FØRSTEPLASS: Benedict Samira Popkema vant den nasjonale skrivekonkurransen for ungdomsskoletrinnet. Hun dykket dypt i sin egen familiehistorie og ble revet med av slektningers beretninger.

Elever på samme skole tok 1, 2 og 3. plass i nasjonal skrivekonkuranse

Hedmarken friskole utmerket seg i en nasjonal skrivekonkurranse for ungdomstrinnet.

Publisert Sist oppdatert

En rekke elever ved Hedmarken friskole har utmerket seg i den nasjonale skrivekonkurransen, som markerer grunnlovsjubileet. Tre av trinnets 18 elever, har kapret 1, 2 og 3-plass. Egil Rønningstad, vikarierende rektor ved friskolen, tror elevenes egenmotivasjon har bidratt til topplasseringene.

– Det har vært satt av mye tid til å jobbe med prosjektet og skolen har lagt til rette for at elevene har kunnet gå grundig til verks og fordype seg i pensum. Men først og fremst er det elevenes egen drivkraft og motivasjon som har sikret de gode resultatene, sier Rønningstad.

Gripende å lese

– Skrivekonkurransen, som er et fellesprosjekt for alle landets tiendeklassinger, har latt elevene dykke dypt i egen familiehistorie og -bakgrunn. Resultatet er ifølge rektoren, gripende slektsgransking og personskildringer. Han tror historiene er noe tiendeklassingene vil ha glede av resten av livet.

– Elevene har hatt stort utbytte i både norsk, kristendoms- og historiefaget. De har skrevet personlige fortellinger om sin familie satt inn i en historisk kontekst, forteller han.

Hedmark friskoles vinnerbidrag har blant annet handlet omfamiliemedlemmers utvandring til Amerika og en polsk militær leder under den sovjetiske krigen. Flere av klassens elever har multietnisk bakgrunn, noe som gjenspeiles i bidragene.

– Kanskje har den spennende bakgrunnen til flere av elevene spilt en rolle i bedømmelsen, men det vet jeg ikke, påpeker Rønningstad.

Prioriterte konkurransen

Han vet ikke hvordan andre skoler har arbeidet med skriveprosjektet, men tror skolens resultater henger sammen med at friskolen har brukt mye energi på og prioritert prosjektet.

Vinnerne har mottatt pengepremier for sin skriveinnsats, og seieren har blitt feiret med kakefest for 10-klassen. Rektoren forteller at var jubelen stor da skolen fikk resultatene.

– Gleden var stor, både blant elevene, men også på lærerværelset. I etterkant av konkurransen har elevene hatt en slags felles stolthet over hva de har oppnådd, sier han.

Jobbet på fritiden

Førstepremievinner, Benedicte Samira Popkema har brukt mye av fritiden på å fordype seg i familiehistorien.

– På slutten av 1800-tallet utvandret min tipp-oldefars søster Anne, til Amerika. I 2006 flyttet familien min til det samme stedet som hun dro til, uten at vi visste om hennes utvandring, forteller vinneren av skrivekonkurransen.

Hun fikk god hjelp av sine foreldre som under Amerika-oppholdet fant ut en del om sin utvandrede slektning. 16-åringen ble mer og mer interessert etter hvert som hun ble bedre kjent med historien.

– Det viste seg at det egentlig var en kjærlighetshistorie, og da ble jeg veldig nysgjerrig. Jeg klarte ikke å legge det fra meg før jeg fant ut av alt. Jeg undersøkte i riksarkivet og gjorde alt jeg kunne for å finne ut om hvordan Anne hadde det i Nebraska, forteller hun.

Hun tror det var en tilfeldighet at familien endte opp på samme sted som sin forgjenger, men synes det er veldig gøy at å vinne den nasjonale konkurransen ved å fortelle om sin egen familiebakgrunn.

– Det er jo spesielt at min egen historie gjorde at jeg fikk førsteplass, men veldig gøy, sier tiendeklassingen, som fikk vite om seieren for en uke siden.

– Vi har veldig gode lærere og vært heldige som har fått jobbe så mye med skriveprosjektet på skolen. Samtidig har jeg vært heldig med at min bakgrunn er spennende og interessant. Det skader jo heller ikke at det var en skjult kjærlighetshistorie som lå gjemt i Annes fortelling, ler hun.

Nasjonal skrivekonkurranse

"Min familie i historien" og Min familie og arven etter 1814" har vært tema for ungdomsskoletrinnets nasjonale skrivekonkurranse. Prosjektet kombinerer norsk- og historiefaget. Konkurransen foregår hvert år, i regi av den Norske historiske forening (HIFO) med støtte fra stiftelsen Fritt Ord. Konkurransen er åpen for elever i ungdomsskolen og den videregående skole.

kilde: historiekonkuransen.no

Powered by Labrador CMS