Engangsbeger, kokende skjeer og kysseforbud. Slik gir kirkene ut nattverd
Smitteregler hindrer folk å motta nattverd på normalt vis. Det får kreativiteten til å blomstre.
I pinsemenigheten Salt Bergen har de funnet en original løsning.
Det er et lite beger med juice nederst i bunnen og hvor det er en liten åpning på toppen med oblat. Pakkene er et par centimeter høye og tar ikke stor plass. Bjerk forklarer at de fikk ideen etter at de brukte slike begre under pinsekonferansen Led20 tidligere i år.
Ifølge pastor i kirken Sigurd Bekkevold smaker juicen, eller vinen, som markjordbær.
– Dette er smittevernstiltak. Vanligvis har vi folk som deler ut nattverden.
– Viktig med det fysiske
Bekkevold tror at folk setter pris at de har nattverd under gudstjenesten etter flere digitale møter.
– Vi har hatt flere møter på TV. Derfor var det viktig, nå som vi kunne åpne igjen, at vi hadde fysisk nattverd. Kirken er fysisk. Vi er mennesker i kjøtt og blod, sier han.
Nå som menigheten selv tar nattverden ut av en porsjonspakke så innrømmet Bekkevold at noe av symbolikken i nattverden forsvinner.
– Vi er opptatt av at nattverd ikke er noe man tar, men mottar. Denne symbolikken måtte vi dessverre gi slipp på nå på grunn av smittetiltak, sier han.
– Hva tenker du om plastavfallet?
– Det blir litt avfall, men begrene er såpass små. Vi tenker at gevinsten av å ha nattverd veier opp for avfallet, sier Bekkevold.
Kirurg
I den katolske kirken St. Paul menighet i Bergen deler prestene fremdeles ut oblaten til kirkegjengerne, opplyser Pater Erik Andreas Heyerdahl Holt. Prestene bruker desinfiserte hansker når de deler ut kommunionen, eller nattverden, i hånden til de troende.
– Vi vasker hendene i håndsprit og bruker gummihansker som også blir vasket i håndsprit. Jeg føler meg litt som en kirurg midt opp i det hele, sier han.
– Det er en tradisjon fra middelalderen. Om man drikker konsekrert vin, eller konsekrert brød, eller begge, så er Jesus like vel fullt til stede, forklarer han.
Det har vært noen reaksjoner fra dem som ønsker å motta det innvidde brødet direkte i munnen. De som ønsker dette har blitt bedt om å motta den enten i hånden, eller å vente til man gir direkte i munnen.
– Det er ingen plikt å motta kommunion bortsett fra en gang i året. Om de har samvittighetsproblemer så ber vi folk om å ikke motta i munnen, sier presten.
Av andre smittetiltak de har satt i gang, så håndhilser de ikke når de gir hverandre Guds fred. Kollekten går over innsamlingsbokser ved inngangen eller Vipps.
– Fysisk måltid
Anne Lise Ådnøy er biskop i Den norske kirke i Stavanger bispedømme. Hun treffer de andre biskopene denne uka, og vil nok blant annet dele erfaringer om retningslinjer for nattverdutdeling under korona.
– I begynnelsen var den del som spurte om presten ikke kunne innvie nattverden via telefon eller skjerm. Jeg synes at nattverd er et fysisk måltid og vi må derfor være fysisk tilstede, sier hun.
Hun mener det «strengt tatt» ikke burde være et problem om en prest, som har spritet hendene godt, deler ut brødet og legger det i begeret til nattverdgjesten.
Kokende skjeer
Ortodokse Fader Johannes i den Hellige Nikolai menighet i Oslo, opplyser om at i deres menighet deler de ut nattverden med en stålskje til hver troende.
– Vanligvis deler vi ut nattverden i en skje med et langt håndtak fra en kalk hvor brødet og vinen ligger sammen. Men nå bruker vi en ny skje for hver gang, forklarer han.
Før bruk så koker de og desinfiserer skjeene. Denne praksisen har de også fulgt under tidligere pandemier som fugle- og svineinfluensaen.
– Det er noen som synes at det vitner om tvil på sakramentets hellighet ved å bruke en skje til hver. Det er ikke det som er poenget. Det kan komme smitte-element på selve skjeen som kan følge med til neste mann. Det er ikke i og for seg sakramentet som svikter, men formidlingsmåten, sier han.
Desinfiserende vin?
– Jeg har hørt rykter om at vinen i den ortodokse kirke er så sterk at den er desinfiserende. Stemmer dette?
– Det sies, men det vet jeg ikke om stemmer. Vi bruker en dessertvin med cirka 16–17 prosent alkohol som blir tynnet ut med varmt vann i gudstjenesten, så den er ikke særlig mer enn 10 prosent, sier presten.
Av andre smittetiltak som er satt i gang, så unngår de å kysse ikoner, kors og andre hellige gjenstander, men bøyer seg heller i ærbødighet. De arrangerer heller ikke kirkekaffe.
Ingen av de fire, spurte kirkesamfunnene bruker foreløpig munnbind, men følger med på rådene fra myndighetene.