TRAVELT: Generalsekretær Lasse Heimdal hadde ventet mindre pågang til Kirkens SOS sin krisetjeneste etter pandemien var over, men det har ikke skjedd.

– En trist reise å følge nordmenns psykiske helse etter pandemien

Kirkens SOS mener mange aldri har kommet seg skikkelig opp av grøften etter at koronapandemien slapp taket. Krisetelefonen opplever svært travle tider.

Publisert Sist oppdatert

– Mange mennesker er helt på grensen av hva man kan tåle. En hel del nordmenn sliter på ulike fronter. Det har vært en særdeles krevende høst, sier generalsekretær Lasse Heimdal i Kirkens SOS til Dagen.

Året har vært preget av dyrtid og økonomisk krise. Det har forsterket psykiske helseutfordringer hos mange, og Kirkens SOS melder om økning i samtaler der selvmordstanker og selvskading er tema.

Dette er Kirkens SOS

Kirkens SOS er landets største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett.

Kirkens SOS har nærmere 1100 frivillige medarbeidere som besvarer krisetjenesten. De er ulike mennesker med forskjellig bakgrunn og livserfaring.

Hjelpetelefonen mottar mellom 700 og 1.000 henvendelser i døgnet.

Telefonnummeret krisetelefonen er: 22 40 00 40. Det er også mulig å sende SOS-melding og benytte Kirkens SOS sin chattetjeneste.

I følge tv2.no går det i gjennomsnitt rundt 20 minutter mellom hver gang noen ringer og snakker om temaet selvmord.

– I snitt går det to minutter mellom hver gang en person tar kontakt med oss. Det går 20 minutter hver gang noen tar kontakt og deler selvmordstanker, lyder den dystre beskrivelsen til generalsekretæren.

Post-pandemi

Lasse Heimdal forteller til Dagen at krisetjenesten hadde forventet at pågangen ville gå ned etter at koronapandemien var over. Tvert i mot er det tegn til at mange fremdeles sliter med hverdagen sin.

– Mitt inntrykk er at mange mennesker aldri har greid å komme seg opp av grøften etter covid-tiden. Det har overrasket meg, og det har vært en trist reise å følge nordmenns psykiske helse etter pandemien, sier Heimdal.

– På mange måter er vi nå i en post-pandemi hvor en del av befolkningen sliter med psykiske helseutfordringer, påpeker lederen i Kirkens SOS.

Spente på julen

Med bakgrunn i urolige tider i verden og en mer krevende hverdag i mange norske familier, legger ikke Heimdal skjul på at han og alle frivillige medarbeidere i krisetelefonen er spente på hvordan pågangen blir under årets julehøytid.

Denne tiden på året er trafikken normalt stor, og Kirkens SOS er godt forberedt på å møte behovene som melder seg disse dagene.

– Vi setter inn alle ressurser vi har i julehøytiden. Mellom 50-60 personer er på vakt hele døgnet alle dager i året, og i julen bemanner vi opp så godt vi kan. Kirkens SOS får mellom 700 og 1.000 henvendelser i døgnet. Målet vårt er at vi skal greie å besvare minst 500 av dem, forklarer han.

ENSOMHET: Kirkens SOS er i kontakt med mange mennesker som feirer julen i ensomhet. Illustrasjonsfoto

Håpets tegn

Selv om de mange frivillige telefonvaktene i Kirkens SOS må håndtere mye nød og smerte på ulike plan, understreker Heimdal at det samtidig er viktig å løfte fram håpet i samtalene med mennesker i krise.

– Det er mye trist, men vi prøver å gjøre julen til håpets tegn for dem som ringer oss.

Måtte nedbemanne

Mental Helses hjelpetelefon merker også økt trykk fra nordmenn som har behov for noen å snakke med i krevende tider.

På grunn av den økonomiske situasjonen i fjor, ble organisasjonen tvunget til å nedbemanne tjenesten. Det har resultert i færre til å besvare henvendelsene.

– Svarprosenten vår går jo ned som følge av at vi er færre på jobb. Det er synd når vi vet hvor viktige vi er for mange. Vi vet vi redder liv, sier Aslaug Timland Dale, daglig leder for Mental Helse sine svartjenester til tv2.no.

Powered by Labrador CMS