EU: – Palestinsk skolepensum bidro til 7. oktober-massakren
Europaparlamentet har vedtatt å fordømme både FN-organisasjonen UNRWA og de palestinske myndighetene for skolemateriell som oppildner til hat og vold.
«Å fremme hat gjennom undervisningen har direkte og dramatiske konsekvenser», heter det i en resolusjon fra parlamentet, med henvisning til «de avskyelige terrorangrepene utført av Hamas».
Resolusjonen, som ble vedtatt i parlamentets plenum, krever at EU fryser finansieringen av palestinsk utdanning inntil bøkene er «fri for antisemittisme og oppfordring til vold», og det legges til at finansieringen deretter må være betinget av full overholdelse av UNESCOs standarder for fred og toleranse .
Det kreves også at finansieringen følges nøye opp dersom den er direkte eller indirekte knyttet til problematisk læremateriell, melder den israelske avisen Yedioth Ahronot.
Bred støtte
Arbeidet med å fremme resolusjonen ble ledet av det liberale sentrum-venstrepartiet Renew Europe, som bidro til å samle støtte over hele det politiske spekteret.
Det franske parlamentsmedlemmet Ilana Cicurel, som representerer Renew Europe i budsjettkontrollkomitéen, var en av de viktigste pådriverne for resolusjonen.
I en uttalelse til The Times of Israel understreker hun at det var viktig å etablere en kobling mellom innholdet i de palestinske lærebøkene og hendelsene 7. oktober.
– Jeg insisterte på å beholde henvisningen til Hamas-terrorangrepene 7. oktober i denne teksten, fordi folk må forstå at disse var en direkte konsekvens av utdanningen til hat i UNRWA-skolene, ikke bare gjennom lærebøker, men også gjennom eget undervisningsmateriell, produsert av FN-organets utdanningsavdelinger, sier Cicurel til avisen.
Rundt 80 prosent av skolebarna på Gazastripen går på skoler drevet av UNRWA. Disse bruker i stor grad de palestinske selvstyremyndighetenes pensum, men supplerer også med egenprodusert materiell.
Analyserer skolepensum
Dagen publiserte i mars et intervju med Marcus Scheff i organisasjonen Impact-SE, som hadde kommet til samme konklusjon som Europaparlamentet.
Organisasjonen hans analyserer skolepensum som brukes av barn i ulike land i Midtøsten og måler pensumet opp mot UNESCOs standarder for fred og toleranse.
– De siste årene har det vært store, positive forandringer i pensumet til land som Saudi-Arabia, Egypt, De forente arabiske emirater, Egypt og Marokko, sa Scheff til Dagen.
Han avviste imidlertid at det har vært positive endringer i det palestinske skolepensumet, slik norsk UD har hevdet.
– Klar sammenheng
– Det er en klar og direkte sammenheng mellom hva palestinere lærer på skolen hver dag og grusomhetene vi så 7. oktober. Dette har vi advart mot i mange år, også til norske myndigheter, sa Scheff, som viste til at deres rapporter flere ganger har blitt sendt til Det norske utenriksdepartementet (UD).
– Hvis du har et pensum der du lærer at jihad og martyrdøden er målet med livet og at jøder må utryddes, kan du ikke bli overrasket over at unge voksne er klare til å gjøre nettopp dette, sa Impact-SE-lederen.
Ingen norsk selvkritikk
Frp-leder Sylvi Listhaug uttalte til Dagen at det det ikke burde gå en eneste krone til palestinsk utdanning etter avsløringen om at det fortsatt er antisemittisme i skolebøkene.
– Nå er på tide snart at man tar affære og sørger for at dette ikke får fortsette, sa Listhaug.
Utenriksdepartementet hevdet derimot at det hadde skjedd forbedringer, til tross for at alle rapporter viste det motsatte.
I en kommentar til Dagen tok statssekretær Andreas Motzfeldt Kravik (Ap) ingen selvkritikk på norske myndigheters vegne.
Kravik mente at det ikke er skolepensumet som er årsaken til palestineres jødehat.
Han peker istedenfor på Israels okkupasjon av de palestinske områdene gjennom flere generasjoner, som grunnlaget for palestineres «negative holdninger til Israel».