– En historisk dag for Dagen
Dagen-konsernet skal samarbeide med Norges største medieselskap Schibsted om en ny kommersiell nettløsning for eiendomsmegling.
Styreformann i Dagen, Nils Arnt Lines, kaller signeringen av avtalen for «en historisk dag for Dagen».
Aksjonærene i Dagen ble informert om den nye avtalen med Schibsted under generalforsamlingen i Mediehuset Dagen torsdag ettermiddag.
– Nyskapende
Schibsted er et internasjonalt mediekonsern med 6900 ansatte i 29 land. Nå har den norskbaserte mediegiganten kjøpt seg inn i den Dagen-utviklede nettjenesten eiendomsmeglerguiden.no, via sitt datterselskap Schibsted Vekst AS.
– Gjennom denne avtalen viser vi at Dagen er et av de mest nyskapende og innovative avishusene i Norge, sier konserndirektør i Dagen Geir Morten Nilsen.
Konserndirektøren forklarer at det teknologiske miljøet i Mediehuset Dagen har arbeidet med eiendomsmeglerguiden.no i et par år før de nå fikk Schibsted med seg på laget.
Medgründer Eirik N Helgøy blir daglig leder for den nye satsningen sammen med Schibsted.
Flere ben
– De siste årene har vært svært gode for Dagen økonomisk, sier Nilsen og viser til at aksjeverdien har steget fra en omsetningspris på 10 kroner til en ligningsverdi som ved årsskiftet var på 142 kroner.
– Likevel har jeg helt siden jeg kom til Dagen i 2008 sett at vi uansett må skaffe oss flere ben å stå på for å sikre en langsiktig økonomi og bærekraft for avishuset. Dette fordi den tradisjonelle forretningsmodellen for aviser er under så sterkt press. For meg har det vært naturlig å se etter nye inntektsmuligheter i netteknologi, som jo faktisk allerede er en viktig del av det avishuset vårt driver med.
Tillitsproblem
Nilsen forteller at han fikk ideen til eiendomsmeglerguiden.no da han for noen år siden ble oppringt av en alenemor som spurte om råd rundt eiendomssalg. Hun sa hun hadde truffet en hyggelig megler, men var usikker på om hun turte å signere kontrakten. For hun visste jo ingenting om megleren og var redd for å bli lurt.
– Det er et tillitsproblem i forholdet mellom meglere og forbrukere. Eiendomsmeglerguiden.no skaper trygghet fordi forbrukerne der kan finne referanser på de meglerne de skal bruke. Vi tror dette produktet vil komme til å endre meglerbransjen. Allerede har over en tredjedel av Norges eiendomsmeglere en aktiv profil hos oss, sier Nilsen.
Han tror dette tallet vil øke når eiendomsmeglerguiden.no nå skal lanseres på Schibsteds ulike annonseplattformer.
Millionklassen
– Hva betyr avtalen med Schibsted økonomisk for Dagen?
– Det som skjer nå, kan få stor betydning for vår økonomi. Avtalen tilfører oss økonomi i millionklassen for å satse og utvikle eiendomsmeglerguiden.no sammen med Schibsted i årene fremover, sier Nilsen, som ikke ønsker å si mer om den økonomiske siden av avtalen, som er konfidensiell.
Styreformann i Mediehuset Dagen, Nils Arnt Lines, mener at avtalen med Schibsted vil gi en god effekt for Dagen-økonomien «over tid».
– Det gjenstår fortsatt en markedsbearbeiding som vi nå skal gjøre sammen med Schibsted. Men i et 4-5-årsperspektiv har jeg tro på at dette kan gi oss gode inntekter, sier Lines.
Hovedformålet
Han karakteriserer avtalen med Schibsted som «en historisk dag for Dagen».
– I en usikker mediebransje er vi nødt til å tenke nytt for å kunne opprettholde vårt avisprodukt over tid. Det vi gjør skal komme hovedformålet til gode. For meg er det viktig å understreke akkurat dette, sier styreformann Lines.
Han er full av lovord om det arbeidet som er gjort for å få på plass avtalen mellom Dagen-konsernet og Schibsted.