Enke, men ikke alene

Bøller du med 
enker og farløse, så bøller 
du med deres Skaper.

Publisert Sist oppdatert

– Skal vi se, her har du enken som tjener Gud i faste og bønn, dag og natt, du har enken som har mistet sønnen sin…

Hans-Olav Mørk leker med bibeldatabasen sin, skifter mellom norsk, gresk og hebraisk. Stikkordet er enker, et ord som finnes flere steder både i Det gamle testamentet og Det nye testamentet.

– Enkene er en virkelig pariakaste, en sårbar gruppe mennesker. Det er interessant at Bibelen løfter dem opp slik den gjør, reflekterer Mørk, som leder Bibelselskapets oversetteravdeling.

Spesiell omsorg

Det er i søndagens bibeltekst at vi møter Jesus og disiplene i klammeri med skriftlærde, fariseere og givere i tempelet. I den samme teksten løfter han frem en fattig enkes gave som større enn de rikes.

Mer om det senere. Jesu ord til de skriftlærde som «eter enker ut av huset». For en normalt sosialdemokratisk anlagt nordmann høres det ut som et sympatisk utsagn om religiøse maktfigurer.

– Hørtes veldig dramatisk ut

For fariseerne og de skriftlærde må det imidlertid ha hørtes veldig dramatisk ut. For de trengte ingen ekstern database for å hente frem skriftstedene som fordømte et hvert maktovergrep overfor enker og deres barn.

Som i Andre Mosebok 22, der Gud selv sier at «Dere skal ikke plage enker og farløse. Plager du dem, og de så roper til meg, vil jeg høre ropet deres.»

– Gud har en spesiell omsorg for enker, farløse og fattige, slår Mørk fast.

Gir alt

Også enkens gave kan leses på bakgrunn av en annen enke-historie, nemlig den om enken i Sarepta. Elia får beskjed fra Gud om å dra til byen Sarepta i dagens Libanon. Der har Gud nettopp befalt en enke om å ta vare på profeten som har dratt bort etter å ha varslet en tørke.

– Det er jo interessant at Gud ber en enke om å være en ressurs for profeten. Når Elia ber om vann og brød, nøler hun fordi en håndfull mel og litt olje er alt hun har. Elia ber henne om ikke å være redd, men bake et brød til ham. Samtidig får hun lovnaden om at hun ikke skal lide noen nød, selv om hun gir bort alt det hun har å leve for.

Og det er som kjent nettopp det enken gir ved tempelkisten. Alt.

– Guds løfte til enken i Sarepta kan klinge i bakgrunnen her. Gud har en omsorg for enkene som er dypere enn bare en medfølelse.

Miraklenes sfære

– Den som gir skal få?

– Det virker som om de som synes de gir lite skal få en slags oppreisning her. De gir mer enn nok, mer enn andre gir. Og her føres vi inn i miraklenes sfære. Det er bortenfor kontroll og langt hinsides det du kan bruke som argument for at folk skal gi deg skjorta. Vi vet at det finnes en rikdom hos Gud som kan fungere slik at den som gir skal få. Men det er ikke noe de profesjonelle religiøse skal spekulere i, annet enn når de lurer på om de selv skal gi skjorta. Men å kjøre den overfor de sårbare, jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må falle inn under Jesu anklage, sier Mørk.

Passe oss

Den siste tiden har særlig TV Visjon Norge blitt anklaget for å riste penger fra fattige. Men de er ikke de eneste som samler inn penger, minner Mørk om.

– Jeg tenker at denne historien har en veldig sterk relevans, også i dag. Alle vi som driver og samler inn penger til kristelig eller religiøs virksomhet må passe oss. Hvilke midler bruker vi for å påvirke? Er det sånn at vi er ute etter å «ete enker ut av husene»? Jeg så nylig en reportasje om en kvinne på 80 år som smører matpakker som hun gir til dem som bor på gata. Jeg tenker at hun har virkelig gitt mer enn oss andre, sier Mørk.

Han snur også søkelyset andre vei.

– Hvordan står det til med vår vilje til å gi? Gir vi det vi har å leve av, eller skummer vi fløten av det andre gir til Gud? Jeg tror fariseerne hadde grunn til å tenke gjennom Jesu ord om dem, men jeg ville nok fått litt å tenke på om jeg hadde hørt hans ord om enkens gave.

Sterke og modige kvinner

Enkene er med gjennom hele Bibelen, og fremstår i følge Mørk med flere nyanser. For det første er de naturligvis en sårbar og utsatt gruppe i samfunnet, og skal ivareta de farløse. De kan være sårbare for å bli utnyttet av religiøse ledere.

– Men enker er også noen ganger sterke og modige kvinner som legger hele sitt liv i Guds hånd, sier Mørk før han åpenbart leser noen greske gloser.

– Hun gir ut av sin mangel, hun gir av det hun manglet. Hele livsoppholdet.

Vant fredsprisen

Noen har spurt om Jesus med sine ord berømmer enken, eller om han egentlig sier det i en mer oppgitt tone – i og med at han noen setninger senere sier at tempelet skal ødelegges.

– Det er interessant, men jeg kan ikke skjønne noe annet enn at Jesus berømmer henne for det hun gjør, sier Mørk, som husker da Mor Teresa var i Oslo for å motta fredsprisen hun fikk i 1979.

– Hun fortalte om mennesker hun kjente i Calcutta. De var fattige, men aldri fattigere enn at de hadde noe å dele. Rikdom er ikke å ha mye, men å ha noe å dele, sa hun.

Powered by Labrador CMS