Facebook beskytter brukere mot Knudsen
Facebook vil beskytte sine brukere mot kunnskap om dokumentarfilmen om Børre Knudsen - men nekter å fortelle hva som er støtende med annonsen for filmen.
Dagen skrev i går om annonsenekten den kinoklare filmen om Børre Knudsen har møtt på Facebook.
Dokumentaren «En prest og en plage» la ut en annonse hos internettgiganten, men så ble den fjernet.
Trakk godkjenning
Prosjektleder Jan Ingar Grindheim hos filmdistributøren Tour de Force forteller til Dagen at de til å begynne med fikk lagt ut annonsen for filmen som publiseres via det selvbetjente systemet på Facebook.
- Først fikk vi den godkjent, og det var ganske raskt 40 personer som hadde vært inne og sett annonsen. Etter en stund fikk vi en melding om at den ikke var godkjent likevel, og så ble den stoppet av Facebook. Vi har ikke fått noe svar fra dem om hvorfor den ble stoppet, sier Grindheim.
Til Dagbladet sier han at det kan virke som Facebook mener alt som handler om Børre Knudsen, i seg selv er negativt.
- Det er første gang jeg har vært borte i noe lignende, sier Grindheim.
- Trygghet for brukerne
Dagen fant etter hvert fram til Facebooks avdelingskontor for Norden, som ligger i Gøteborg. Der fikk vi følgende standardiserte svar pr. e-post:
- Når annonser rapporteres av brukere, vil Facebook se på annonsen og treffe nødvendige tiltak. Det finnes retningslinjer for annonsering på Facebook på samme måte som for vanlige Facebook-brukere. Det er ingen enkel oppgave å lage regler for en plattform med over en milliard brukere, og i en bestemt situasjon, vil det kunne stilles spørsmål ved reglene. Men i et større perspektiv er de samlede retningslinjene på plass for å forbedre tryggheten for brukerne, står det i svaret som er signert talsperson Frida Löwengren i Facebooks nordiske PR-avdeling og som Dagen har oversatt fra engelsk.
Uklart problem
- Så hva er det som spesifikt er problemet med annonsen for Børre Knudsen-filmen?
- I akkurat denne saken, har jeg ikke kjennskap til detaljene og hva det er i annonsen som bryter med våre vilkår. Grunnen til at innhold tas vekk fra Facebook, er at noen har meldt fra om annonsen til oss, og vi har så sett på den og om annonsen bryter med retningslinjene våre på noen måte. Gjør den det, blir den fjernet, skriver Löwengren.
Intet svar
- Hvordan kan informasjon om en norsk dokumentarfilm ha noe å gjøre med Facebook-brukernes trygghet?
- Som jeg skrev tidligere, må retningslinjene ses i et større perspektiv. Hensikten med dem er å skape et miljø for brukerne som er sikkert og som de kan være komfortable med.
- Så hvem hos dere kan svare på hva som er spesifikt galt med annonsen?
- Facebook deler ikke detaljinformasjon om spesifikke saker, svarer Löwengren.
På spørsmål om dette betyr at heller ikke annonsører kan vente å få svar når de ber om forklaring på hva som er galt med deres annonse, fikk ikke Dagen noe svar i det hele tatt torsdag.
Løfte om svar
Imidlertid skal Facebook etter kontortid onsdag ha lovet filmdistributøren Tour de Force et svar på hva problemet med annonsen deres består i. Dette ifølge prosjektleder Jan Ingar Grindheim hos distributøren i Bergen.
Noe slikt utfyllende svar var likevel ikke kommet til dem i går ettermiddag, nesten et døgn etter at løftet om en grundigere forklaring var gitt.
DAGEN