallet.

Mange muslimer mener at i slaget om endetiden skal jødene bekjempes. På en innflytelsesrik nettside som svarer på spørsmål om islam, kan man lese at «fiendskapet mellom oss og dem vil vare til vi dreper dem ved endetiden, slik profeten Mohammad (fred være med ham) har lovet oss.»

Nettsiden viser til en fortelling fra profeten Mohammads liv som vi finner i hadith-litteraturen, der Allahs sendebud sa:

«Jødene vil kjempe mot dere og dere vil seire over dem. Til slutt vil steinene rope ut: «Å, muslim, her er det en jøde som gjemmer seg bak ham, kom og drep ham.»

Jødehatet har dessverre også fotfeste i norske moskeer.

Januar 2013 skapte imam Nehmat Al Shah og forstander Ghulam i Norges største moské, Central Jamaat-e Ahl-e Sunnat, en mediestorm da de under et intervju med Dagsavisen hevder at norsk presse er «styrt av jøder».

Det blir galt å gjøre alle muslimer ansvarlige for jødehatet i Europa. Men alt tyder på at antisemittiske holdninger blant muslimer er et stort og voksende problem. Hvis ikke muslimske miljø i Norge selv tar tak i dette, sender det et sterkt og urovekkende signal til norske jøder.

Ukulturen i enkelte muslimske miljøer er en stor elefant i rommet i debatten om antisemittisme i Europa.

Se video: Lars Akerhaug holder foredrag om norske islamister

Powered by Labrador CMS