FLERE: Polyamori, forhold med flere enn to, er ikke anerkjent i kirkene. Nå mener teologer at tiden er inne for å anerkjenne også denne typen samliv.

Etter likekjønnet vigsel: På tide at kirken anerkjenner forhold med flere enn to?

Queer-teologer forsøker å fyre opp ny samlivsdebatt i våre naboland, og dansk biskop sier han ikke har problemer med polyamorøse prester. Preses i Den norske kirke ser ikke for seg at saken blir aktuell i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Folkekirken bør ha en åpen samtale om det å ha kjærlighetsforhold til flere personer på en gang og om at kirken skal kunne velsigne slike forhold.

Det mener dansk queerteolog og sikter til en mulig gryende debatt i svensk kirkeliv om polyamori.

I Norge sier preses Olav Fykse Tveit at det i Den norske kirke er «et stort trykk» på at skeive skal ordne sine forhold i monogame ekteskap.

Sjokkert queer-teolog

– Alt er ikke godt etter at det er innført vielser av homofile. For det er stadig et kjempeproblem. Og jeg er virkelig sjokkert over at en stor del av de svenske biskopene ikke vil ordinere en prest som lever i et polyamorøst forhold, sier Viggo Julsgaard Jensen.

Han er prest i Folkekirken i Danmark og ansatt i en menighet i København.

Ber om kirkelig velsignelse

I Sverige har en annen queerteolog, Lina Landstrøm, henvendt seg til Svenska kyrkans 13 biskoper og spurt om en person som lever i lange, konstante forhold til flere voksne samtykkende personer på samme tid, kan ordineres til diakon eller prest i Svenska kyrkan.

Dette er Sveriges folkekirke, hvor over 80 prosent av svenskene er medlemmer.

Ni av biskopene svarte, og ifølge Lindstrøm var svaret «nei». Kyrkans Tidning, som er organ for Svenska Kyrkan, har fulgt opp saken i intervju med Landstrøm, hvor hun blir spurt om kirken bør velsigne polyamorøse forhold?

– Ja. Generelt synes jeg at kirken bør ha seremonier og velsignelser for flere saker enn vi har i dag, vi bør kunne åpne opp mer.

Polyamori

Bygger på queer-teori (skeiv-teori) som går i rette med det tradisjonelle synet på kjønn og seksuell orientering.

Skeiv teori aksepterer alle former for seksuelle relasjoner eller handlinger som er basert på respekt, likeverd og samtykke, er positivt.

I Norge fremmes et slikt syn særlig av foreningen Fri, som er mest kjent som arrangør av de årlige Pride-arrangementene.

Kristen tro og teologi har tradisjonaelt avvist seksuell omgang utenom det livslange, offentlig anerkjente og monogame ekteskapet mellom én mann og én kvinne.

Queer-teologene hevder at skeiv livsførsel og kristen tro lar seg forene og vil vise at Gud anerkjenner alle former for seksualitet og samlivsformer.

Den norske teologen Linn Marie Tonstad hevder i boken Queer theology at det ikke bare finnes to kjønn, og hun sier at kristendom er et budskap om radikal, grensesprengende kjærlighet.

Hun bruker blant annet ordene i Galaterbrevet 3,28 til støtte for at skillene er borte: Her er ikke jøde/greker, slave/fri, mann/kvinne, heteroseksuell/homoseksuell.

Kilde: FBB / Jon Kvalbein

Landstrøm, som har en doktorgrad på såkalt skeiv teologi eller queerteologi, mener det finnes bibelsk belegg for slike forhold. Hun nevner de mange eksemplene på polygami i Det gamle testamentet, selv om hun er forsiktig med å trekke dem fram som idealer siden de var «preget av tidens patriarkalske normer».

Påberoper seg bibelsk belegg

Men ifølge avisen mener hun at også Jesus åpner opp for flere måter å leve på når han i Matteus 9 taler om andre måter å leve enn i ekteskap.

– Vi er skapt til et mangfold av Gud. Det gjelder også i være relasjoner, og Bibelen har mange ulike syn på relasjoner og relasjonsetikk, sier hun.

Om Bibelen sier hun videre at den er «et levende dokument og religionen er foranderlig.»

