En jødisk rabbiner, en misjonærsønn og en prest på psykedelika
Journalist og musiker Kristine Hovda samler ulike folks åndelige erfaringer i en ny podkast.
– Vi snakker med folk som har opplevd en omveltning i livet etter sine åndelige erfaringer, sier journalist, forfatter og musiker Kristine Hovda.
Hun har vært i Kristiansand den siste uka hvor hun har drevet den daglige podkasten til Protestfestivalen sammen med utgavesjef Karl Andreas Jahr i Korsets Seier.
I sommer var hun debattansvarlig i VG og deltok i den populære politiske podkasten «Giæver og gjengen» hvor hun med største selvfølgelighet snakket om at hun leste teologen Wilfried Stinissen.
Men mest kjent er hun som forfatter av boken «Jeg lever ikke lenger selv» som kom ut i 2019 der hun forteller om sin oppvekst på Brusand sør på Jæren, hvordan hun kom inn i et pinsekarismatisk miljø og drev gateevangelisering i Norge og Europa – før hun så stilte store spørsmål ved hva hun hadde vært med på og hvordan det var plass til å være seg selv i dette.
Tungetale og helbredelser i bagasjen
Førstkommende torsdag lanserer hun en ny podkast som har fått navnet «OMG».
Podkasten lager hun sammen med venninnen Ann Holmgren, som er svensk filmregissør, bor i Norge og er halvt samisk.
I møte med de andre har Kristine Hovda et helt arsenal av åndelige erfaringer selv.
– Jeg har vokst opp i en tro som var definert. Med det fulgte det visse type åndelige erfaringer som tungetale og helbredelser. De blir bevis på at den religiøse erfaringen er sann.
«Er det demonisk?»
Da Hovda ble eldre, møtte hun folk med religiøse erfaringer fra andre kirkesamfunn med andre teologiske standpunkter. Og også folk med religiøse erfaringer utenfor noen religiøs tradisjon.
– Jeg stilte meg spørsmålene: Hva skal jeg gjøre med de fortellingene? Er de feil? Er det demonisk?
Hjelp til svar fant hun i refleksjonene til den kjente religionspsykologen William James.
– Det er i hans ånd å se på frukten av erfaringene. Folk kan ha erfaringer, men vi rundt kan se hva de fører til.
– Det hørest ut som det er i tråd med Jesu ord om å se på frukten på treet?
– Jeg vil mene det, sier hun og smiler.
Advarer mot utfordrende podkast
Hun forter seg å legge til at noen vil oppleve podkasten som utfordrende for hva som kan regnes for å være innenfor sann kristentro.
– Jeg har vært utsatt for så mange bastante holdninger til hva som er den sanne kristendom og opplevd så mye frykt for å ta feil. Jeg tror ikke lenger på frykt som nøkkel til å finne det som er rett og godt. Hjernen vår fungerer best når den slapper av. Det går ikke an å finne Gud hvis du er redd, sier Hovda.
Hun mener derfor at vi må være mindre engstelige for å lytte til andre som har opplevelser vi ikke forstår.
Rabbiner, teologi og prest på psykedelika
I podkastserien har Hovda og Holmgren snakket med den kvinnelige jødiske rabbineren Lynn Feinberg i Oslo, en samisk sjaman, professor Jan-Olav Henriksen ved MF, en kvinnelig healer, en misjonærsønn som har sett folk blitt helbredet, men som har forlatt menigheten, en amerikansk prest som har prøvd psykedeliske stoffer og en kvinne som har funnet fred etter å ha gjennomgått AAs tolvstegsprogram.
– Alle er glad i Jesus
– Alle vi snakker med, er glad i Jesus. De kristne eier ikke Jesus alene, sier Hovda.
Hun stikker hånden raskt opp i halsgropen og trekker fram et stort gullkors.
– Jeg har begynt å gå med kors igjen. Det var min fars kors, som han fikk da han var 18 år. Jeg spurte om å få det.
Hun forteller at hun kjenner en frihet etter år med terapi og tøffe prosesser for å finne seg selv.
«Lefle med åndsmakter»
– Nå kan jeg gå inn i dette uten å være redd for å ta feil eller for å lefle med åndsmakter. Det gjør at jeg kan omfavne min kristne bakgrunn. Så tror jeg ånden skal veilede.
– Føler du at du har leflet med åndsmakter i samtalene i podkasten?
Hun blir stille og leter etter ordene. Begynner på et par setninger før hun siterer Paulus:
– Kjærligheten driver frykten ut. Derfor gir det ikke mening for meg å gå rundt å være redd for åndsmakter. Mitt kall er å elske. Da er jeg i Gud.
Torsdag er det lansering av podkasten i Grønland kirke i Oslo med dialogprest Stian Kilde Aarebrot i Areopagos, flere av podkastgjestene og musikere.
– Ikke alle åndelige opplevelser er sort-hvite
Professor i kirkehistorie og rektor ved Ansgar høyskole, Ingunn Folkestad Breistein, tror det er et større rom for åndelige opplevelser enn den svart-hvite tenkningen som kan prege en del kristen tenkning.
– Det er helt tydelig fra Bibelen at åndelige opplevelser kan være fra Gud. Som kristen tror man også at det er skadelige opplevelser. Uten at man trenger å kalle dem djevelske, kan de være onde. Men så tror jeg det er et sted i mellom, sier Folkestad Breistein.
Hun etterlyser nøkternhet og anbefaler å stille kontrollspørsmål i etterkant: Var dette godt? Hva fører det til? Skapte det liv eller død og ødeleggelse?
– Er det slik at alle åndelige opplevelser enten er fra Gud eller fra den vonde?
– Det er helt klart at det her finnes et rom som er innenfor den menneskelige sfære, som man verken trenger å innvolvere Gud eller Djevelen i.
Hun tror at kristne miljø er skeptiske til det som er utenfor det kristne rom.
– Kanskje skulle vi latt det være et litt større rom? Bare til det å være menneske hører det en del slike erfaringer, sier hun.