BERØRING: Jesus bruker hendene og berører mannens ører og tunge. Det samme har Svein Magne Pedersen gjort når han ber for syke. FOTO: Lane Erickson, Fotolia

En berøring fra Jesu finger

I følge Svein Magne Pedersen finnes det tunnel-helbredelser, skilpadde-helbredelser og F16-helbredelser. Jesus utførte som oftest sistnevnte.

Publisert Sist oppdatert

– Helbredelser? Det er jo dette jeg holder på med hele tiden. Klokken halv tre i natt kom jeg hjem etter å ha filmet mennesker som har blitt helbredet. Jeg var innom en mann på 90 år som jeg hadde bedt for. Etter bønnen så jeg at han hadde to høreapparat, men tenkte at mannen er jo 90 år – er det vits i å be for det? Men jeg spurte ham, og jo, det ville han gjerne. Jeg stakk fingrene i ørene hans og… ja, var det ikke det Jesus gjorde i teksten du ville snakke om forresten?

– Jo.

– Det tenkte jeg ikke på før nå, men det var jo artig. Vel, da jeg ba kjente mannen at det var noe som åpnet seg i ørene. Etter 2-3 minutter kunne han høre. Kona sa at hun vanligvis måtte rope og skrike til ham når han ikke hadde høreapparatet på. Nå kunne han høre tikkingen fra vegguret.

Vi har ringt til evangelist, helbredelsespredikant og… nordlending, Svein Magne Pedersen. For å snakke om Jesus som helbreder en døv som har vanskelig for å snakke. Og før vi egentlig får presentert noe spørsmål har han vært gjennom helbredelseshistoriene han nettopp har vært ute og filmet og kommet godt i gang med å snakke om hvorfor han mener kristne burde gjøre som Jesus – bruke mer tid på helbredelse.

Les også:Overleveren og enkemannen

Historiene

Mannen kom hjem halv tre natten før, og formiddagen har gått med til telefontjeneste. Likevel snakker Norges mest profilerte helbredelsespredikant som en foss.

Han forteller om henne som hadde psoriasis over hele kroppen. Mannen sa at det så ut som om noen hadde skutt henne med hagl på hele kroppen. Hun fikk forbønn. Senere kom hun ut av dusjen og alt var borte.

– Jeg traff også en dame med kreft i bukspyttkjertelen og levra i tillegg til et annet sted i kroppen, som jeg har bedt for fem ganger. Hun var så slapp men nå er hun i hundre. I morgen skal hun til CT, så vi kan ikke si noe ennå. Men hvis hun er helbredet så blir det førsteside i VG.

Mirakel-kristendom

Det mangler ikke på historier om folk som har blitt helbredet. Og på den andre side mangler det heller ikke på dem som kritiserer Pedersen for kvakksalveri og økonomisk utnyttelse av mennesker i sårbare situasjoner.

– Kristendommen er bygget på mirakler. Tar du det bort så faller alt i grus. Bibelen begynner og avsluttes med bønn om at et mirakel skal skje – at Herren skal komme igjen, sier Pedersen som hittil har skrevet åtte bøker om mirakler og tre om andre tema. Siste bok kommer ut i disse dager.

– Hva fikk deg egentlig til å legge fingrene i den eldre mannens ører?

– Jeg ser jo at mannen har to høreapparat, og Gud har lagt en kjærlighet til syke i mitt hjerte.

– Jo, men hvorfor akkurat fingrene i øret?

– Hvis en lege ser at du har betennelse i øret så går han ikke inn nesen. Når vi helbreder så helbreder vi konkret. Guds kraft går fra hendene mine og inn i kroppen på folk.

Pedersen sier at han til og med har sett på folk som har blitt helbredet.

– Det var egentlig ikke meningen, men det skjedde. Peter var så fylt av Guds kraft at hvis skyggen av ham falt på folk, så ble de friske. Jeg vil ha mer av det.

Flere metoder

At Jesus rørte ved de legemsdelene som skulle bli helbredet, tar Pedersen som et tegn på at det er noe litt lokalt over en helbredelse. Og at det finnes ulike måter å be om helbredelse på.

– Jeg har kartlagt 22 slike metoder i hele Bibelen. Jesus brukte åtte av dem. I dette underet lokaliserer han sykdommen, altså er han konkret når han helbreder. Så spytter han, noe han gjør tre ganger i evangeliene. Så rører han ved mannen. Han kunne helbrede på avstand også, men her overfører han Guds kraft ved berøring. Så sukker han. Det står bare to plasser at Jesus bad. Og så taler han til områder i kroppen.

Folk må møtes på ulike måter, tror Pedersen. Som en mann som skulle opereres for angina. Ingenting skjedde da Pedersen la hendene på ham. Senere fortalte mannen at han hadde sittet på sykehusrommet før operasjonen da han så noe som lignet et lysende kjede fly gjennom luften. «Hva var det?» spurte han kona, men hun hadde ikke sett det.

– Det mannen ikke visste var at datteren hadde bedt meg be for mannen der han satt og ventet på operasjon. Mannen ble sendt hjem uten operasjon, for legen fant ikke noen tette årer.

Åndelig fattigdom

Med tanke på hvor ofte det opptrer i evangeliene er helbredelsen havnet fullstendig i bakleksa blant menigheter i dag, mener Pedersen. Det som mest av alt særpreget Jesus er fraværende i menigheten.

– Prester kan ikke dette og snakker heller om de som ikke blir helbredet. De skyver frykten foran seg og havner i åndelig fattigdom uten kraft og evne på dette området. Så skyter de på helbredelsespredikanten, mens det jo var dette som kjennetegnet Jesus. Han gjorde det som var Guds vilje, og bare se hva han bruker tiden på. Vi har nydelige kor, kirker og blad. Men hvor er kraften? Vi vil jo gjerne ha folkevekkelse, og Jesus sier at hvis miraklene han gjorde hadde vært gjort i Sodoma og Gomorra så ville byene omvendt seg.

Les også: – Helbredelse er ingen rett vi kristne har

Tunnel-helbredelser

– Men, begynner vi. Litt forsiktig, for dette har Pedersen sikkert hørt en del ganger: – Hva når det ikke skjer?

– Hvordan vet du at det ikke skjer? Det står ingen journalister utenfor legekontorene og spør pasienter om de blir friske. De kan ha blitt frisk, men de kan også ha fått en sprøyte og blir friske om en måned.

– Gud har hurtig kraft og sakte kraft, hvis jeg kan få spøke litt. F16-helbredelser og skilpadde-helbredelser. Jeg har sett noen som tok opp til tre måneder.

Det finnes også tunnel-helbredelse. Analogien er enkel: Skal man lage tunnel, må man borre og skyte flere ganger. Stopper du før du er gjennom så blir du værende i mørket. Derfor oppfordrer Pedersen folk om å ringe mange ganger. Og da dukker spørsmålet opp. Har han betenkeligheter med de drøyt 14 kronene hvert minutt koster? Nei. Han har ikke det. Misjonen Jesus Leger må dessuten dele med Telenor, som får fire kroner i minuttet for Pedersens bønnetjeneste. Misjonen må ha inn penger og tar sin kollekt gjennom 820-numrene. Vil man gi mer så får man det.

– Jeg er frimodig, for vi driver ikke med juks, dette er ekte saker. Og man må ikke tro at det er helt frivillig når kollektbøssen går rundt i en menighet. Og det synes jeg er greit, vi har mye. Hadde folk lært seg å gi, ville vi sluppet å ta betalt.

Powered by Labrador CMS