Etablerte kristne fraværende på TikTok
«Jesusinfluenserne» vokser seg store på TikTok, men nesten ingen kristne organisasjoner satser på mediet.
Det kinesiske sosiale mediet Tik Tok har på kort tid blitt et av de mest populære i verden.
Medietilsynets undersøkelse «Barn og medier 2020» viste at TikTok er det mest populære sosiale mediet blant barn mellom 9 og 12 år.
Nettsamfunnet er samtidig kontroversielt. Det har blitt anklaget for å være arena for porno-salg, rasisme og upassende innhold for barn. I tillegg fryktes det at eierne driver storstilt innsamling av personopplysning for de kinesiske myndigheter, ifølge NTB.
Den siste tiden har flere land sagt at de vurderer eller har besluttet å forby TikTok.
«Jesusinfluenserne»
Flere har også sett mulighetene plattformen gir til å nå ut til et ungt segment - også religiøse aktører.
En gruppe som kaller seg «Jesusinfluenserne» har fått mye oppmerksomhet den siste tiden. I front står Visjon Norge-programleder Daniel Haddal og 19-åringen Martin «ManyLandy» Hansen som har over 100.000 følgere.
De publiserer videoer på mellom ti og tjue sekunder der de formidler et kristent budskap på en kreativ måte, gjerne gjennom dans eller sang.
De er likevel sett på som kontroversielle, særlig på grunn av tilknytningen til Youtube-fenomenet Levi Jensen, som selv har 30.000 følgere på nettsamfunnet.
Har ambisjoner
Samtidig er det bare Den norske kirke av de tradisjonelle, kristne organisasjonene som er aktive på TikTok.
En organisasjon som sier at de har ambisjoner om å være på TikTok er Norsk Luthersk Misjonssamband.
– Vi har ambisjoner om å være til stede i den verden vi lever med et godt budskap. Den siste tiden har vi jobbet mye med en strategi for å nå de som er litt yngre enn UL- alder, men vi har ennå ikke bestemt oss for om TikTok blir en del av den, forteller leder for NLM Ung, Hans Kristian Skaar.
Utfordrende
Søndagsskolen oppgir at målgruppen deres er barn fra tre til ti år, i tillegg har de et «tweens»-arbeid for de litt eldre.
De har hittil valgt å holde seg unna TikTok.
– Det er 13 års aldersgrense på sosiale medier, og vår hovedmålgruppe er betydelig yngre enn det. Jeg tenker at det er utfordrende å skulle lage innhold rettet mot barn på en plattform de ikke er gamle nok til å være på, sier kommunikasjonssjef i Søndagsskolen Norge, Guro Abrahamsen.
– Det krever mye ressurser å lage innhold av god kvalitet, og det må det være når man lager noe for barn. For oss er det også et spørsmål om ressurser, legger hun til.
Har forståelse
Daglig leder i Tro og Medier, Jarle Haugland, sier at han hadde ønsket at flere kristne organisasjoner kastet seg på trender i sosiale medier, men har samtidig forståelse for dem som vegrer seg for å prøve TikTok.
– TikTok har noen veldige begrensninger. Det skal være kort og underholdningspreget, men det kan selvsagt være en god første smak på hva kristendom er, sier Haugland.
Han kjenner ikke til noen kristne organisasjoner som har satset på TikTok.
– I større organisasjoner tar prosesser ofte lenger tid, og sosiale medier endrer seg veldig fort. Vi mangler en kultur for å uforske og prøve ut nye ting.
Kritikk
Flere har også kritisert «Jesusinfluenserne» på TikTok.
I slutten av april skrev den kristne 16-åringen Serina Dørtkas en kronikk i Aftenposten der hun uttrykte bekymring rundt hvordan TikTok-generasjonen kommer til å se på kristne. Hun reagerte særlig på at de skal ha sagt at homofile burde medisineres.
«Jeg mener at disse influenserne lærer vekk kristendommen på en feil måte», skrev hun i innlegget sitt på Aftenpostens debattspalter for unge, SiD.
Ønsker dialog
Haugland tror at «Jesusinfluenserne» hadde blitt store uavhengig av om kristne organisasjoner er på TikTok.
Han ønsker nå dialog med influenserne.
– Jeg mener at vi skal møte deres initiativ med respekt og ta deres hjerter på alvor. Jeg hadde håpet at vi i den etablerte kristenheten kunne skapt et miljø som Levi Jensen og «Jesusinfluenserne» kunne vært en del av, hvor vi kunne veiledet og utfordret hverandre, sier Haugland, som presiserer at han reagerer på teologien til deler av nettverket.
– Rekker du ut en hånd til Levi Jensen og «Jesusinfluenserne» nå?
– Det gjør jeg til alle aktører som vil formidle det kristne budskapet. Vi kan ikke bare stå på utsiden og si at vi ikke vil ha noe med dem å gjøre, sier Haugland.