DOMKIRKE: Biskop Henrik Wigh-Poulsen har sete her i Aarhus domkirke. Han blander seg ikke bort i sine prester kjærlighetsliv, heller ikke om de lever i polyamorøse forhold.

– Ikke noe jeg jeg blander meg opp i

I Danmark har Kristeligt Dagblad fulgt opp ansatsene til en svensk debatt i en spørrerunde til biskopene i landets folkekirke.

Bare én av dem, Henrik Wigh-Poulsen, biskop i Aarhus, har svart så langt. Han vil ikke ha noe imot å ordinere en prest som lever i kjærlighetsforhold med flere.

– Hvordan folk forvalter sin kjærlighet er ikke noe jeg blander meg inn i eller interesserer meg for når jeg skriver ut kollas, sier Wigh-Poulsen.

Kollas er tilsettingsbrevet eller anbefalingen en ny prest får fra sin biskop ved ansettelse i menighet.

– Hvis det kommer en prest til meg og sier at personen lever i et polyamorøst kjærlighetsliv, så vil jeg si «nå, ja, jamen hell og lykke med det», sier biskopen videre.

Polyamori

Polyamori eller flerforhold er betegnelsen for å ha eller ønske å ha flere enn én informert og samtykkende partner.

Personer som betegner seg som polyamorøse søker forhold utenfor den monogame malen for kjærlighetsforhold.

Kilde: Wikipedia

PROFESSOR: Knut Ettrup Larssen avviser blankt at kirken har myndighet til å godkjenne polyamorøse forhold.

Det Gud kan velsigne

Som ventet får biskopen motstand, blant andre fra Kurt Ettrup Larssen, som er professor i kirke- og misjonshistorie ved Menighedsfakultetet i Aarhus.

– Min generelle holdning til hva kirken skal velsigne er at man kun kan velsigne det som Gud har skapt og er godt. Og da Gud velsignet forholdet mellom mann og kvinne, så kan vi velsigne et ekteskap fordi det er en bibelsk bakgrunn for det. Men det er vanskelig, for ikke å si umulig, å finne en bibelsk begrunnelse for å leve i et polyamorøst forhold, mener professoren.

– Så mye nytt

Selv om den danske biskopen ikke vil blande seg bort i sine presters kjærlighetsliv, stiller han seg spørrende til at kirken skal innføre en ordning for velsignelse av polyamorøse forhold. Det spørsmålet vil han ikke ta stilling til.

– Jeg har simpelthen for liten kunnskap om hva det handler om, og det er så mye nytt jeg mangler svar på, for eksempel hvordan man forholder seg til å elske og ære hverandre, sier han.

PRESES: Olav Fykse Tveit har ikke registrert noen nevneverdig interesse i norsk kirkeliv for anerkjennelse av polyamorøse forhold.

– Ingen stor interesse

Olav Fykse Tveit, preses blant biskopene i Den norske kirke, ser ikke for seg at vi får en debatt om polyamorøse forhold i norsk kirkeliv.

– Jeg har ikke registrert noen stor vilje eller interesse for denne problemstillingen i kirken. Snarere tvert imot. Det har vært stort trykk på at skeive skal kunne ordne sine faste relasjoner i ekteskap, som er en ordning for monogame liv, framholder Fykse Tveit i en e-post til Dagen.

– Ansvar for trofaste forhold

Flere queerteologer mener at ankjennelse av polyamorøse forhold bør være neste skritt i utviklingen av samlivsetikken etter at folkekirkene har innført ordninger for likekjønnet vigsel.

Med henvisning til svaret ovenfor svarer preses «Nei» når vi spør om dette er en naturlig utvikling.

– Hva er ditt syn på hvordan kirken skal forholde seg til mennesker som lever i polyamorøse forhold?

– Kirken skal oppfordre og være med og gi hjelp til å leve i trofaste, ordnede forhold, med ansvar for stabilitet og ryddige rammer for alle. Det er den enkelte som må ta ansvar for hvordan man lever. Men nettopp derfor er det vi også skal peke på det monogame forhold og ekteskapet som beste samlivsform, svarer Olav Fykse Tveit.

Powered by Labrador CMS