Er samlivssyn et bekjennelsesspørsmål? Nå har Frikirken bestemt seg
Først landet de egen lære om seksualitet, så avgjorde de hvor hvorvidt synet på denne læren er et bekjennelsesspørsmål.
Svaret fra Frikirkens øverste organ er ja.
105 for stemte for og 56 mot synoderådets protokoll i spørsmålet om samlivssyn skal være et bekjennelsesspørsmål.
Tidligere i dag vedtok Frikirkens synodemøte at dette dokumentet skal være kirkesamfunnets lære. 109 stemte for, og 53 stemte mot.
Nå er det altså bestemt at dette også skal være et «bekjennelsesspørsmål».
Samtidig vedtok man en merknad som sier at begrepet «bekjennelsesspørsmål» er blitt forstått ulikt og har skapt unødvendige motsetninger. I stedet foreslås det å bruke begrepet «sentralt lærespørsmål».
Siden synoden ikke kan revidere dokumentene, men bare godkjenne eller underkjenne synoderådets vedtak, vil likevel begrepet bekjennelsesspørsmål bli brukt i det endelige dokumentet.
Sentralt i Frikirken
«Bekjennelsesspørsmål» er ikke en utbredt begrepsbruk i kirke-Norge, men i Frikirken er det sentralt.
Svaret handler om at medlemmer i kirkesamfunnet tilslutter seg Frikirkens offisielle bekjennelsesskrifter, som til sammen uttrykker Frikirke-menighetenes tro og teologi.
Hvis en sak har status som bekjennelsesspørsmål, kan ordinerte i kirkesamfunnet ikke lære eller praktisere andre syn.
Debatt
I debatten var det igjen mange meninger.
Kraftverket-pastor Kjetil Gilberg presiserte under debatten at Frikirken har fem bekjennelsesskrifter som til sammen utgjør kirkens tro.
– Når vi kaller dette et bekjennelsesspørsmål løfter vi denne saken like høyt som vår tro på Gud som skaper, Jesus som frelser, og Den hellige ånd som tilstedeværende, sa han, før han konkluderte:
– Det er «big deal». Er denne saken virkelig så viktig? For meg er den ikke det, men en av mange viktige, etiske saker, fortsatte han.
Nåværende synodeleder Jarle Skullerud sa i sitt innlegg at Frikirken «skal ha mange syn, men én lære».
Så pekte han på at et hyrdebrev fra 2000 sier at det er et bekjennelsesspørsmål.
Derfor mener han det minst radikale forslaget er å ikke endre på dette nå.
– Det er ikke mulig å lære og praktisere to ulike syn i dette spørsmålet, sa Trond Vegge, pastor i Rognan frikirke.
Andreas Magnus, som er eldste i Hånes frikirke mente noen tok til omkamp, og at den naturlige fortsettelsen av vedtaket om lære, skulle være å vedta et dette også er et bekjennelsesspørsmål.
– Vi har vedtatt en lære. Det må få konsekvenser for oss, sa han.
Spenning
Denne helgen avholdes synodemøtet i Den Evangelisk Lutherske Frikirke, bedre kjent som Frikirken, i Oslo.
I forkant av synodemøtet i Den Evangelisk Lutherske Frikirke, har det særlig vært knyttet spenning til tre dokumenter:
- En revidert «skriftsynserklæring»
- En utredning om «Frikirkens lære om seksualitet og ekteskap»
- En utredning om hvorvidt samlivsteologi skal være et bekjennelsesspørsmål
I november i fjor kom et arbeidsutvalg ledet av Tor Erling Fagermoen med et forslag om samlivsteologi, der de slo fast at seksualiteten hører til i et ekteskap mellom mann og kvinne, og frarådet Frikirken å åpne for to syn på homofilt samliv.
De mente også at samlivssyn er et bekjennelsesspørsmål, og det er nå altså også vedtatt i Frikirkens øverste organ.
«Som forventet»
Etter voteringen, har Kraftverket-pastor Kjetil Gilberg to ting å si til Dagen.
– Stemmegivingen gikk som forventet.
Men han registrerer at synodemøtet har en jevnere fordeling av stemmer enn synoderådet i dette spørsmålet.
– Jeg er veldig fornøyd med formuleringen i vedtaket, der ordet «bekjennelsesspørsmål» er byttet ut med «sentralt lærespørsmål», og i neste punkt står det at vi ønsker å fortsette samtalen.
– Det er jeg fornøyd med, for det er et viktig steg i rett retning.
LES OGSÅ: